Manevra politica conceputa de liberali si orchestrata de premierul Tariceanu si ministrul Apararii, Teodor Atanasiu (foto), privind retragerea trupelor romanesti din Irak s-a dovedit un soi de puci. Seful Apararii a ordonat joi ca toti atasatii mi
Manevra politica conceputa de liberali si orchestrata de premierul Tariceanu si ministrul Apararii, Teodor Atanasiu (foto), privind retragerea trupelor romanesti din Irak s-a dovedit un soi de puci. Seful Apararii a ordonat joi ca toti atasatii militari sa fie informati prin intermediul unei telegrame de decizia retragerii trupelor romane. Documentul a fost expediat cifrat de catre Directia Generala de Informatii a Armatei. Evident ca atasatii militari au actionat in consecinta transmitand in toata lumea decizia oficialilor de la Bucuresti. Acest demers indica faptul ca s-a actionat premeditat, iar teoria unei gafe politice iese din calcul. Planul conducerii PNL este simplu de descifrat: punerea unei presiuni interne si externe asupra Cotrocenilor pentru deciderea retragerii din Irak. Conjunctura interna fusese deja creata la nivel emotional prin decesul militarului roman in Afganistan. In plan extern, atasatii militari ar fi transmis falsul mesaj de la Bucuresti privind retragerea, situatie in care presedintele Basescu trebuia, teoretic, sa accepte retragerea. PNL ar fi castigat capital politic exact in momentul in care sondajele indica cota de avarie pentru partid.
Calculul politic a fost gresit, iar modul de actiune dezastruos. Tariceanu a trezit ceva simpatii doar pentru o zi si o noapte. Ulterior, gestul sau a fost taxat de catre o parte a colegilor din partid care l-au calificat iresponsabil. Din cei patru membri liberali ai CSAT doar premierul si Atanasiu au votat pentru aceasta aventura halucinanta.
Presedintele Basescu a anuntat ieri ca intreaga suflare diplomatica lucreaza la repararea manevrei oculte a sefului liberalilor. Asa incat premierul Tariceanu a obtinut un imens scandal intern care il va propulsa la periferia clasamentului politic. (Mihai TOADER)
Trupele raman in Irak
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) a respins, ieri, solicitarea PNL de retragere a trupelor romanesti din Irak. Acest anunt a fost facut de presedintele Traian Basescu, la capatul unei sedinte fierbinti a CSAT. Presedintele a anuntat ca decizia a fost luata prin consens, exceptie facand chiar initiatorii propunerii de retragere a trupelor: premierul Calin Popescu Tariceanu si ministrul Apararii, Teodor Atanasiu. De altfel, Basescu a profitat de succesul pe care l-a avut in CSAT si l-a urecheat pe premier pentru gafa comisa. "Nu se poate frange o politica externa dupa o seara de dupa o motiune. O linie de politica externa se schimba greu, argumentat si prin anuntul de politica externa pe care il face presedintele la inceputul anului. Nu poti peste noapte sa dai alt curs politicii externe mai ales atunci cand iti lasi in dificultate parteneri aflati deja in dificultate", a atacat Basescu. Seful statului l-a lasat in ofside pe Tariceanu, aratand tarii intregi o data ca a venit cu temele nefacute in sedinta CSAT, iar a doua oara pentru ca a gafat intr-un asemenea hal incat intreaga suflare diplomatica este angrenata sa repare consecintele nefericitului anunt. Seful statului a tinut sa spuna ca la toate solicitarile sale - analiza cu efectele politice ale retragerii intempestive din Irak; analiza a efectelor in cooperarea Armatei romane cu armetele angajate in Irak si initierea unor discutii cu aliatii din Irak - nu a existat un raspuns din partea celor doi liberali. Presedintele a mai facut un anunt soc: Atanasiu ar fi trimis telegrame atasatilor militari pentru a-si informa tarile lor cu privire la anuntul retragerii trupelor. Despre continutul telegramelor, Basescu a spus doar atat: "M-am ingrozit!".
