Controversatul proiect "Pasaj rutier denivelat superior Basarab" urma sa fie discutat joi in sedinta Consiliului General al Municipiului Bucuresti. La numai o zi dupa ce a fost desemnat castigatorul licitatiei. Primarul general al Capitalei, Adrie
Controversatul proiect "Pasaj rutier denivelat superior Basarab" urma sa fie discutat joi in sedinta Consiliului General al Municipiului Bucuresti. La numai o zi dupa ce a fost desemnat castigatorul licitatiei. Primarul general al Capitalei, Adriean Videanu a pus din nou carul inaintea boilor. Pentru a fi declarat de utilitate publica, proiectul trebuie sa primeasca votul a doua treimi din numarul total al consilierilor. Miercuri, insa, primarul a amanat cu doua saptamani sedinta, timp in care Videanu incearca sa rezolve actele care ii lipsesc. Si nu putine! ZIUA explica, in continuare, care au fost, de fapt, motivele amanarii si sansele pe care le are, mai departe, proiectul, care prin valoare si implicatii se dovedeste a fi unul faraonic, la fel ca toate megalomaniile lui Videanu.
Incompetenta nu are limite la primarie
Pe ordinea de zi, care urma sa intre joi la vot, propusa de primarul Adriean Videanu, la punctul 1 este trecut "Proiect de hotarare privind declararea de utilitate publica a lucrarii de interes local "Pasaj rutier denivelat superior Basarab, in zona Bd. Nicolae Titulescu, Sos. Orhideelor - Intersectia Calea Plevnei, Calea Giulesti - Sos. Grozavesti, sector 1 si 6". Si pentru a-si proba incompetenta, la punctul 3 de pe ordinea de zi se afla "Proiect de hotarare privind aprobarea planului urbanistic zonal (PUZ) Pasaj denivelat suprateran Basarab". Banii s-au luat, licitatia a fost facuta, dar nu exista inca PUZ si se vorbeste de exproprieri.
Liderul consilierilor PSD, avocatul Doru Giugula, spune ca "nu poate sa treaca asa ceva prin consiliu, atata timp cat nu exista un PUZ, un certificat de urbanism, un proiect bine documentat sau autorizatie de construire."
Videanu s-a temut de lipsa actelor precum si de faptul ca multi dintre locuitorii zonei Titulescu isi anuntasera prezenta la sedinta de consiliu, pentru a protesta fata de proiect. Atunci cand vine vorba de alegatori, Videanu nu are taria de a da ochii cu cei care l-au votat.
Riveranii din Titulescu, scandalizati
"Suntem in proces cu primaria intrucat nu exista nici PUZ, nici PUD, nici o semnatura a cetatenilor. Suntem peste 2.000 de persoane, riverani din Titulescu, care suntem tratati cu dispret de catre primarul Videanu. Am depus o plangere prealabila impotriva edilului. Este o problema grava, fiind vorba in afara de exproprieri de 6 blocuri. Nu s-a facut nici o expertiza tehnologica a blocurilor care sunt construite in 1974. In plus am cerut si retragerea autorizatiei de construire 195/07.04.2006 care este ilegala. Aceasta trebuia completata cu un studiu de urbanism care nu exista", a declarat Doina Popovici, reprezentanta locatarilor din Titulescu. Mai mult, in zona exista si Biserica Sfanta Paraschieva, pe langa turla careia va trece pasajul suprateran. Se pare ca Videanu nu are parti pris-uri atunci cand vine vorba de biserici, ortodoxe sau greco-catolice. De notorietate fiind si scandalul de la Catedrala Sf. Iosif. Intrebarea este cum a putut municipalitatea scoate la licitatie lucrarea, atat timp cat actele sunt vraiste. Presupunand ca s-ar aproba in consiliul general exproprierile, care vizeaza peste 130 de proprietati, multe cladiri de patrimoniu, la costurile pasajului de aproximativ 170 milioane de euro se adauga si alte zeci de milioane de euro, bani care vor fi suportati din buzunarele bucurestenilor.
