Parteneriatul public privat reprezinta, in opinia ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, o sansa reala pentru construirea unor proiecte de infrastructura de anvergura.

Fondurile europene destinate infrastructurii in

Parteneriatul public privat reprezinta, in opinia ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, o sansa reala pentru construirea unor proiecte de infrastructura de anvergura.

Fondurile europene destinate infrastructurii in valoare de 5 miliarde de euro pe care Romania le va primi in perioada 2007-2013 nu vor fi suficiente pentru construirea unei retele de autostrazi, singura sansa pentru proiectele de infrastructura fiind parteneriatele public-private, a declarat ministrul transporturilor, Radu Berceanu, la Congresul national de drumuri si poduri. "Este necesar sa reluam ideea de parteneriat public privat acum cand exista o lege in conformitate cu reglementarile UE", a spus ministrul transporturilor. El a facut un apel la oamenii de afaceri din Romania sa infiinteze companii de constructii pentru ca "vor face bani in urmatorii 15 ani".
Berceanu a adaugat ca este posibil ca firmele de constructii sa incheie astfel de contracte cu statul, prin care sa asigure proiectarea, constructia, administrarea si chiar finantarea, ratele urmand sa fie achitate de stat fie de la buget, fie pe baza unor taxe pentru utilizarea autostrazilor respective. Ministrul Berceanu a spus ca autoritatile se confrunta cu lipsa constructorilor de infrastructura, acestia preferand sa participe la mai multe licitatii, ceea ce determina ulterior intarzierea lucrarilor din cauza lipsei de utilaje si de personal. "Toate companiile care nu-si vor respecta termenele se vor trezi cu penalizari sau cu rezilierea contractelor si sper sa fiu luat in serios", a subliniat Berceanu.

Refacerea drumurilor pe Bucuresti-Pitesti
Ministrul transporturilor a anuntat ca va cere refacerea lucrarilor de reparatie la tronsonul spre Capitala al autostrazii Bucuresti-Pitesti, deoarece nu este multumit de calitatea lucrarilor. Radu Berceanu a spus ca asteapta de la constructor sa realizeze mai bine lucrarile de reparatie pe celalalt sens, pentru ca apoi sa reia lucrarile pe portiunea spre Bucuresti.
Ministrul a receptionat pe 5 septembrie lucrarile de reparatie pe calea 2, pe sensul Pitesti-Bucuresti, intre km 23 si km 29, respectiv km 37si km 43, lucrari ce au fost finalizate mai repede cu 10 zile fata de termenul stabilit initial. Lucrarile au fost realizate de consortiul format din PA&CO International SRL - Euroconstruct Trading 98 SRL - Search Corporation SRL, au inceput pe 10 iulie 2006, termenul de realizare a proiectului de reabilitare fiind de cinci luni, iar termenul de garantie de trei ani.

Au castigat deoarece au oferit cel mai mic pret
Oricine ar fi castigat licitatia pentru construirea tronsonului Bucuresti-Ploiesti al autostrazii Bucuresti-Brasov tot aceleasi firme ar fi executat lucrarile, a declarat ministrul Radu Berceanu. Ministrul s-a referit la cele patru companii romanesti care s-au unit intr-un consortiu - PA&CO International, Eurotrading Construct, UMB Spedition, Comaxa - si care au castigat licitatia deoarece au oferit cel mai mic pret, de circa 200 milioane euro. La licitatie au mai participat companiile Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Vegyepszer (Ungaria).
"Oricare dintre cele trei ar fi castigat, lucrarile ar fi fost realizate tot de cele patru firme, asa cum s-a mai intamplat si la alte licitatii si cu alte firme din Romania", a spus Berceanu. Ministrul a sugerat ca diferentele de pret intre consortiul romanesc si celelalte firme ar fi plecat in strainatate.
Pentru proiectarea si construirea primului tronson al autostrazii Bucuresti-Brasov, Vinci a cerut 273 milioane de euro, Strabag - 251 milioane euro, Vegyepszer - 231 milione euro.
Lucrarile vor incepe efectiv in martie 2007 si se vor termina in 2009.
Autostrada Bucuresti-Brasov va fi impartita in cinci tronsoane, patru dintre acestea urmand sa fie licitate in 2006. Lucrarile sunt estimate la 1,6 miliarde euro, banii urmand sa fie alocati din surse bugetare.

Reorganizarea CNADNR
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) va fi reorganizata in doua directii, una care sa se ocupe de administrarea drumurilor, in timp ce cealalta va avea ca sarcina realizarea proiectelor de autostrazi. "Voi propune ca CNADNR sa fie astfel reorganizata, asta si pe baza unor cercetari sau a unor analize realizate in acest sens de specialisti", a precizat ministrul transporturilor.
Berceanu a declarat ca cea mai buna solutie pentru reabilitarea drumurilor nationale din Romania o reprezinta realizarea unei investitii masive pentru repararea intregii retele de drumuri pe o perioada de trei ani, reparatiile urmand sa vizeze defectiunile incipiente pentru a se evita astfel majorarea costurilor datorita lucrarilor destul de complicate.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.