Au trecut 5 ani de la 11 septembrie 2001. Adica 5 ani de cand traim fara cele doua turnuri newyorkeze, de cand fictiunea din primul "Die Hard" (turnurile Nakatomi) a devenit realitate istorica. De atunci traim in vreme de razboi si filmele horror au
Au trecut 5 ani de la 11 septembrie 2001. Adica 5 ani de cand traim fara cele doua turnuri newyorkeze, de cand fictiunea din primul "Die Hard" (turnurile Nakatomi) a devenit realitate istorica. De atunci traim in vreme de razboi si filmele horror au devenit din nou cap de afis, la fel ca pe vremea Vietnamului.
La inceput Hollywoodul a negat evenimentele, stergand digital turnurile din filmele care apareau (faimos, cazul "Spider-man"/ "Omul paianjen"), amanand premiera la filme cu tematica apropiata (terorism, atentate - "Collateral Damage"/ "Victime colaterale", cu Arnold Schwarzenegger, azi guvernatorul statului California). Apoi politica s-a schimbat. Acum studiourile americane reviziteaza evenimentele prin doua filme, "Zborul United 93" si "World Trade Center" (fara a mai pune la socoteala o productie TV, versiune xerox la "United 93"). Ambele titluri ar putea fi catalogate ca filme-catastrofa sau thrillere de fictiune bazate pe o realitate politica. Asa-zisa realitate de docu-drama din "United 93", care povesteste evenimentele din al cincilea avion, destinat sa intre in Casa Alba, e greu de acceptat. Nu exista supravietuitori, dovezi palpabile, nu exista poveste reala, ci doar fictiune. Cu toata tensiunea construita abil, ultraprofesionist (si viclean) de regizorul Paul Greenglass ("Suprematia lui Bourne", "Duminica neagra"), povestea nu e credibila: personajele ei, omul obisnuit-victima si drama realista, menita sa te tina in tensiune, sa te emotioneze. Celalalt film, "World Trade Center", este girat de Oliver Stone, care ii confera credibilitate, dar el nu atinge evenimentele din culise, ci doar povestea unor victime si a salvatorilor lor, ceea ce pe vremuri ar fi facut John Wayne si John Ford (daca nu Howard Hawks).
9/11 ("nine eleven") este cel mai documentat eveniment din istorie si deja cel mai controversat. Imaginea inseamna manipulare. "Camera minte 24 de fotograme pe secunda", este motto-ul lui Brain De Palma, unul din regizorii cel mai frecvent acuzati de manipulare si tendentiozitate (coincidenta funesta, ziua sa de nastere este 9 septembrie!). Michael Moore si documentarul sau "Fahrenheit 9/11" ne indeamna sa credem cu totul altceva despre 11 septembrie si amestecul Bush-Halliburton-sauditi-CIA etc.
Al-Queda a filmat un interviu in care spune ca publicul este manipulat, guvernul american poate investiga acum cetateni obisnuiti, urmari telefoane si vieti inocente printr-o lege de securitate nationala, in fiecare zi soldati si civili mor in Irak. Un eveniment si urmarile sale care pana acum s-au soldat cu 80.000 de victime. Cinematograful va trebui sa mai astepte pana la a spune povesti veridice despre aceasta drama-foileton a noului mileniu, Odiseea non-spatiala inceputa in 2001.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.