ZIUA prezinta, la cererea cititorilor care ne-au contactat la redactie in repetate randuri, cerandu-ne sa facem o ancheta privind piata medicamentelor din Romania, o ampla analiza despre cum ajung produsele medicamentoase pe piata, cum se formeaza
ZIUA prezinta, la cererea cititorilor care ne-au contactat la redactie in repetate randuri, cerandu-ne sa facem o ancheta privind piata medicamentelor din Romania, o ampla analiza despre cum ajung produsele medicamentoase pe piata, cum se formeaza pretul acestora si care este ponderea medicamentelor romanesti comparativ cu cele straine. Sectorul farmaceutic, pe langa faptul ca are o pondere semnificativa in economia nationala, este si de o importanta majora in sistemul nostru sanitar. Din aceast motiv, ZIUA, pe parcursul mai multor episoade, va incerca sa lamureasca tot mai multe aspecte ce privesc piata farmaceutica din Romania.
La o cifra de afaceri ce-a depasit anul trecut miliardul de euro, industria farmaceutica si distributia de medicamente din Romania au ramas doua necunoscute pentru publicul larg. Cum dupa revolutie nu mai exista aproape nimic la aceste capitole, iar produsele de import abia daca circulau, in ultima vreme piata farmaceutica a ajuns compatibila cu cea din Uniunea Europeana. De asemenea, piata "farma" este mult mai reglementata decat altele si, in plus, intre firme nu exista acea competitie acerba, in care unul pandeste miscarea gresita a celuilalt, ca sa-l demoleze. Concurenta din aceasta industrie are cu totul alte valente, fiind complet diferita. Pe aceasta piata, exclusivitatea distribuirii de medicamente este un non-sens. Romanii cumpara 60% medicamente autohtone si 40% din import. Cu toate acestea, trei sferturi din banii obtinuti din vanzari ajung in strainatate.
Distribuitorii trebuie sa dea dovada de seriozitate
Piata "farma" romaneasca este formata din producatori si distribuitori, acestia din urma fiind, in marea lor majoritate, si importatori. Dintre cei 45 de producatori romani de medicamente de uz uman, cei care au cele mai multe medicamente autorizate de punere pe piata sunt Sicomed SA, Terapia SA, Antibiotice SA, Gedeon Richter Romania SA, LaborMed Pharma SA, Biofarm SA si Sindan Pharma SA, dupa cum rezulta din datele puse la dispozitia ZIUA de Agentia Nationala a Medicamentului (ANM). Distribuitorii de medicamente sunt alesi de producatori in functie de logistica pe care o detin, flota de masini capabile sa acopere un cat mai mare segment din teritoriu, contractele pe care acestia le au cu farmacii, spitale ori policlinici si in primul rand datorita seriozitatii. Cele mai vizibile lanturi de farmacii sunt Sensiblu, HelpNet, Catena si City Pharma. Pe langa acestea exista si fostele oficii farmaceutice, cum era inainte Centrofarm, care au fost cumparate de diversi intreprinzatori particulari sau chiar persoane fizice.
Cum se formeaza pretul medicamentelor
Fiecare producator, indiferent daca este intern sau extern, isi inregistreaza un anumit produs in Romania, in urma unei negocieri cu Ministerul Sanatatii. Totodata, se stabileste si pretul CIP, adica in vama, la intrarea acestuia in tara. Importatorii beneficiaza de o cota de 8,5%, care se adauga la pretul CIP, cunoscuta sub denumirea de marja de import, si consta in pregatirea documentelor vamale, stocare s.a.m.d. Pentru acoperirea cheltuielilor de distributie in farmacii, distribuitorii mai beneficiaza de o cota de 7,5%, pretul astfel format avand denumirea "cu ridicata", nefiind grevat de TVA. Medicamentele autohtone sunt mai ieftine din start, deoarece nu li se aplica cota de 8,5%, ca in cazul celor din import. Cu acest pret, medicamentul este livrat in farmacii, spitale sau policlinici. In functie de valoarea acestuia, farmacia dispune, la randul ei, de patru paliere de adaos comercial foarte bine reglementate. Spre exemplu, daca costul unui flacon se situeaza sub 20.000 de lei, adaosul comercial maximal nu poate depasi 24% din valoarea acestuia, plus TVA de 9%. Intre 20.000 si 50.000, adaosul este de 20%, intre 50.000 si 75.000 de 15%, iar peste 75.000 de 12%. Cand distribuitorul livreaza farmaciei un medicament, pe factura se mentioneaza pretul de vanzare, cu adaosul comercial legal, la care se adauga TVA. Acesta este costul pe care-l platesc consumatorii.
