Deputatii au adoptat ieri, cu 240 de voturi "pentru", 21 "impotriva" si sapte abtineri, Legea cinematografiei, care prevede ca Guvernul poate privatiza cinematografele si alte imobile si terenuri aflate in patrimoniul studiourilor cinematografice det
Deputatii au adoptat ieri, cu 240 de voturi "pentru", 21 "impotriva" si sapte abtineri, Legea cinematografiei, care prevede ca Guvernul poate privatiza cinematografele si alte imobile si terenuri aflate in patrimoniul studiourilor cinematografice detinute de stat. Articolele 66 si 67 referitoare la privatizarea cinematografelor au fost cele mai discutate de deputati, reprezentantii PRM opunandu-se acestei prevederi si votand impotriva propunerii legislative. Parlamentarul PRM Olguta Vasilescu (foto) si-a manifestat neincrederea fata de modul in care vor fi valorificate aceste sedii de cinema, declarand in numeroase ocazii ca initiativa implica riscul unui "tun imobiliar". Amendamentul formulat de Olguta Vasilescu, in sensul eliminarii articolului referitor la privatizarea cinematografelor, a fost respins de deputati. In schimb, a fost acceptat amendamentul formulat de deputatul UDMR Kelemen Hunor, care stabileste ca Guvernul poate trece, prin Hotarare de Guvern, din domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Radef Romania Film, in domeniul public al comunitatilor locale.
Secretarul de stat in Ministerul Culturii si Cultelor, Ioan Onisei, unul dintre sustinatorii privatizarii, a declarat, ulterior votului, ca o astfel de prevedere implica si riscul "major" ca, potrivit legii, consiliile locale respective sa dea, prin Hotarare de Consiliu, cu totul alta destinatie imobilelor respective. Potrivit lui Onisei, "un exemplu foarte prost in acest sens" a fost dat in perioada 2001-2004, cand Guvernul a transferat in proprietatea Consiliilor Locale un numar de 54 de cinematografice, din care, in prezent, doar sase mai functioneaza cu aceasta destinatie.
Deputatul Hunor: "Am incredere in Onisei"
Deputatul UDMR Kelemen Hunor ne-a declarat telefonic ca initiativa sa a vizat posibilitatea ca pana la privatizare consiliile locale sa poata primi salile de pe raza lor de competenta spre administrare, numai daca este justificat. Acele sali pot avea destinatii multiple, dar neaparat toate activitatile ar trebui sa fie conexe culturii. Referitor la posibilitatea unui tun imobiliar, Hunor a declarat: "Privatizarea se face de catre AVAS. Eu am incredere in Onisei, am lucrat cu el si stiu ca este un om cinstit. In caietul de sarcini vor exista prevederi care vor obliga cumparatorii sa nu le schimbe destinatia si nici sa nu poata vande o buna perioada de timp, eu stiu... 10-15 ani". Legea adoptata de deputati mai stabileste si crearea Fondului Cinematografic, precum si sursele din care acesta este finantat. Productiile cinematografice cu succese la public si la festivalurile internationale primesc un bonus din acest Fond Cinematografic, proiectele cinematografice pot fi sprijinite financiar, de la acest Fond, cu 50% din valoare (80% in cazul filmelor dificile si a celor cu buget redus), mai stabileste actul normativ. Concursul de proiecte cinematografice se va desfasura in doua etape, prima fiind secretizata. In cadrul celei de-a doua, castigatorii primei etape pot sa isi sustina, in fata Consiliului Centrului National al Cinematografiei, proiectele respective, la judecarea carora se va tine cont si de palmaresul si notorietatea scenaristilor si regizorilor in cauza.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.