Unul dintre cele mai stufoase dosare cu probleme din sanatatea publica a ajuns in faza de cercetare a procurorilor dupa ce conducerea Institutului de Sanatate Publica Bucuresti (ISP) a facut mai multe sesizari catre Politia Sectorului 5. In centru
Unul dintre cele mai stufoase dosare cu probleme din sanatatea publica a ajuns in faza de cercetare a procurorilor dupa ce conducerea Institutului de Sanatate Publica Bucuresti (ISP) a facut mai multe sesizari catre Politia Sectorului 5. In centrul atentiei anchetatorilor a ajuns un grup compus din fostul director economic al Institutului de Sanatate Publica, Octavian Eliade Mihalcea, si directorii generali care s-au perindat la sefia institutului, Octavian Luchian, Nicolae Beldescu si Nicolae Rafila. Cel mai mare sustinator si colaborator al lui Mihalcea in prejudicierea institutiei a fost insa Luchian care a stat la conducerea Institutului zece ani si care a tolerat si sustinut incheierea si plata unor contracte si acte aditionale catre cateva firme si catre o fundatie fantoma, actiune in totala discordanta cu legea. ZIUA a publicat in urma cu aproximativ trei luni intreaga poveste a sirului de ilegalitati comise de Mihalcea si de modul cum se scurgeau banii atribuiti de la bugetul institutului spre cateva societati si o fundatie fara obiect prin intermediul lui Mihalcea. Acum revenim la acest subiect cu o poveste greu de imaginat. Este vorba despre modul in care isi regleaza conturile un grup de interese in spatele caruia se afla tot Mihalcea prin intermediul unui procuror si a unor politisti. Procurorul Valerica Dabu este celebru in mediul judiciar bucurestean. Fost general de politie, beneficiar al creditelor Bancorex, dar si anchetator in dosarul cu acelasi nume, militian inainte de 1989, dar si titular al unui certificat de revolutionar, cu toate avantajele aferente. Dabu a fost implicat in multe scandaluri si anchete controversate. Ultimul exemplu ar fi dosarul "Ogica". Ceea ce urmeaza este un exemplu de cum poate fi cercetata viata unor oameni care nu au legatura cu o cauza penala, fara a exista nici un mod de sesizare din cele prevazute de Codul de Procedura Penala.
Licitatie la mica intelegere
In anul 2002, la ISP a fost organizata o licitatie pentru achizitionarea a patru produse in vederea derularii Programului de Sanatate al Copilului si Familiei. In acea perioada, Octavian Mihalcea era directorul economic al ISP si supraveghea organizarea si desfasurarea licitatiei. Conducerea de atunci a ISP a solicitat Ministerului Sanatatii desemnarea unei persoane care sa faca parte din comisie. Licitatia a avut loc pe data de 07.08.2002. Constantin Andrei, reprezentantul ministerului, a constatat insa unele nereguli. El a solicitat ulterior anularea licitatiei pe motiv ca au fost acceptate oferte alternative. Din comisie faceau parte Octavian Mihalcea si directorul general Octavian Luchian. Motivatia lui Constantin Andrei a fost ca una dintre firmele care au participat la licitatie s-a prezentat cu doua produse de acelasi tip, dar cu preturi diferite. Adica a prezentat o oferta alternativa. Artificiul acceptat de Mihalcea era simplu. Comisia desemna un castigator pe baza produsului ieftin, dar exista posibilitatea ca si celalalt produs, mai scump, sa fie livrat ulterior, pentru ca fusese, la randul sau, acceptat. Pe aceste considerente, Andrei a propus ministrului de atunci, Daniela Bartos, sa anuleze licitatia, propunere aprobata prin ordin de ministru. Procedura a fost reluata, dar nu a mai fost organizata de ISP, ci de minister. Totusi se pare ca, pana la emiterea ordinului de anulare, Mihalcea, ca sa impinga lucrurile inainte, a intocmit procesul verbal de adjudecare pentru doua produse din cele patru scoase la licitatie. Ulterior, el a negat acest lucru, inducandu-i in eroare atat pe procurori, cat si pe controlorii Curtii de Conturi. Dovada minciunii este anuntul pe care tot Mihalcea l-a publicat in Monitorul Oficial, in care anunta reluarea procedurii doar pentru doua din cele patru produse licitate la primul termen al licitatiei.
