Companiile autohtone sint la primii pasi in a-si extinde brandurile pe pietele internationale prin sistemul de franciza.

Cinci firme din domeniul serviciilor poarta in aceasta perioada tratative pentru a gasi francizati (cei care iau in franciza o afacere) in state din Europa de Est si Asia. „Vom asista in curind la francize romanesti care vor exporta sistemul. Sint vreo cinci din care noi estimam ca doua sigur vor avea un mare succes", a declarat Eugen Driga, directorul general al brokerului de francize IMO Franchising Group. Unul dintre francizorii (titularul dreptului asupra unei marci inregistrate care permite exploatarea si dezvoltarea unei afaceri) care doresc sa-si extinda afacerea in afara tarii este Federatia Romana de Fitness, detinatoarea brandului Fitness Academy. In cel mai scurt timp se vor deschide in sistem de franciza sali de fitness in India, Singapore, Emiratele Arabe si chiar in Statele Unite ale Americii. „Fitness Academy este deservita de foste glorii ale sportului romanesc, ceea ce reprezinta un atu pentru noi", ne-a spus Eugen Driga.

Patru noi francize pe luna

Din datele IMO Franchising Group, in Romania se deschid in medie patru francize pe luna, iar numarul total al francizelor este de 210. Altfel spus, ca dezvoltare, piata de profil este de abia la inceput, in conditiile in care in Statele Unite ale Americii, de exemplu, se deschide o noua afacere in sistem de franciza la fiecare 17 minute. De asemenea, in Grecia exista deja 500 de francizori locali. „Estimez ca in 2009 vom ajunge la nivelul Greciei de azi", a mai spus directorul IMO, conform caruia anul trecut piata de profil se ridica la aproximativ 1,1 miliarde de dolari. „Anul acesta speram ca piata sa creasca cu aproximativ 40%", a mai declarat Driga.

Rata de insucces - 20%

Pentru ca este o afacere „la cheie" a carei profitabilitate a fost deja testata, riscurile la care se expune francizatul sint destul de mici. Aceasta bineinteles daca cel din urma respecta toate „sabloanele" impuse de francizor. Consultantii din acest sector sustin ca afacerile in franciza esueaza in 20% dintre cazuri, in vreme ce din businessurile obisnuite 80% nu reusesc sa supravietuiasca in primii trei ani de la lansare.

Atentie la taxe mici

Totusi, exista si situatii in care riscurile pot deveni semnificative. O problema importanta ar putea aparea cu marcile internationale care nu se pliaza pe consumatorul roman. De asemenea, potentialii francizati trebuie sa fie foarte atenti la taxele practicate de francizori. Pentru ca si acestia sint obligati sa suporte o serie de costuri legate de promovarea marcii, marketing, dezvoltare, inovatii sau trainingurile cu francizatul, o taxa foarte mica nu este neaparat un avantaj. „60-70% dintre cei care esueaza o fac pentru ca francizorul nu i-a oferit sprijin permanent. Asa ca o redeventa foarte mica ridica semne de intrebare, intrucit din acesti bani trebuie sa-i ajute pe francizati sa-si dezvolte afacerea si totodata trebuie sa isi modernizeze si produsele", explica Driga.

Pentru a lua o afacere in franciza, francizatul trebuie sa achite francizorului o

asa-numita taxa de deschidere, care poate varia de obicei de la 500 la citeva mii de euro. Pe linga aceasta, care se plateste o singura data, francizatul este de obicei obligat prin contract sa achite o redeventa care se exprima ca procent din cifra de afaceri anuala sau ca o taxa fixa platita anual. Redeventa poate fi intre 2 si pina la 25% din cifra de afaceri, in functie de cheltuielile francizatului.