"Utilitate publica" in orice imprejurare
Este necesar de adaugat ca studiul de fezabilitate pentru pasaj si pentru proiectul tehnic a costat pana acum un milion de euro. Acesti bani au fost dati de catre Proiect Bucuresti, de fostul edil si actualul presedinte Traian Basescu, fara acordul consilierilor municipali, la vremea respectiva acest fapt fancand subiectul unui control al Curtii de Conturi. In 2003 Guvernul Romaniei, a tinut cont de solicitarile cetatenilor din zona vizata si a costurilor mari, nejustificate, dar si de faptul ca putea sa-l atace pe Traian Basescu pe mana cetatenilor. In campania electorala, Videanu a promis ca va construi, printre alte proiecte faraonice, prin inrobirea bucurestenilor, si pasajul Basarab. Acum, Videanu a initiat un proiect de hotarare prin care sa declare proiectul de la Basarab "de utilitate publica", procedura pe care vrea sa o foloseasca si pentru largirea Bulevardului Tudor Vladimirescu, inchis traficului de aproape doi ani, reconfigurarea Pietei Revolutiei si proiectul Esplanada. Exproprieri pe banda rulanta. Daca in cazul pasajului se mai poate vorbi despre utilitate publica, pentru constructiile vizate pentru Piata Revolutiei si Esplanada, unde se preconizeaza ridicarea unor buildinguri de afaceri, aceasta definitie este de neconceput.
Eurobondurile lui Videanu, o paguba pentru bucuresteni
Revenind la Pasajul Basarab, pe langa aspectele care tin de lege exista si problema indatoririi peste masura a bucurestenilor, care vor resimti de acum in taxele si impozitele locale aceste proiecte faraonice ale primarului Videanu. Strazile sunt jalnice, exista zone intregi ale Capitalei care in secolul XXI nu au apa, gaze si canal, problema locuintelor este tot mai stringenta, iar lipsa locurilor in cimitire, da fiori. Pe tot acest fond, Videanu se lanseaza in imprumuturi nejustificate si emisiune de eurobonduri. Mai ales ca sumele destinate proeictelor se modifica neincetat. Spre exemplu, costul pasajului, dupa ce s-a platit un proiect care nu mai este de actualitate, a crescut de la cele 68 de milioane de euro, initial, la 140 si apoi 178 milioane de euro cat a fost la "ultima strigare". Cele 500 de milioane de euro obtinuti prin emisiunea de eurobonduri, care includ si Pasajul Basarab au fost schimbati in lei si depusi la banci cu o dobanda real negativa. Banii luati anul trecut in vara, au deja un an si lucrarile inca nu au inceput. In afara de pierderile cauzate de cursul valutar si de dobanda care a fost negociata la 7,5% iar inflatia s-a cifrat la peste 8%, licitatia pentru proiectul Basarab a fost castigata firma Astaldi, din Italia, si FCC Constuccion, din Spania, care vor solicita, evident, plata lucrarii in euro, nu in lei. Asta in cazul in care lucrarile vor incepe, cu un an mai tarziu, desi premisele sunt foarte mici iar banii se depreciaza. In urma cu cateva saptamani, acelasi proiect Pasaj Basarab nu a intrunit doua treimi din voturile consilierilor.
Pasajul Basarab poate fi rezolvat printr-o simpla sosea
"Nu vad utilitatea Pasajului Basarab, mai ales ca deranjaza atata lumea pe la geamul carora acesta va trece. Intrucat mutarea Garii de Nord este deja aprobata si exista si finantare BEI, pasajul este un moft. Se poate foarte simplu prin mutarea garii centrale la Basarab, Gara de Nord ramanand monument istoric, sa se faca legatura dintre B-dul Orhideelor si Titulescu printr-o simpla sosea, fapt care ar reduce substantial costurile", a declarat consilierul municipal, Doru Giugula. Mai mult, constructia pasajului, in pofida tuturor celor relatate, este greu de realizat in aceasta zona intrucat la intrarea in gara Basarab exista un inalt turn de control al CFR, in care se afla toata instalatia de automatizare a transportului feroviar. Mai mult, in subsolul din zona se afla si centrul antiatomic de control al CFR in caz de razboi. Suficiente motive pentru care constructia pasajului sa para o utopie, pentru un om normal.
