Pretul principalului produs ce pune lumea in miscare - respectiv barilul de petrol - a ajuns in aceasta luna la o valoare-record de 78$, pe fondul amplificarii tensiunilor din Orientul Mijlociu, in speta al conflictului dintre Israel si Liban. Chiar
Pretul principalului produs ce pune lumea in miscare - respectiv barilul de petrol - a ajuns in aceasta luna la o valoare-record de 78$, pe fondul amplificarii tensiunilor din Orientul Mijlociu, in speta al conflictului dintre Israel si Liban. Chiar daca intre timp s-a inregistrat o scadere cu circa 4$/baril, cotatiile sunt inca cu peste 22% mai ridicate decat cele de la inceputul anului, iar perspectivele nu sunt deloc imbucuratoare. Temerea privind o eventuala descrestere a economiei mondiale a determinat statele membre ale Organizatiei Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) sa se declare impotriva mentinerii pretului la titei la un nivel ridicat, iar secretarul de stat american, Condoleezza Rice, a efectuat in aceste zile o vizita in Liban si Israel, pentru detensionarea situatiei.
Cotatiile titeiului au fost volatile pe tot parcursul anului, fapt determinat si de refuzul Iranului de a renunta la programul nuclear, dar si de temerile legate de problemele de productie din Nigeria, al optulea mare exportator de titei al lumii. Consecintele evolutiei internationale s-au reflectat, peste tot in lume, in pretul benzinei la pompa.

Benzina romaneasca tine pasul cu preturile europene
In Romania, tara care importa aproape jumatate din necesarul de petrol, cresterea barilului de petrol s-a reflectat in preturile la pompa in proportie de 2,5%, ne-au declarat surse din domeniu. In aceste conditii, litrul de benzina 95 fara plumb in statiile Petrom a ajuns sa coste 3,54 RON, trendul ascendent fiind urmat de toate companiile petroliere. Chiar daca benzina romaneasca se vinde la un pret aproape egal cu cel din tarile europene, specialistii din domeniu sustin ca evolutia se bazeaza pe cerintele pietei. "Este imposibil sa mentii preturile mai joase ca in Uniunea Europeana, pentru ca, in momentul in care acest lucru se va intampla, reprezentantii UE ne vor atentiona", sustine Constantin Tampiza, presedintele companiei Lukoil. Potrivit datelor statistice, evolutia cotatiilor platt's (n.r. - cotatiile internationale) este urmata indeaproape de cea de pe plan national, si asta in ciuda impresiei generale ca preturile din tara noastra ar urma o ascensiune haotica.
Un rol foarte important in evolutia pretului o are si sistemul de taxare, diferit de la tara la tara.

Taxele reprezinta 50% din costul final
Daca in SUA, taxele reprezinta circa 20% din costul final al galonului de benzina (n.r. - un galon= aprox. 4 litri), multe tari europene taxeaza benzina din greu, uneori valoarea acestora reprezentand si 75% din costul galonului. La noi, taxele totale reprezinta circa 50% din costul final, Romania aflandu-se in coada clasamentului din punct de vedere al sistemului de taxare.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.