"Aceasta intamplare trebuie sa fie o lectie"
"Romania nu are voie ca intr-un context in care aliatii sunt in dificultate sa-si ia jucariile si sa plece de pe un teatru de operatiuni in care Romania nu desfasoara actiuni agresive, ci actiuni de pace si securizare. Cred ca aceasta intamplare trebuie sa fie o lectie", a tunat Basescu, imediat dupa sedinta CSAT. El a tinut sa explice in detaliu discutiile avute in cadrul sedintei si sa puncteze fiecare slabiciune a ministrului Apararii si a primului-ministru. De altfel, seful statului si-a inceput speeach-ul prin a povesti cum l-a trimis acasa, la minister, pe Atanasiu care venise nepregatit. "Am suspendat sedinta CSAT si l-am rugat pe ministrul Apararii, impreuna cu seful Statului Major General, ca intr-un interval de 30 minute sa vina in CSAT cu documentul cerut de lege. Am facut acest lucru pentru ca legea cere aprobarea fortelor pe care Romania le poate pune la dispozitie de catre CSAT iar documentul prezentat de Atanasiu era cu totul altceva", a comentat Basescu. Potrivit presedintelui documentul aprobat de CSAT reflecta respectarea de catre Romania a angajamentelor asumate ca membra in NATO, ca pana la 1 ianuarie 2007 sa aiba un anumit potential de punere la dispozitie a fortelor navale, aeriene si terestre in cadrul eventualelor operatiuni in care NATO se angajeaza.
Presedintele PNL nu trebuie confundat cu primul-ministru
De altfel, el a tinut sa critice modul in care a fost facuta propunerea de retragere a trupelor din Irak de catre Tariceanu si Atanasiu. "S-a creat confuzia nefericita ca anuntul a fost facut de liderul PNL si un vicepresedinte al PNL care intamplator detin functiile pe care le detin in stat. Era cu totul altceva daca un alt domn din PNL care nu are functie in stat lansa un astfel de subiect de dezbatere. As fi salutat o astfel de dezbatere. Lucrul nefericit a fost ca a fost greu sa explicam ca declaratiile s-au produs in sediul PNL si ca nu trebuie confundat presedintele PNL cu primul-ministru", a spus Basescu. El a anuntat ca i-a "rugat" pe cei doi lideri liberali sa aiba in vedere ca e foarte usor sa se faca o confuzie si sa utilizeze alti vectori de sustinere a pozitiei PNL. Pe de alta parte, seful statului a spus ca nu i-a cerut demisia Ministrului Apararii si ca o astfel de analiza trebuie facuta in Guvern.
"Atanasiu a negociat mentinerea trupelor"
"Am discutat un document care a fost semnat de ministrul Apararii si de primul-ministru si care se refera la nivelul participarii Romaniei pe teatrele de operatiuni in care e angajata. Documentul viza participarea noastra in Afganistan, Kosovo, Bosnia si reducea la 20 de militari pentru Irak. Documentul a fost respins, singurii doi membri care au fost de acord fiind doar Tariceanu si Atanasiu, in rest toti ceilalti membri au fost impotriva reducerii participarii militare in Irak", a continuat Basescu. El a spus ca, in cursul discutiilor s-a cerut fundamentarea solicitarii semnate de primul-ministru, plecand de la premisa ca negocierile cu privire la particparea in Irak au inceput in martie 2006 in baza unui mandat semnat chiar de ministrul Apararii, care a negociat participarea Romaniei in aceasta tara. "In acest mandat se vorbeste de reconfigurarea fortelor si nu de retragerea fortelor. (...) In contextul in care a existat un mandat de renegociere a fortelor si la ultima intalnire s-a stabilit care va fi dimensiunea fortelor noastre in Irak, propunerea de retragere e greu justificabila si nu creeaza decat impresia unei lipse de coerenta in politica externa si militara a Romaniei", a spus presedintele. El si-a exprimat speranta ca efectele acestei actiuni sa fie diminuate prin interventia ministrului de Externe.
Telegrame "ingrozitoare"
Basescu a atacat si un alt subiect sensibil legat de faptul ca Atanasiu ar fi dispus transmiterea de telegrame catre atasatii romani din toate ambasadele, prin intermediul serviciului secret al Ministerului. Acesti atasati ar fi trebuit sa-si informeze statele pe care le reprezentau de decizia de retragere a trupelor romane din Irak. "Am cerut atat Ministerului Apararii, cat si Ministerului de Externe sa ia masuri de blocare a acestor instructiuni date atasatilor militari avand in vedere ca decizia CSAT e de mentinere a trupelor in Irak la potentialul stabilit cu aliatii", a spus Basescu. Mai mult, el s-a declarat ingrozit de continutul telegramelor pe care nu a vrut sa-l dezvaluie.
