Agentia de evaluare financiara Moody's a plasat sub supraveghere, cu perspectiva pozitiva, ratingurile "Ba1" acordate pentru doua dintre companiile aflate pe lista de privatizari a AVAS, Transelectrica si CFR. Astfel, cele doua companii ar putea trec

Agentia de evaluare financiara Moody's a plasat sub supraveghere, cu perspectiva pozitiva, ratingurile "Ba1" acordate pentru doua dintre companiile aflate pe lista de privatizari a AVAS, Transelectrica si CFR. Astfel, cele doua companii ar putea trece in categoria unui risc acceptabil pentru investitori.
Moody's Investors Service anuntase, marti, ca a pus sub supraveghere, cu perspectiva pozitiva, calificativul Romaniei pentru datoriile pe termen lung, plasat in prezent la "Ba1", astfel ca ratingul ar putea fi trecut in curand in categoria celor cu risc acceptabil pentru investitii.
Analistii agentiei de evaluare financiara considera ca masura a fost determinata de imbunatatirea profilului de credit al Romaniei si de nivelul scazut al datoriei publice, se arata intr-un comunicat al Moody's, citat de Mediafax.
Perspectiva de aderare la Uniunea Europeana in 2007 sau 2008 va consolida, iar aceste evolutii pozitive vor favoriza continuarea reformelor, se mai arata in raportul Moody's.

Risc mediu de investitii la Transelectrica

Conform metodologiei Moody's privind evaluarea entitatilor afiliate statului, ratingul Transelectrica ia in considerare mai multi factori. Evaluarea de baza a riscului este "5", pe o scara de la "1" la "6", unde "1" reprezinta cel mai scazut grad de risc. Calificativul ia in calcul si ratingul "Ba1" acordat pentru datoriile Romaniei in moneda locala. De asemenea, Moody's apreciaza ca Transelectrica are un grad mediu de dependenta de stat si beneficiaza de un sprijin potential important. Transelectrica este operatorul sistemului national de transport al energiei electrice si a consemnat in 2004 venituri de 1,06 miliarde de euro. Compania a raportat pentru 2005 venituri de 1,76 miliarde de lei si un profit net de 126,8 milioane lei, adica circa 35 milioane euro, in crestere cu 46,5% fata de nivelul de 86,58 milioane lei din 2004. Operatorul a anuntat, marti, ca va initia o oferta publica primara pentru vanzarea unui pachet de 7,3 milioane de actiuni - corespunzator unei majorari de capital de 10%. Acesta reprezinta, de fapt, intrarea pe piata de capital a operatorului, estimata a se incheia la inceputul lunii august.

Posibila imbunatatire a ratingului CFR

Conform metodologiei Moody's privind evaluarea entitatilor afiliate statului, ratingul CFR ia in considerare mai multi factori. Moody's apreciaza ca CFR are un grad inalt de dependenta de stat si beneficiaza de un sprijin potential important. Cea mai recenta modificare a ratingului acordat de Moody's pentru CFR a avut loc pe 7 noiembrie 2005, cand agentia de evaluare financiara a revizuit in sens pozitiv calificativul de la "B2" la "Ba2".
Revizuirea ratingului acordat CFR are loc exclusiv in urma modificarii ratingului de tara, in conditiile in care ceilalti factori se mentin, ceea ce inseamna ca o eventuala modificare a ratingului acordat Romaniei ar conduce la imbunatatirea in sens pozitiv a calificativului CFR.

Perspectiva negativa pentru CFR Marfa

Pozitia financiara a CFR este considerata precara, desi compania va beneficia de imprumuturi de urgenta din partea Uniunii Europene si a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), pentru acoperirea costurilor lucrarilor de refacere a infrastructurii afectate de inundatii. Moody's a confirmat ratingul "Ba2" pentru credite negarantate acordat companiei CFR Marfa, cu perspectiva negativa, dupa ce a decis sa plaseze sub supraveghere calificativul "Ba1" acordat Romaniei pentru datoriile pe termen lung, cu perspectiva pozitiva, a anuntat agentia de evaluare financiara.
Moody's apreciaza ca CFR Marfa are un grad inalt de dependenta de stat si beneficiaza de un sprijin potential important.
Astfel, o eventuala imbunatatire a ratingului Romaniei va duce la modificarea perspectivei pentru calificativul CFR Marfa, de la negativa la stabila. Profitul companiei a scazut in 2005 fata de anul anterior din cauza grevelor, iar cel din 2004 a fost de 150 miliarde de lei vechi, ceea ce insemna la vremea respectiva 3,75 milioane de euro.
Potrivit rezultatului din 2004, CFR Marfa a fost estimata la aproximativ 40 milioane de euro, ocupand aproximativ 90% din piata de transport feroviar de marfa si circa 40% din segmentul general de transport autohton. Specialistii apreciaza ca, daca autoritatile romane intarzie scoaterea la privatizare a CFR Marfa cu mult dupa aderarea la UE, valoarea companiei se va diminua pentru ca va fi privata de investitiile necesare pentru a face fata concurentei.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.