Medicamentele nu pot fi scumpite
Inainte ca un medicament sa fie acceptat de Ministerul Sanatatii si Familiei (MSF), stabilindu-se pretul de vanzare, acesta trebuie autorizat de ANM. "Autorizarea medicamentelor de uz uman se efectueaza in Romania in acord cu reglementarile nationale in vigoare, care sunt armonizate cu Directiva 2001/83/CE privind codul comunitar referitor la medicamentele de uz uman, ne-a precizat farmacistul primar Daniela Enache, ofiterul de presa al ANM. Practic, autorizarea de punere pe piata in Romania a medicamentelor de uz uman se efectueaza in acelasi mod cu autorizarea nationala efectuata de agentiile omoloage din statele membre ale UE si consta in principal in evaluarea de catre expertii ANM a documentatiei de autorizare trimisa de solicitanti si formularea opiniei privind autorizarea de punere pe piata."
Anul trecut, MSF a adoptat o decizie foarte importanta, introducand in legislatie o masura menita sa nu falimenteze anumite produse, inca dinainte de a ajunge pe piata. Pana atunci, preturile erau fixe, neputand fi modificate indiferent de inflatie. Acum, la fiecare modificare a preturilor, se tine cont de paritatea leu/euro. Practic, din trei in trei luni, MSF opereaza o reactualizare a preturilor din doua motive. 1 - corelarea cu noua rata de schimb a valutelor si 2 - pentru ca produsele nou inregistrate sa aiba posibilitatea de a intra in terapeutica, nu doar o singura data pe an ca pana acum. Aici ar mai fi de spus faptul ca, o data stabilit pretul pentru un anumit produs medicamentos de catre MSF, acesta nu mai poate fi majorat cu nici un chip in comparatie cu valoarea lui initiala raportata la moneda euro.
Publicitate restrictiva
Importatorii sau distribuitorii n-au nici un rol in a determina medicii sa recomande un medicament sau altul. "Daca produsul nu ajunge la pacient, aceasta este treaba producatorului, ne-a declarat Marcian Gavrilescu, directorul de distributie al LaborMed Pharma. Cei mai importanti distribuitori din tara, care fac parte din topul primilor zece, nici n-ar putea sa faca asa ceva, avand in portofolii minimum 2000 de produse medicamentoase fiecare. Producatorul este cel care se ocupa de promovarea produselor catre medici si farmacisti, pentru a demonstra beneficiile acestora, in cazul produselor care se elibereaza doar pe baza de prescriptie medicala. In situatia celor ce se pot comercializa fara reteta, este permisa si reclama prin mass-media ori alte modalitati, cu anumite restrictii si obligatii, bineinteles."
Asadar, reclama este foarte bine reglementata, medicamente "etice" - care se elibereaza doar pe baza de reteta - neputand fi promovate decat catre specialistii din domeniu - medici si farmacisti. Aceasta prevedere este valabila in spatiul UE, nu si in SUA, unde se considera ca si consumatorul trebuie sa fie informat cu privire la ceea ce inghite. La OTC-uri, adica la produsele medicamentoase ce pot fi comercializate fara reteta, se permite reclama, dar cu respectarea legislatiei in vigoare, la care se adauga Decizia Consiliului National al Audiovizualului privind publicitatea si teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamente medicale si suplimente nutritive, nr. 21/ 28.012003. Toata lumea cunoaste textul care insoteste reclamele audio-video: "Acest produs se poate elibera fara prescriptie medicala. Se recomanda citirea cu atentie a prospectului. Daca apar manifestari neplacute..." Avertizarea sonora si scrisa trebuie sa dureze minimum sase secunde, la sfarsitul clipului publicitar, daca acesta depaseste durata de zece secunde.
Paradox pe piata "farma"
Piata romaneasca de medicamente este acoperita, in proportie de 60%, de produse autohtone si de 40% de cele importate. In acelasi timp, din punct de vedere valoric, romanii platesc 75% pentru medicamentele straine si doar 25% pentru cele romanesti. Acesta este un paradox, dar el nu trebuie sa ne indrepte spre un fals nationalism. Faptul ca multi bani se cheltuiesc pe medicamente importate se datoreaza si adevarului ca sunt preferate uneori produsele inovatoare, mai ales in cazurile disperate, cand nu se mai poate pune problema optiunii. Si cum nu intotdeauna exista echivalent, de exemplu, pentru un medicament inventat de curand si care a dat rezultate, romanii n-au de ales si scot mai multi bani din buzunar. Pe de alta parte, atunci cand exista alternative echivalente din punct de vedere terapeutic, tendinta europeana si mondiala este de a recomanda acele medicamente ce asigura un raport cost/eficienta optim. In acest caz, rolul important le revine producatorilor de medicamente generice, inclusiv celor romani, care reusesc sa puna pe piata medicamente esentiale cu accesibilitate crescuta.
Asadar, este complet gresit sa judecam proprietatile unui medicament exclusiv prin prisma pretului sau a tarii de provenienta. Dar asupra acestui aspect vom reveni cu un amplu material.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.