Intrebat despre modul in care prezumtivul hermeneut trebuie sa se raporteze la intentionalitatea auctoriala a propriilor poeme, Andrei Codrescu s-a aratat, fara ezitare, ostil abaterilor de la sensul pe care el insusi l-a incrustat in carnea creatiil
Intrebat despre modul in care prezumtivul hermeneut trebuie sa se raporteze la intentionalitatea auctoriala a propriilor poeme, Andrei Codrescu s-a aratat, fara ezitare, ostil abaterilor de la sensul pe care el insusi l-a incrustat in carnea creatiilor sale: "Exegeza care nu se bazeaza pe ce am vrut eu sa spun nu-mi este utila. Acest soi de interpretare sfarseste prin a nega tot ce vroia sa spuna poetul si termina prin a spune tot ce vrea hermeneutul. Nu-i legitima, dar nu poate fi oprita" (cf. Miracol si catastrofa. Dialoguri cu Robert Lazu, Hartmann, 2005, p. 220).
Neindoielnic, dezbaterea privitoare la raportul dintre intentia autorului si sensurile descifrate de interpreti e la fel de veche precum textele sacre si, deopotriva, la fel de vasta precum imensitatea oceanului care cuprinde textele literare izvodite de inteligenta (post)moderna. Departe de a ne erija in adepti ai unei hermeneutici care ar nesocoti intentionalitatea auctoriala, credem, insa, spre deosebire de poetul din New Orleans, ca niciodata aceasta nu epuizeaza semnificatiile unei opere. Desi stabilirea sensului "originar" al oricarui text ramane una dintre indatoririle principale ale exegezei, totusi, valoarea creativa a unei asemenea arte provine din capacitatea ei de a depasi limitele mesajului auctorial, reveland semnificatii neasteptate. Fara a fi gratuite, semnificatiile extra-auctoriale largesc si imbogatesc mesajul oricarei opere, permitand unei largi diversitati de cititori sa se regaseasca in universul scriitorului preferat.
Pentru a sustine afirmatiile de mai sus, in articolul de fata vom prezenta un singur argument, de importanta majora, care se bazeaza pe recurenta anumitor imagini prezente in creatia lui Andrei Codrescu. La fel ca in cazul oricarui alt autor, clasic sau modern, intreaga sa opera contine o sumedenie de imagini topite in magma prelucrata apoi cu recunoscuta maiestrie. Desi bogatia acestor imagini este, cu adevarat, coplesitoare, in norul cosmic al fanteziei codresciene stralucesc cateva stele care domina universul sau poetic.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.