Solicitari fara raspuns
Presedintele a tinut sa prezinte si slaba prestatie a primului-ministru si a ministrului Apararii in cadrul sedintei CSAT. "Am solicitat initiatorilor propunerii sa prezinte CSAT o analiza cu efectele politice ale retragerii intempestive din Irak. Aceasta analiza nu a fost facuta, nu a fost prezentata. Am cerut analiza a efectelor in cooperarea Armatei romane cu armatele angajate in Irak. Nici aceasta analiza nu a fost facuta si prezentata. Le-am solicitat sa informeze CSAT daca au initiat discutii cu aliatii din Irak. Nu s-au initiat astfel de tatonari, de discutii", a spus Basescu. Pe de alta parte, el a spus ca sustine nevoia unei puternice relatii atat la nivel transatlantic, cat si european.
Olteanu, corigent la politica externa
Un alt atac prezidential a fost indreptat catre presedinte liberal al Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, despre care a spus ca nu intelege politica externa a Romaniei. "Sa spui ca am avut un angajament cu SUA, dar acum suntem in NATO si ca atare acum trebuie sa reducem angajamentul cu SUA pentru ca a devenit prioritara relatia cu UE nu face decat sa ne tina in acel con al lipsei de credibilitate", a comentat Basescu. El a amintit ca, in ciuda unor reactii negative, Alianta DA a sustinut in campania electorala consolidarea parteneriatului strategic Romania -SUA. Intrebat care sunt costurile gestului facut de premier si ministrul Apararii Basescu a spus ca nu poate face o evaluare, dar ca toata diplomatia romaneasca este angajata sa dea semnalul seriozitatii. "Sigur ca ne va lua o perioada pana cand vom da explicatii", a spus Basescu. (Carmen EPURAN, Roxana ANDRONIC)
Telegrama care l-a ingrozit pe Basescu
Telegrama trimisa atasatilor militari prin intermediul sistemului criptat al Directiei de Informatii si Reprezentare Militara din cadrul Directiei Generale de Informatii a Apararii dovedeste faptul ca ministrul Atanasiu a folosit in scop politic si in baza unei initiative a unor lideri din PNL parghiile oficiale ale statului si ale Armatei Romaniei pentru a pune in practica o initiativa care nu avea sustinerea institutiilor abilitate ale statului. Grav este ca transmiterea a fost facuta fara avizul CSAT.
In cursul zilei de joi, Teodor Atanasiu impreuna cu secretarul de stat din MApN Corneliu Dobritoiu (fost general in armata, trecut in rezerva in luna mai a.c., de catre seful statului si proaspat numit de liberali in functia de secretar de stat in MApN) si cu Vasile Paun, loctiitorul sefului DGIA, (generalul Constantin Croitoru, seful DGIA nu era in minister, fiind plecat intr-o misiune) au hotarat sa trimita o telegrama cifrata catre toti atasati militari pe care Romania ii are in toata lumea si sa le ordone sa comunice oficialitatilor politice si militare din tarile unde sunt acreditati ca Romania se va retrage din Irak. De mentionat faptul ca si Vasile Paun a fost promovat in conducerea DGIA tot pe filiera liberala, existand un adevarat scandal la vremea respectiva privind aceasta decizie. Din punct de vedere tehnic, telegrama a fost transmisa de subordonatii lui Gheorghe Savu, seful Directiei Informatii si Reprezentare Militara, una din structurile de informatii ale armatei care are in compunere si sectia atasati militari.
Va prezentam in continuare continutul integral al acestei telegrame prin care ministrul Teodor Atanasiu ii obliga pe atasatii militari romani sa comunice oficialitatilor din tarile unde sunt in misiune ca Romania se retrage din Irak. (Doru DRAGOMIR)
Elemente de mandat pentru sustinerea propunerilor privind re-balansarea fortelor militare ale Romaniei din Irak
1. Contextul actual al angajamentelor militare ale Romaniei in operatiuni internationale
- In calitatea sa de membru NATO si viitor membru UE, precum si conform angajamentelor asumate in lupta impotriva terorismului, Romania participa in prezent la toate operatiunile Aliantei din Balcanii de Vest, Irak si Afganistan si Mediterana, la operatiunile UE din Balcani si in Darfur, precum si la operatiuni de coalitie, la misiuni in cadrul ONU si sub mandat OSCE.