Ministerul Sanatatii
a preluat atributiile ISP
Licitatia s-a reluat la minister. La propunerea lui Remus Baciu, fost consilier al ministrului Sanatatii, s-a constituit o noua comisie, prin ordin al ministrului. Mihalcea si Luchian nu au mai dorit sa faca parte din aceasta noua comisie invocand diverse motive.
Este interesant ca la licitatia organizata de minister, desi s-au prezentat mai multe firme decat la ISP, toate preturile ofertate au fost mai mici, probabil si pentru ca unii dintre participanti nu mai erau siguri de succes. Facand o paralela, trebuie mentionat ca au fost diferente insemnate de pret. La contraceptivele orale, pretul cel mai mic prezentat la minister era de 17.000 lei vechi folia fata de cele prezentate la ISP 20.102 lei vechi, la prezervative 3500 fata de 4100. Doar la prezervative s-a facut o economie de 420 de milioane de lei vechi si la contraceptivele orale de 667 milioane de lei vechi. Contraceptivele orale au fost adjudecate de M&B International, prezervativele au fost adjudecate de D&A si dispozitivele intrauterine de Vodimedicor SRL cu un pret de 387.864 lei. Din dispozitia presedintelui comisiei, Remus Baciu, cantitatile contractate au fost reduse cu 10% fata de necesarul din caietul de sarcini.
Fals si uz de fals
Cu ocazia celei de-a doua licitatii, comisia a constatat ca societatea Tamisa Trading, care la prima licitatie castigase produsul contraceptive oral a prezentat un certificat de punere pe piata semnat de un ministru care nu mai era in functie la data inscrisa pe document. Societatea a fost decalificata si Ministerul Sanatatii a sesizat Parchetul pentru fals si uz de fals. Acesta este se pare motivul pentru care procesul verbal de adjudecare incheiat de Mihalcea la prima licitatie a disparut. Prin procesul verbal de adjudecare care se pare ca a fost intocmit de Mihalcea dupa prima licitatie pentru doua dintre produse, falsul si-ar fi produs efecte si ar fi fost mai grav. Dupa aproape un an nu se mai stia nimic de aceasta sesizare. Remus Baciu a facut o alta plangere pentru ca prima nu mai era de gasit. Cea de-a doua a ajuns la comisarul sef Cornel Nicolae, specialist in probleme sanitare la Politia Capitalei. Intre timp a fost gasita si prima plangere. Aceasta si-a urmat cursul si a primit solutia: Neinceperea Urmaririi Penale. Procurorii Parchetului Sector 1 au stabilit ca nu a existat nici un prejudiciu si ca atare au dat aceasta solutie. Partea interesanta abia acum incepe. Cea de-a doua reclamatie a luat o turnura ciudata. Cu toate ca aceasta era deja solutionata, Cornel Nicolae a schimbat cursul cercetarilor spre cei care sesizasera infractiunea. Dupa cum au decurs cercetarile se pare ca Mihalcea a incercat o razbunare si si-a gasit aliat pe Cornel Nicolae. Surse din cadrul ISP ne-au declarat ca, in perioada directoratului lui Mihalcea, comisarul Nicolae era o prezenta mai mult decat familiara in Institut. Supararea celor doi este legata si de faptul ca Mihalcea a fost, la propunerea Corpului de Control, sanctionat de ministrul Bartos, intrucat a incercat blocarea incheierii contractelor cu firmele castigatoare, acestea nefiind dintre cele "agreate" de el.
Corespondenta intre amici
Politistul s-a adresat Ministerului Sanatatii, Corpului de Control, solicitand date despre licitatia cu bucluc. Seful Corpului de Control, Marius Tudorica, a raspuns ca licitatia s-a desfasurat conform legii si a invocat singura neregula, falsul firmei Tamisa Trading. Nemultumit de raspuns, Nicolae incepe o corespondenta ciudata in care incearca sa-si valorifice relatiile de prietenie din minister. El nu se adreseaza, cum este firesc pentru o corespondenta oficiala, celui care reprezinta institutia, respectiv ministrului Sanatatii, ci amicilor sai, George Diga, Cristina Barbuta, indicandu-le expres numele, pentru a fi sigur ca va primi raspunsul dorit.
