Piata lacurilor si vopselelor din Romania depaseste cifra de 130 milioane de euro, conform estimarilor specialistilor, in contextul in care dinamica pietei vopselelor se inscrie pe trendul ascendent destul de sustinut al pietei constructiilor, transm

Piata lacurilor si vopselelor din Romania depaseste cifra de 130 milioane de euro, conform estimarilor specialistilor, in contextul in care dinamica pietei vopselelor se inscrie pe trendul ascendent destul de sustinut al pietei constructiilor, transmite Rompres. Cea mai mare pondere, de 55% valoric si 70% in volum, o detin produsele emulsionate pe baza de apa (lavabile), urmate de emailuri (pe baza de ulei sau de solvent) si lacuri (baituri, lacuri pentru lemn si parchet), conform directorului de marketing al Atlas Corporation, Florina Necula.

Piata creste cu circa 10% anual

Piata vopselelor si a lacurilor creste anual cu aproximativ 10%, dupa ce in perioada 1990-1999, climatul economic general a determinat o scadere a productiei. Daca inainte de 1989 productia se cifra la 120.000 de tone, in anul 2000 a ajuns la aproximativ 45.000 de tone, conform datelor preluate de la INS. Dupa anul 2000, sectorul industrial de vopsele a inregistrat, pentru prima oara in ultimii 10 ani, o crestere de circa 5-10%, pe fondul revigorarii sectorului de constructii. In urmatorii ani piata vopselelor si-a mentinut cresterea de circa 10%. Aceasta se datoreaza in special dezvoltarii economice, cresterii pietei de constructii de cladiri si locuinte si evolutia serviciilor de retail banking si a creditelor ipotecare.
In sectorul industrial sistemele pentru grupele industriale metal si lemn detin o cota de 8%, in timp ce produsele auto (atat la cele OEM cat si la cele pentru refinisare) detin circa 7% din productie.
In plus, segmentul vopselelor decorative din Romania, detine o cota de 65% din totalul productiei. Grupa produselor decorative include in cadrul sau atat produse pe baza de apa cat si pe baza de solventi. La nivel european, produsele decorative detin 63% din piata, cele pentru lemn detin 6%, auto OEM -5%, iar auto refinisare detin 2%, foarte apropiata de structura din Romania, conform statisticilor. Estimarile au in vedere cantitatile exprimate in tone.

Primii 5 jucatori, cresteri ale cifrei de afaceri

Principalele cinci companii - Policolor, Fabryo, Atlas, Kober si Dufa, au anuntat in prima jumatate a anului cresteri importante ale cifrei de afaceri. Astfel, compania Fabryo a raportat un avans al cifrei de afaceri de 23%, ajungand la 13 milioane de euro, conform Margai Alexe, marketing manager la S.C. Fabryo Corporation SRL.
In acelasi timp, Kober a raportat o crestere a vanzarilor de lacuri si vopsele cu 33,4%, in timp ce compania Atlas a anuntat cresterea a cifrei de afaceri si estimeaza pentru sfarsitul anului venituri de 34 milioane de euro. In aceleasi tendinte se incadreaza si Policolor, care pune cresterea pe seama vanzarilor ridicate ale marcii DEKO Professional.
Cele mai mari vanzari se inregistreaza in cea de a doua jumatate a anului, transmite Rompres. Aceasta tendinta se vede in evolutia cifrei de afaceri a companiei Fabryo, care in primele sase luni ale anului 2005, a ajuns la 10,6 milioane euro, pentru ca la sfarsitul anului sa atinga obiectivul de 25,2 milioane euro, in crestere cu aproximativ 43% fata de 2004. Anul acesta compania are o tinta a cifrei de afaceri de 31 milioane euro.

Exporturile, in atentia marilor companii

Policolor, exporta din produsele sale in state precum Ucraina, Moldova si Belgia, in timp ce compania "fiica" Orgacim din Bulgaria realizeaza exporturi in Turcia, Egipt, Italia si Macedonia si se afla in discutii cu multe alte state din Europa si nu numai. De asemenea, Fabryo exporta, in proportie de numai 1% din productia totala. Aceasta proportie a fost dictata de cererea interna mare si de evolutia pietei interne de constructii, care a determinat si cresterea segmentului de lacuri si vopsele pe piata romaneasca.
In schimb Atlas importa o serie de produse, dar din alte categorii ale materialelor de constructii, iar exporturile se efectueaza in Bulgaria, Serbia, Ucraina si ocupa o pondere mica din totalul productiei.
Producatorii romani de lacuri si vopsele se confrunta cu timpul foarte scurt avut la dispozitie pentru conformare la legislatia extrem de restrictiva, in special in domeniul protectiei mediului si al substantelor chimice. Comparativ cu producatorii europeni care au avut la dispozitie intre 6 si 10 ani pentru implementarea unei directive beneficiind in acelasi timp si de sprijinul autoritatilor prin programe de instruire si asistenta de specialitate, producatorii romani au termenul de 1 ianuarie 2007.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.