Se considera ca articolul 13 - care prevede ca: "in Romania sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau actiuni de defaimare si invrajbire religioasa, precum si ofensa publica adusa simbolurilor religioase" - contravine principiului libertatii de exprimare si de constiinta. Celor care umbla cu astfel de carcoteli le sugeram sa reflecteze la urmatoarele cuvinte ale celui care a teoretizat principiul societatii deschise, filozoful K.R. Popper: "Obiectia ca este greu de stiut unde sfarseste libertatea si incepe nelegiuirea poate fi parata, in principiu, prin cunoscuta anecdota cu huliganul care protesta ca, fiind cetatean liber, avea dreptul sa-si miste pumnul in orice directie dorea; la care judecatorul i-a replicat cu intelepciune: Libertatea de miscare a pumnului dumitale este limitata de pozitia nasului semenului dumitale". (in Societatea deschisa si dusmanii ei, vol. I (Vraja lui Platon), Humanitas, Bucuresti, p. 153). Mergand pe firul gandirii lui Popper, ajungem la concluzia ca, prin acest articol, de fapt cultele religioase nu pretind statului roman nimic altceva decat sa le apere. Si, oare, nu aceasta este treaba unui stat democratic?
Mintea omului, datorita imaginatiei, este libera sa accepte orice scenariu existential, dar problema este daca natura umana il suporta si in realitate. Omul recunoaste si percepe valorile prin intermediul constiintei. Insa umanitatea, datorita limitelor impuse de conditia umana, nu poate avea acces dintr-odata si integral in campul valorilor. Ierarhizarea valorilor nu se afla la discretia omului, acesta avand menirea de a se ridica, prin diverse virtuti, la nivelul lor. Iata de ce, spre exemplu, valoarea religioasa nu va putea nicicand sa fie anihilata! Vorbind de recunoasterea valorii religioase, vorbim, de fapt, de o maturizare a constiintei umane. Si astfel, ajungem la concluzia ca, de fapt, secularizarea si reprezentantii ei au o problema de constiinta si, in definitiv, de percepere a valorilor.
Au aparut voci care au atacat Biserica si pe slujitorii ei in numele unor valori straine celor religioase. Un om civilizat si cultivat este inzestrat, implicit, cu un respect fata de valoarea religioasa, asa cum un om dotat cu un caracter religios, la randul lui, nu poate ignora valoarea culturii si civilizatiei. Astazi, cand asistam la intensificarea acestor vocalize ne punem urmatoarea intrebare: oare se mai pot numi cultivati si civilizati aceia care nu recunosc valoarea religioasa?
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Emi Gal, fondatorul român care facilitează oamenilor lupta eficientă cu cancerul
Sursa: start-up.ro
-
Cum să-ți planifici lista de cumpărături pentru o dietă echilibrată? Ponturi...
Sursa: kudika.ro
-
BNR a autorizat Filbo Pay ca instituție emitentă de monedă electronică
Sursa: futurebanking.ro
-
Zâmbete de 1 Aprilie: Cele mai haioase mesaje pentru Ziua Păcălelilor
Sursa: garbo.ro
-
Studiu: 1 din 2 români își face griji pentru acoperirea cheltuielilor de bază
Sursa: wall-street.ro