Milioane de euro cheltuiti de Electrica Moldova pentru implementarea unui sistem informatic au fost aruncati pe geam.

Sistemul de facturare folosit de mai multe sucursale ale societatii de distributie Electrica este considerat de firma germana E.ON, proprietarul Electrica Moldova (actualmente E.ON Moldova), neconform cu standardele europene si ca atare va fi inlocuit.

Sistemul a fost implementat in Romania in 2004 de catre societatea Electrica Soluziona. Aceasta este o companie fondata in 2002, detinuta in proportie de 50,7% de Soluziona Consultoria y Tehnologia (companie a grupului spaniol Union Fenosa) si 49% de Electrica SA. Aceasta societate a livrat catre Electrica un sistem de management al clientilor denumit Open SGC.

Unul nou e mai ieftin

Zilele trecute, sefii E.ON Moldova, prezenti la Iasi, au declarat ca deja investesc in cumpararea unui alt sistem care, spre deosebire de cel actual, respecta normele UE. „Modificarea sistemului actual ne-ar costa mai mult decit ne costa sa cumparam unul nou", a declarat Ulrich Streibl, directorul adjunct al E.ON Moldova. Nici el, nici directorul general nu au putut preciza care este valoarea sistemului, dat fiind ca achizitia lui s-a facut inainte de privatizarea Electrica Moldova, dar au admis ca este vorba despre citeva milioane de euro. Pe plan local, se pare ca sistemul ar fi esuat chiar in prima zi de aplicare, la 1 aprilie 2004. Atunci, la Botosani, centrul de incasari a fost deschis cu o intirziere de doua ore si, ulterior, s-au produs numeroase disfunctionalitati in mai multe orase din Moldova.

Electrica si spaniolii se apara

Dan Hurezeanu, director adjunct al Electrica Soluziona, spune insa ca sistemul este flexibil si perfect pentru o companie de utilitati ca este aplicat de 60 de companii de utilitati din 20 de tari si ca nu este nici o problema legata de compatibilitate, mai ales ca a fost implementat initial in Europa. El spune ca sistemul, despre care afirma ca este cel mai raspindit din lume, functioneaza perfect in Moldova din noiembrie 2004, cind a fost finalizata implementarea. Si cei de la Electrica afirma ca sistemul este in regula si dau de inteles ca nemtii se pling de el pentru a aduce unul de la ei. „Dupa cunostintele noastre, E.ON are ca platforma de lucru pentru relatiile comerciale produsul SAP-Germania. Este posibil ca decizia E.ON Moldova de a inlocui sistemul informatic implementat de Electrica Soluziona sa fie mai curind bazata pe incadrarea in strategia de firma decit pe o problema de conformitate", se arata in informarea primita de la Electrica.

Hurezeanu a refuzat sa spuna care este valoarea contractului prin care filialele Electrica au cumparat sistemul, invocind confidentialitatea. Atunci cind s-a constituit Electrica Soluziona, s-au anuntat investitii de 58 de milioane de euro pentru introducerea la nivelul tuturor sucursalelor a unui sistem de management in relatiile comerciale.