Continutul corespondentei este relevant pentru intentiile politistului. Lucru nemaiintalnit intr-un document al politiei, comisarul Nicolae ii "povesteste" pe larg lui George Diga constatarile sale si prin continutul adresei ii sugereaza destinatarului confirmarea acestora.
In adresa sa politistul spune: "achizitia produsului <<dispozitiv intrauterin>> model Cooper T 380 A s-a facut la un pret unitar de 387.864 lei fara TVA in conditiile in care pretul unui dispozitiv identic livrat in reteaua farmaceutica era de 76.200 lei fara TVA". E greu de crezut ca un "specialist" in achizitiile sanitare, cum se considera comisarul Nicolae, poate compara preturile unei licitatii cu preturile de la farmacie, stiut fiind ca o institutie publica nu poate achizitiona nimic din piata libera, fiind tinuta strict de procedura stabilita de lege.
Si mai grava este insa afirmatia mincinoasa, facuta intr-un document oficial, prin care este utilizata specificatia tehnica a unui produs medical drept marca comerciala. Un document oficial al Oficiului Tehnic de Dispozitive Medicale (organismul oficial de autorizare si certificare) este lamuritor in acest sens: "denumirea de dispozitiv intrauterin COOPER T380 A este o denumire generica a unui tip de produs si nu o denumire comerciala" si "aceasta denumire reprezinta, simbolic, o armatura in forma de T pe care este infasurata o sarma de cupru de 380 mm patrati". Acelasi document arata ca in octombrie 2002 doar doua dispozitive COOPER T 380 A erau inregistrate in Romania si deci puteau fi comercializate legal: EUROGINE SL si PREGNA.
Comisarul Nicolae nu putea tine cont de un astfel de document. El omite probabil deliberat sa specifice marca steriletului achizitionat, respectiv PREGNA. Scopul acestei masinatii consta in faptul ca Nicolae Cornel a incercat sa arate ca pe piata exista sterilete mult mai ieftine decat cele cu care s-a prezentat Vodimedicor la licitatie. De aceea el a indicat specificatia tehnica in locul marcii comerciale, pentru ca altfel nu ar fi avut posibilitatea sa compare "mere cu pere", adica un produs autorizat cu un produs comercializat ilegal. Ulterior intr-un cotidian central s-a speculat ca pe piata exista astfel de dispozitive la preturi cuprinse intre 170.000 si 5.000.000 de lei vechi, sugerandu-se ca steriletele cumparate au fost de 37 de ori mai scumpe decat pretul pietei, dar fara sa precizeze pretul la care s-au achizitionat acestea de catre Ministerul Sanatatii, respectiv 387.384 lei vechi. O alta precizare necesara pe care anchetatorul Nicolae refuza sa o faca este daca distribuitorul produsului "ieftin" descoperit de el a fost impiedicat in vreun fel sa participe la licitatie, numai in acea situatie putandu-se vorbi de o paguba pentru bugetul de stat.
Justitia Copy-Paste
La sfarsitul anului 2004, secretarul general al ministerului, George Diga, desi nu avea calitatea sa dea cu presupusul, copiaza intocmai fraza din adresa lui Nicolae Cornel, la care adauga "bugetul MSF a fost prejudiciat cu o suma a carei valoare este cel putin egala cu diferenta dintre cele doua preturi". Dupa opt luni, intrucat se exprimase in numele ministerului desi nu avea dreptul si formulase o concluzie fara sa aiba la baza un control financiar, speriat fiind de consecintele faptelor sale, Nicolae Diga ii cere ajutorul inginerului Emil Patrichi, care in fisa postului are trecute responsabilitati pe linia relatiilor cu publicul. Cei doi fac parte dintr-un grup de fosti ofiteri MApN care, dupa ce au fost disponibilizati din aceasta institutie, au fost introdusi in diferite structuri administrative in timpul guvernarii PSD. Ministerul Sanatatii a facut obiectul unui amplu proces de "militarizare" fiind intesat cu fosti ofiteri fideli liderilor PSD care i-au "recuperat" dupa trecerea in rezerva. Patrichi nu a putut sa-l refuze pe Diga, acesta din urma avand gradul de general.