- Nivelul fortelor a depasit practic in 2006 plafonul obligatiilor internationale asumate de Romania ca stat membru NATO si viitor membru UE, atingand un "prag" istoric.
- Atat in Afganistan, cat si in Irak, Romania a demonstrat ca este un participant activ la lupta internationala impotriva terorismului, dislocand forte inca de la inceputul operatiunilor din aceste zone.
Am fost implicati cu forte in cele mai dificile momente pentru coalitiile conduse de SUA, participand inclusiv la actiuni de lupta de inalta intensitate dupa evenimentele din 11 septembrie.
- In acest context, Romania isi mentine in prezent sustinerea politica pentru toate eforturile internationale indreptate impotriva proliferarii terorismului si armelor de distrugere in masa si ramane un aliat de incredere in cadrul NATO.
Numai in Afganistan am crescut fortele dislocate la 682 de militari in operatiunile NATO si 59 in Enduring Freedom, operatiune de coalitie condusa de SUA. (fata de nivelul de aproximativ 400 militari dislocati initial)
2. Ratiuni si argumente pentru re-balansarea fortelor militare ale Romaniei din Irak
- Decizia privind retragerea trupelor dislocate in cadrul Coalitiei Internationale este o decizie politica, rationala si bazata de argumente concrete, nu determinata de circumstante subiective sau sentimentale. Ne-am asumat anumite obligatii in NATO si fata de partenerii nostri pe care le vom respecta si in viitor, fiind constienti ca acestea pot implica si pierderi tragice de vieti umane, iar propunerile de re-balansare a fortelor nu pornesc de la o reactie brusca (la victimele printre militarii romani), ci de la o analiza bine fundamentata.
Cu urmatoarele argumente:
- In prezent are loc o revizuire/re-dimensionare generala a prezentei internationale in Irak, revizuire dezvoltata de SUA care si-a propus in viitorul apropiat reduceri semnificative de trupe conform declaratiilor gen. Casey.
- Scopul reducerii trupelor Coalitiei este schimbarea treptata a obiectivelor operationale, orientate mai mult spre sustinerea noilor autoritati irakiene (guvernul s-a format, deja vorbim de o alta situatie politica!) si consolidarea rolului fortelor irakiene in teatru.
- In acest context, tari precum SUA, Italia, Polonia, Bulgaria, Japonia reduc numarul de forte, fiecare pe baza deciziei politice nationale. ESTE O EVOLUTIE NORMALA sau care atesta tocmai normalizarea treptata, chiar daca nu rapida a situatiei din Irak.
- Retragerea trupelor unor parteneri de coalitie genereaza noi necesitati si evolutii in teatrul de operatiuni, astfel ca se modifica atat actualele formate de comanda, cat si aranjamentele de sprijin ale Romaniei de pana acum. Fata de aceste dezvoltari, propunerea MApN este o propunere pragmatica vizand re-balansarea efortului nostru in teatru.
- Am fost impreuna cu aliatii nostri si cu SUA in cele mai grele momente retragerea nu este un pas inapoi, ci un pas inainte - o redimensionare cu avantaje reale pe termen mediu:
Avantaje:
- Resursele disponibilizare vor fi o "injectie de capabilitati" in viitor contribuind practic la cresterea contributiei noastre Ia NATO si UE (putem accelera reforma si operationaliza mai multe forte).
- Fondurile economisite vor sustine vectorii actuali de transformare a Armatei Romaniei - obiectiv foarte important atat in cadrul NATO, cat si in relatiile noastre bilaterale cu SUA.
- putem fi mai activi in alte teatre de operatiuni
- putem in viitor sa analizam si alte modalitati de
- participare, inclusiv pe instruire si asistenta de securitate, atat in Irak, cat si in alte regiuni.
Tocmai pentru ca vrem sa ramanem implicati in eforturile de reconstructie si stabilizare, vom mentine in cadrul Echipelor de Instruire ale NATO in Irak (NTM-I) personalul actual (personal de stat major si instructori - 20 de militari).
- Nu conteaza numai cantitatea fortelor (N.B. care raportata la dimensiunile eforturilor Coalitiei - peste 130 000 militari - nici nu este atat de mare), ci calitatea ofertei noastre, faptul ca ne aliniem unor dezvoltari si schimbari reale in teatru.
