Sondajul e foarte interesant in mai multe privinte: ofera informatii utile pentru creionarea portretului unei categorii profesionale care joaca un rol considerabil pe scena publica; spune multe despre chiar presa romaneasca, despre stadiul la care a ajuns ea dupa aproape 17 ani de democratie; si sugereaza prin contrast anumite concluzii asupra optiunilor politice ale populatiei romanesti.
94% dintre subiectii intervievati nu sunt membri ai unor partide, ceea ce indica independenta jurnalistilor. Apartenenta politica nu le este interzisa, e o optiune privata, dar i-ar influenta si le-ar putea afecta profesionalismul. Or, e vital pentru o democratie ca reactiile mass-media sa fie corecte. De altfel, 96% dintre gazetarii care au raspuns intrebarilor CURS considera ca presa e importanta (26%) si foarte importanta (restul) pentru functionarea democratiei.
Sunt - asadar - ziarele noastre cele de toate zilele, posturile de radio si de televiziune ideale, suta la suta independente? Inainte de a vedea cum le evalueaza propriii lor slujbasi, sa vedem preferintele politice ale jurnalistilor. Cum s-a observat deja, ele nu coincid cu cele ale intregii populatii. Nici n-aveau cum: fiindca in presa lucreaza oameni cu o instructie peste medie si bine informati, deci in masura sa aprecieze mai corect si mai putin emotional prestatiile de pe scena publica. In consecinta, iata Alianta PNL-PD urcand in preferintele ziaristilor pana la un impresionant 63%, in timp ce PSD inregistreaza doar 10 procente, iar Partidul Noua Generatie, cu 3, si PRM, cu 2, nu mai ating pragul de 5% pentru accesul in Parlament. Ceea ce inseamna ca profesionistii mass-media sunt mai severi decat media populatiei cu partidele descendente din sistemul comunist, corupte si nationaliste, preferand formatiunile mai moderne, mai pro-occidentale, fara nostalgii fata de vechiul regim. Optiune confirmata de scorurile - mici, dar superioare celor din sondajele si din alegerile ultimei perioade - obtinute de UDMR, 8%, si PNTCD (PPCD), 5%. E o inclinatie mai degraba morala decat ideologica, aproape 50% (49, mai exact) dintre subiecti declarand ca nu se simt apropiati de nici un curent politic. Dintre cei ramasi, ce-i drept, aproape jumatate (21% din total) prefera liberalismul, doar 8% opteaza pentru social-democratie, cate 4 procente inclina spre ecologism, respectiv spre crestin-democratie, cate 1% sunt "populari", respectiv conservatori, iar extremismele inregistreaza scoruri la fel de minuscule: 2% se declara nationalisti, 1% sustinand ideologia... comunista!
Cateva constatari se impun. Intai, la aproape 17 ani de la disparitia vechiului regim, reticenta fata de stanga a intelectualilor - intre care jurnalistii - se mentine, ceea ce explica de ce sunt marginale in peisajul romanesc institutiile mediatice cu atare orientare, spre deosebire de presa occidentala, care e preponderent de stanga. Oricum, daca neinregimentarea in partide e de apreciat, nu la fel e reticenta practic majoritara fata de orientarile ideologice (la cei 49% care nu se simt atrasi de nici una se adauga 7 procente de "Nu stiu/Nu raspund"): fiindca doar partizanatul politic propriu-zis e repudiabil, nu si asumarea de catre mass-media a unor orientari si a unor "filozofii" politice. In Occident, presa nu se sfieste sa-si declare optiunile si sa sprijine anumiti politicieni, in conformitate cu traditiile ziarelor si cu orientarile televiziunilor. La acest capitol, mai sunt de facut la noi pasi catre clarificari si polarizari necesare.
Poate ca intarzierile se datoreaza influentelor politice si financiare exagerate asupra presei romanesti. Peste tot in lume puternicii zilei fac presiuni, corup, incearca din rasputeri sa obtina sprijin pentru interesele lor de tot felul. Dar la noi - dupa cum cred jurnalistii, care vad ce se intampla in redactii - oamenii politici si cei "cu bani" influenteaza mass-media in proportie de... 82% (58 in mare masura, 24 in foarte mare...), respectiv... 85% (51(34)! Drept urmare, ziaristii considera ca presa e 77% partizana si foarte partizana (60(17); si asta - vai! - nu datorita afinitatilor ideologice...
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
She's Next: femeile adună mai ușor oameni. Cum se aplică asta în antreprenoriat?
Sursa: start-up.ro
-
Cora devine Carrefour: până la începutul lunii mai toate hipermarketurile vor...
Sursa: retail.ro
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
De ce te lasă Dumnezeu să urli de durere?
Sursa: garbo.ro
-
Un nor de praf saharian a ajuns în România. Oamenii au numit-o „ploaie cu...
Sursa: wall-street.ro
-
Pregătiri de Iepuraș: Cele mai frumoase 20 de piese vestimentare pentru...
Sursa: kudika.ro
-
Băncile europene au avut un an record în 2023
Sursa: futurebanking.ro