Cei doi i-au facut pe plac lui Nicolae Cornel. Pe 26 august 2005, Patrichi emite un proces verbal pe care semneaza, surprinzator si fara nici o calitate, si Mihalcea. Chiar sub semnatura sa sta scris ca acesta are calitatea de ex director economic(!!). Mai mult, Mihalcea se afla in concediu medical la acea data cu diagnostic de infarct. Patrichi a raspuns nu se stie in baza a ce si nu se stie cui. El a copiat, la randul sau, fraza promovata de Nicolae. Atat Diga, cat si Patrichi raspund: "Prin achizitia produsului <<dispozitiv intrauterin>> model Cooper T 380 A la un pret de 387.864 lei vechi in conditiile in care pretul unui dispozitiv identic din reteaua comerciala farmaceutica era de 76.200 lei vechi, bugetul MS a fost prejudiciat cu suma de 6 675 842.880 lei vechi."
Acest document s-a dorit a fi unul incriminator pentru comisia de licitatie, dar el a facut dovada conspiratiei. Din neglijenta, atunci cand a "calculat" prejudiciul, inginerul Patrichi a omis ca Remus Baciu redusese cantitatea achizitionata de la 18.000 la 16.000 de dispozitive, precum si ca plata acestora nu s-a facut integral intrucat firma Vodimedicor nu a livrat toata marfa. El a facut o inmultire pe baza cantitatii din caietul de sarcini. Nici nu putea face altfel de vreme ce, asa cum a recunoscut ulterior, el nu a facut nici o verificare ci a vrut sa justifice concluziile exprimate anterior de Diga.
Specialistii Nicolae, Diga si Patrichi, nici unul jurist, vorbesc de prejudiciu, dar uita un lucru: un prejudiciu presupune o fapta ilicita, in cazul de fata o incalcare a legii achizitiilor. Or, ei nu invoca nici un text de lege incalcat, singurul temei al acestei afirmatii fiind presupunerea, nedovedita, a lui Nicolae, ca la o farmacie exista un produs mai ieftin. In prezent, Diga si Nicolae Cornel sunt cercetati de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti pentru abuz in serviciu si fals intelectual, iar impotriva lui Patrichi s-a si inceput urmarirea penala pentru aceleasi fapte.
Ministerul Sanatatii si Curtea de Conturi pun lucrurile la punct
Pe documente obtinute la mica intelegere si ocolind procedura legala, Nicolae a fabricat un dosar impotriva comisiei de licitatie. Cand au aflat ca exista un dosar cu obiectul licitatiei, la solicitarea celor care au organizat-o, a fost chemata Curtea de Conturi pentru a stabili daca exista nereguli. Curtea nu a descoperit nimic in neregula la aceasta licitatie. Asa cum se arata in raspunsul Curtii "a fost declarata castigatoare firma care a indeplinit conditiile din caietul de sarcini si deci care s-a incadrat in prevederile OUG 60/2001". Raspunsul Curtii de Conturi a daramat tot ce s-a chinuit Nicolae Cornel sa fabrice. Mai mult, Curtea il informeaza pe ministrul Sanatatii ca, ca urmare a controlului, nu s-a constatat nici un prejudiciu adus bugetului public. Ministrul Nicolaescu a incercat sa indrepte abuzurile savarsite de subordonatii sai, informand Parchetul Capitalei in data de 19.04.2006 ca institutia sa nu a fost pagubita in nici un fel si ca retrage afirmatiile facute de functionarul sau, acesta neputand reprezenta institutia.
In scena intra procurorul Dabu
Vazand ca Nicolae Cornel este chitit sa intoarca ancheta impotriva reclamantilor, Baciu a cerut ca dosarul sa fie repartizat unui alt politist. Asa a ajuns dosarul la inspectorul Bostan, ofiter de cercetari penale. In acest moment, fata de iminenta propunere de neincepere a urmaririi penale, apare procurorul Dabu, care cere dosarul de la Politie pe motivul ca are de solutionat o cerere de tergiversare facuta de Baciu cu un an in urma. Demersul lui Dabu a fost de fapt facut pentru a ajunge dosarul inapoi la Nicolae Cornel. De altfel, nici pana in prezent nu s-a formulat un raspuns la plangerea de tergiversare. Ajuns din nou la Nicolae Cornel acesta reia asa zisele cercetari.