- Lessons learned: Participarea cu forte inca din primele momente ale constituirii Coalitiei Internationale din Irak a contribuit in mod direct la cresterea pregatirii militarilor nostri, la dezvoltarea actiunilor lor pe noi dimensiuni (au actionat in echipe mixte impreuna cu fortele locale, irakiene
- "embedded teams") la sprijinirea eforturilor de reconstruire a Irakului.
- Pentru aceasta trebuie sa multumim aliatilor nostri, trupelor americane, italiene, britanice si poloneze alaturi de care am actionat.
3. Aspecte politico-militare si normative ale retragerii trupelor in viitor
- Conform legislatiei romanesti, pasii politici si normativi de urmat sunt:
- Ministrul Apararii prezinta in CSAT propuneri privind nivelul fortelor dislocate in teatre de operatiuni pe anul urmator (2007) si in acest caz, propunerea de reducere a efectivelor din Irak.
- CSAT, conform prevederilor legii nr. 42/2004 privind participarea la operatiuni internationale, va discuta si va lua o decizie privind reducerea efectivelor. In functie de decizie, CSAT va informa Parlamentul Romaniei asupra deciziei luate.
- In functie de creionarea unei decizii privind reducerea trupelor, Ministerul Apararii Nationale va fi mandatat sa transmita aceasta hotarare partenerilor de Coalitiei si impreuna cu acestia, sa elaboreze si sa supuna aprobarii politice, calendarul efectiv al retragerii trupelor - pe o anumita perioada de timp generata in primul rand de necesitati operationale.
- In viitor, in functie de deciziile politice, vom studia posibilitatea de a sprijini actiunile actuale ale NATO din Irak, precum si nevoile de asistenta suplimentare ale armatei irakiene.
- Romania va ramane angajata in 2007 in operatiunile in derulare ale NATO, UE, sub mandat ONU si OSCE, precum si in anumite operatiuni de coalitie.
- Prin nivelul fortelor, pregatirea si profesionalismul lor, apreciem ca participarea tarii noastre in aceste operatiuni este si ramane o baza strategica pentru consolidarea rolului nostru de vector de stabilitate - atat in regiunea proxima (Balcani, Marea Neagra, Mediterana), cat si in Orientul Mijlociu sau in zone indepartate de pe glob (Afganistan). In functie de deciziile politice, vom putea analiza in viitor si implicarea in alte operatiuni ale Aliantei, sau conduse de aliati, dupa caz.
Basescu l-a trimis pe Atanasiu dupa documente
Seful statului a suspendat, vineri, dupa aproape 45 de minute, sedinta Consilului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), dupa ce a constatat ca ministrul Apararii nu a venit la intrunire cu toate documentele necesare discutarii problemei trupelor aflate in teatrele de operatiuni din strainatate.
"Presedintele l-a intrebat pe ministrul Apararii: <<Ce documente aveti? Aveti documentul privind disponibilitatile pe anul viitor?>> Ministrul a spus: <<Nu am>>. Si presedintele a hotarat suspendarea sedintei", a precizat consilierul prezidential Adriana Saftoiu.
Sedinta CSAT a fost reluata, dupa ce ministrul Apararii Teodor Atanasiu a revenit la Palatul Cotroceni cu un dosar in mana. Ministrului Apararii nationale, Teodor Atanasiu, i s-a solicitat, suplimentar, pe parcursul desfasurarii sedintei CSAT, o lista completa cu toate capacitatile militare care ar putea fi dislocate in teatrele de operatii daca ar fi asigurate toate resursele necesare. Precizarea este facuta intr-un comunicat al Biroului de Presa al MApN. In memorandumul avansat catre CSAT erau mentionate, in conditiile Legii nr. 42/2004, acele capacitati militare pentru care exista certitudinea asigurarii tuturor resurselor necesare desfasurarii operatiunilor militare, se mai arata in comunicat.
Biroul de presa al MApN mentioneaza ca, potrivit articolului 4 al legii mentionate, la propunerea Ministerului Apararii Nationale, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii analizeaza si hotaraste, pana la data de 30 iunie a fiecarui an, care forte si mijloace pot fi puse la dispozitie in anul urmator in vederea participarii la misiuni (de aparare colectiva, in sprijinul pacii, de asistenta umanitara sau de tip coalitie) in afara teritoriului national. (D.S.S.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.