In Romania, regula continua sa fie ingenunchiata de exceptii. Sintagma "exceptiile confirma regula" este luata absolut literal, ca sa nu mai spun ca subiectul ei ar trebui sa fie regula, nu exceptiile. Legii i se frange coloana vertebrala inca de can
In Romania, regula continua sa fie ingenunchiata de exceptii. Sintagma "exceptiile confirma regula" este luata absolut literal, ca sa nu mai spun ca subiectul ei ar trebui sa fie regula, nu exceptiile. Legii i se frange coloana vertebrala inca de cand e in stadiu de proiect. Cand o lege este suprapopulata de exceptii, in vreme ce spiritul si litera ei devin minoritati, e vorba de o cacealma. CNSAS este produsul unei cacealmale. La randul lui produce cacealmale.
Legea pe baza careia urma sa fie infiintat si sa opereze Colegiul a fost atat de masacrata in stadiul ei de proiect, incat nu stiu de ce o mai atribuim initiatorului - dl Constantin-Ticu Dumitrescu. Mi-l amintesc pe dl Adrian Nastase in momentul cand vinovatia pentru masacrarea proiectului era aruncata in curtea partidului sau. Spunea - cu cinism, dar si cu dreptate - ca nici nu prea fusese nevoie de contributia PSD-ului, intrucat chiar colegi de partid si alianta politica ai dlui Dumitrescu "imbunatatisera" proiectul. De aceea, nu inteleg nici de ce dl Dumitrescu a acceptat sa faca parte din Colegiul ce functioneaza pe baza unui simulacru de lege.
Potrivit legii, din Colegiu nu pot face parte fostii membri PCR. Doi oameni straluciti, al caror prieten se intampla sa fiu, au fost (unul continua sa fie) membri ai Colegiului, desi fusesera membri PCR. Romanilor li s-a explicat ca legea este imbecila, cei doi meritand cu prisosinta sa fie membri ai Colegiului. Evident ca meritau, dar si mai evident ramane ca in Romania, unde-i lege, e iresponsabil de multa tocmeala. Imbecila ori nu, legea-i lege. O schimbi, nu o incalci din start. Altfel, fiecare din noi poate declara imbecila, nula si neavenita o lege care nu-i place, iar statul de drept devine o gluma.
O alta sintagma care face revagii este "politie politica". Nu doar ca fiecare membru al CNSAS pare a intelege altceva decat ceilalti prin politie politica, dar chiar unul si acelasi membru voteaza diferit, in acelasi caz, in functie de ziua in care are loc votul. Unii nu mai voteaza in nici un fel, ca si cum au fost trimisi acolo pentru marea lor capacitate de a se abtine. Daca vor sa practice acest fel de stranie "abstinenta", de ce trebuie sa o faca pe bani publici, cu lefuri de secretar de stat si cu limuzina la scara?
Un formator de opinie propune aberanta inlocuire a prezumtiei de nevinovatie cu prezumtia de vinovatie. E de ajuns insa ca intiativa "Voci Curate" sa ceara verificarea tuturor formatorilor de opinie, ca proponentul aberantei rocade sa schimbe macazul si sa ne spuna ca nu e in regula. De ce? Fiindca se va pierde vremea cu verificarea celor nedovediti inca de a fi vinovati de colaborare cu Securitatea, iar cei deja dovediti vor sa mai avea timp sa semneze inca un editorial, doua. Zici formator de opinie, zici consecventa...
La inceputul lui 2005, m-am numarat printre cei invitati de presedintele Traian Basescu, la un mic dejun, la Blair House, in Washington. I-am spus cateva lucruri. A fost de acord ca demersul scoaterii dosarelor la lumina, dupa atatia ani de cotrobait prin ele, nu va ajuta prea mult. Incerc sa-l citez cat mai exact pe dl Basescu: "Dumneavoastra, ceilalti, nu veti gasi mare lucru in aceste dosare. Ce a fost important in ele se afla ba la unul, ba la altul." Adica, ba la unul, ba la altul din actorii politici, y compris Traian Basescu.
Azi, pana si cei mai indarjiti suporteri ai desecretizarii dosarelor accepta ca un dosar ca "Dunarea" a fost spalat. Altii cred ca un dosar ca "NAVROM Anvers" a fost si el spalat. O Dunare spala o alta Dunare si iata-ne in mijlocul unei delte plina ochi cu dejectii. Ce aflam noi, "ceilalti", din aceasta dosariada? In nici un caz adevarul. Aflam exact ce vor cei care se tintesc reciproc cu file de dosar mai ascutite ca stelutele zburatoare Ninja. E un fel de dizenterie la scara nationala pentru care nu exista nici leac, nici doctor, caci mai toti suntem preocupati de a impune exceptii care "confirma" regula pana a o face sa dispara cu totul.
Manipularea va continua sa compromita desecretizarea dosarelor. Adevaratul demers ar trebui sa fie accesul la datele care sa ne explice, cine, cand, cum si servindu-se de ce si de cine a operat, timp de 17 ani, musamalizarea. Pentru a invata ceva din toata aceasta bolboroseala declansata si administrata de vulcani noroiosi ai "serviciilor", avem nevoie de demusamalizare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.