Marea surpriza a venit atunci cand, intr-o plangere adresata Parchetului de catre Institutul de Sanatate Publica si in care sunt acuzate un lung sir de ilegalitati ale tandemului Mihalcea-Luchian se arata ca sumele din Programul de Sanatate nr. 3 au fost deturnate si ca plata catre Vodimedicor nu a fost facuta din banii alocati proiectului!!. Mihalcea a folosit banii la altceva si a platit din bugetul anului 2003 fara sa respecte legea si contractul, conform cu care marfa trebuia livrata si platita in anul 2002. Prin evitarea efectuarii unui audit la ISP care sa scoata la iveala masinatiile financiare ale lui Mihalcea si prin redirectionarea obiectului anchetei s-a incercat musamalizarea unei deturnari de fonduri. Prin orientarea anchetei spre Remus Baciu si comisia de licitatie s-a incercat descurajarea si demoralizarea acestuia cu scopul de a renunta la actiunile sale impotriva lui Mihalcea. Dupa interventia Corpului de Control din 2003 afacerile de la ISP au intrat pe o panta descendenta ce a culminat cu destituirea tandemului Mihalcea-Luchian si plangerile penale formulate impotriva acestora de actuala conducere a ISP si de ministrul Nicolaescu. E adevarat ca despre toate aceste dosare penale nu se mai stie nimic.
Dabu a trecut la plimbatul dosarului
Dupa patru ani nu s-a inceput urmarirea penala si nici nu s-a dat o solutie despre falsul si uzul de fals care fac de fapt obiectul plangerii in dosarul "Steriletul". Oricum solutia mai fusese data o data pe aceasta speta. Ca sa scape de responsabilitati si sa evite o conexare, necesara de altfel, cu numeroasele dosare in care este anchetat Mihalcea, procurorul Dabu a intocmit o ordonanta de declinare catre DNA care se poate usor asemana cu un rechizitoriu. Se pare ca aceasta declinare a fost facuta la o saptamana dupa ce Dabu a aflat ca el insusi face obiectul verificarilor DNA, in baza unui dosar transmis de Parchetul Curtii de Apel Bucuresti. Prin aceasta ordonanta Dabu aduce acuze tuturor celor care nu i-au impartasit opiniile. In opinia lui Dabu, singurul care are un punct de vedere demn de luat in seama este inginerul Patrichi de la relatii cu publicul. Chiar si membrii Curtii de Conturi sunt considerati infractori si acuzati pentru ca prin adresa lor l-au contrazis. Dabu se indreapta cu acuzele si catre administratorul firmei castigatoare, Vodimedicor. Ca pe vremea militiei populare, Dabu vorbeste despre "cauza licita" a operatiunilor dintre firmele detinute de doctorul Vodislav si il acuza pe acesta ca si-a delapidat propria firma!!!. Fara sa verifice daca Vodislav si-a platit datoriile fata de stat procurorul il acuza pe acesta pentru utilizarea unei microintreprinderi. Ceea ce in mediul economic reprezinta optimizare fiscala este, in viziunea lui Dabu, o frauda. De la sterilete ajunge cu ancheta la proteze ortopedice. Dabu le indica celor de la DNA ca dubioase relatiile dintre administratorul Vodimedicor, doctorul Vodislav si medicii ortopezi de la sectia de ortopedie a spitalului Colentina. De cinci ani Vodimedicor are contract cu sectia si livreaza proteze. In contract sunt specificate clauze care obliga pe medicii clinicii sa se specializeze in uzul protezelor. In acest sens, societatea plateste taxele de participare si deplasarea medicilor la congresele de ortopedie din strainatate. Chiar pe peretele clinicii este postata o placa de marmura unde e scris ca Vodimedicor este sponsorul sectiei de ortopedie. Aceste relatii intre Vodimedicor si medicii de la Colentina sunt considerate "de coruptie" de procurorul Dabu. Doctorul Cristian Vodislav ne-a declarat: "Desi de patru ani se fac actiuni de verificare care vizeaza persoana si firmele pe care le administrez nu am fost nici o data solicitat pentru lamuriri si nici nu mi s-a adus la cunostinta oficial acest lucru. Am si solicitat acest lucru Politiei Capitalei si tot nu am aflat nimic. Am fost chemat la diferite intalniri private, dar nu am dat curs celor solicitate".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.