Asta fara a mai discuta despre problemele care se pot ivi, timp de trei ani - durata constructiei, in perimetrul Bdul Nicolae Titulescu - Calea Grivitei - Bdul Dinicu Golescu - Soseaua Orhideelor - Giulesti - Soseaua Grozavesti. Suprafata totala a constructiei este de 55.880 mp din care propusi spre expropriere sunt 50.715mp. Practic, primaria "vine" cu cinci mii de metri patrati si exproprieaza peste 50 de mii de metri patrati.
Peste 40% din taxele si impozitele locale sunt plati de credite
In afara de particulari, primaria doreste sa exproprieze terenuri detinute de scocietati comerciale precum Carrefour, IDEB, Paine Spicul, Semanatoarea, Precizia, IDM, Imsat, Isaf, Bere Grivita, Tehnometal, CFR, Tehnica Sticlei si nu in ultimul rand unor depozite de materiale de constructii de la care "rade"aproximativ 20.000 mp. Bucurestenii au acum de ce sa se teama. Pentru "utilitate publica", Videanu poate darama case, blocuri, biserici, intreprinderi, care din "greseala" se afla in "marile sale planuri urbanistice". La ora actuala, peste 40% din valoarea taxelor si impozitelor locale, care cresc galopant anual, se duc la returnarea datoriei catre creditele BEI, BERD si alte credite externe, fara ca bucurestenii sa traiasca mai bine. Atat timp cat primarul Videanu declara peste tot ca a facut o greseala acceptand postul de la primarie si ca nu stie cum sa scape de asemenea "apasare" este de neconceput cum populatia orasului poate fi inglodata de Videanu, in datorii care se vor intinde pe zeci de ani.
In conflict cu societatea civila
Cetateni ai Bucurestiului, consilieri, preoti, fundatii, etc protesteaza fata de proiectul constructiei Pasajului Basarab. Asta fara a mai vorbi de persoanele si firmele care urmeaza a fi exproprieate. Astfel, Fundatia Terra Mileniul III si Centrul de Resurse Juridice someaza Primaria Municipiului Bucuresti sa respecte legislatia in ceea ce priveste proiectul de pasaj suprateran Basarab. Aceste organisme sustin ca pana in acest moment PMB a incalcat de mai multe ori legislatia privind accesul la informatii, achizitiile publice, precum si legislatia de mediu. In ceea ce priveste OG 60/2001 privind achizitiile publice, licitatia pentru constructia pasajului a fost lansata fara ca Primaria Municipiului Bucuresti sa fi obtinut acordul de mediu sau autorizatia de construire. Demararea unor licitatii fara obtinerea acordurilor respective duce la anularea licitatiei, ofertele companiilor de constructie adresandu-se unor proiecte ce nu mai sunt valabile. Licitatia pentru constructia pasajului suprateran Basarab a fost lansata pe 16 decembrie 2005 (data publicarii anuntului de participare in Monitorul Oficial). Ulterior, anuntul a suferit modificari, data limita de depunere a ofertelor fiind amanata pentru 15 martie, apoi pentru 31 martie 2006, intrucat PMB nu obtinuse autorizatia de construire. Proiectul de pasaj suprateran este un proiect cu impact negativ asupra populatiei din zona Titulescu, ce se opune in continuare acestuia, contrar afirmatiilor lui Adriean Videanu, care continua sa minta sustinand ca s-a ajuns la un acord cu riveranii. "In ceea ce priveste accesul la informatii, Fundatia Terra Mileniul III, Centrul de Resurse Juridice si asociatiile de proprietari din zona Titulescu au intentat un proces Primariei Municipiului Bucuresti pentru blocarea accesului la informatii in cazul proiectului de pasaj Basarab. De asemenea, a fost demarata actiunea juridica pentru anularea acordului de mediu pentru acest proiect, ca urmare a faptului ca nu a fost respectata legislatia de mediu in ceea ce priveste realizarea studiului de impact asupra mediului" spune Ionut Apostol, director executiv Terra Mileniul III. In pofida tuturor ilegalitatilor si a batjocoririi legii de catre primarul Videanu, peste doua saptamani vom avea vedictul consilierilor in privinta pasajului, sedinta de consiliu la care vor participa sute de protestatri din zona Titulescu, tratati cu dispret de cel pe care bucurestenii l-au instalat pe scaunul din B-dul Elisabeta.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.