Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr.49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau cutare? Cum trebuie interpretat articolul referitor la... ? Cand se poate considera ca nu a fost respectat dreptul de prioritate? Ce inseamna prioritate de trecere? De cate feluri sunt intersectiile, cum sunt ele categorisite? Intrebari, nedumeriri, nelamuriri!

Se sustine, pe drept temei, ca depasirea este cea mai complexa manevra si, ca de felul in care cei de la volan inteleg sa trateze aceasta manevra depinde succesul sau ratarea acesteia. Ar mai trebui sa se retina ca manevra aceasta nu este, in exclusivitate, a unui singur conducator, a celui care incepe manevra, respectiv a celui care depaseste. La reusita ei concura toti cei care aflandu-se in campul apropiat mediu sau mai indepartat de miscare, sesizeaza debutul manevrei si ii acorda tot suportul pentru a se derula si sfarsi in cele mai bune conditii. De altfel legea stabileste obligatii atat in sarcina celui care depaseste cat si in sarcina celui depasit.
Este interesant de observat in continutul noii definitii a acestei manevre faptul ca depasirea, nu se refera strict numai la trecerea inaintea unui vehicul ci si pe langa un obstacol . Atata timp cat prezenta in carosabil a unui vehicul, in stationare ori miscare, determina sau poate determina o asemenea manevra, ni se pare la fel de corect sa fie incadrata in aceeasi clasa de manevra si trecerea pe langa un corp material de dimensiuni, forme si consistenta diferita, denumit obstacol.
Art. 45 din legea nr. 49/2006 defineste depasirea: ‘’(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstcol, aflate pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda sau sirul de circulatie pe care s-a aflat initial.
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza in depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula in fata sau spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
(3) Atunci cand prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, conducatorii de vehicule trebuie sa se asigure ca din sens opus nu se apropie un vehicul si ca dispun de spatiu suficient pentru a reintra pe banda initiala, unde au obligatia sa revina dupa efectuarea manevrei de depasire.
(4) Nu constituie depasire, in sensul alin (1) situatia in care un vehicul circula mai repede pe una din benzi decat vehiculele care circula pe alta banda, in acelasi sens de circulatie.
(5) Depasirea se efectueaza numai pe partea stanga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a incadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stanga se depaseste pe partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat in mers poate fi depasit si pe partea stanga atunci cand drumul este cu sens unic sau cand intre sina din dreapta si marginea trotuarului nu exista spatiu suficient’’.
Care sunt elementele de noutate din continutul alineatului (1) al articolului analizat?
Depasirea este definita ca fiind o manevra, o suita de miscari, comenzi tehnice si semnale luminoase a caror menire este sa implineasca comanda legii si astfel sa asigure realizarea in intregul ei a manevrei.
Depasirea isi propune sa realizeze trecerea inaintea unui vehicul sau obstacol aflate pe acelasi sens de circulatie.
Un vehicul in miscare se poate transforma in obstacol daca este oprit in calea curenta, imobilizat independent de vointa celui de la volan sau aflat in stare de opriere ori stationare voluntara. Un biciclist aflat in limitele benzii de deplasare poate constitui un element ce obliga la o depasire; un motociclist sau o caruta, un grup de pietoni sau o gramada de nisip, etc pot fi asimilate fie obstacolului fie unei situatii ce implica recurgerea la manevra in discutie.
Depasirea se realizeaza prin modificarea directiei de mers si iesirea de pe banda sau sirul de circulatie. Apar in acest text trei notiuni: modificarea directiei de mers; iesirea de pe banda; iesirea din sirul de circulatie. Modificarea directiei de mers este esentiala pentru realizarea depasirii.
In ce consta modificarea directiei de mers? In descrierea acelei miscari de translatie, de regula, spre stanga, realizarea dublarii vehiculului depasit sau a obstacolului si revenirea pe dreapta directiei initiale. Modificarea acestei directii are drept rezultat inclusiv iesirea din banda initiala de circulatie (amintim ca banda poate fi materializata sau nu prin marcaj) sau a sirului de vehicule.
In continutul alin. (2) al aceluiasi articol este afirmat principiul dublei asigurari, potrivit caruia cel ce depaseste are obligativitatea de a se asigura ca soferul vehiculului din fata si spatele sau nu au initiat o manevra similara. Cum poate sa-si dea seama de iminenta derulare a unei asemenea manevre? Daca se respecta legea, atat cel din fata cat si cel din spatele ar trebui sa semnalizeze aceasta intentie.
Semnalizarea luminoasa este de natura sa comunice aceasta informatie deosebit de valoroasa deoarece de receptionarea ei depinde siguranta executiei manevrei in sine. Stiti care este marea problema, nerezolvata inca, a semnalizarii depasirii? Nerespectarea distantei pe parcursul careia trebuie sa se afirme, prin intermediul semnalizarii luminoase, intentia de a se modifica directia de mers. In regulament se impune ca distanta de semnalizare - fara modificarea sub nici o forma a directiei - sa fie de 100 de metri, in afara localitatilor si de 50 de metri in localitate.
Intotdeauna insa sau in marea majoritate a cazurilor, odata cu debutul semnalizarii se realizeaza si schimbarea directiei de mers astfel ca cel depasit este surprins si poate reactiona necorespunzator sau initiaza el miscarea de depasire.
Recomandarea este de a respecta cu strictete aceste distante care, la regimul de viteza practicat inseamna, de multe ori, fractiuni de secunda, dar mai ales de a realiza asigurarea ca cel dinainte a receptat clar semnalul si astfel nu va debuta o manevra similara.
Cel mai clar raspuns la semnalizarea intentiei de depasire este primit de la conducatorul care va semnaliza dreapta, nu pentru a opri ci pentru a va da sa intelegeti ca a receptionat clar faptul ca urmeaza sa treceti pe langa el, sa-l depasiti.
Daca aceasta modalitate ar fi preluata de cati mai multi oameni aflati la volan, atunci campul de exprimare accidentologic datorat depasirilor s-ar reduce considerabil! In plus ar fi un gest elocvent de civilizatie rutiera si bun simt!