"Profesionistilor din domeniul sanitar nu li se poate furniza, oferi sau promite nici un cadou, avantaj pecuniar sau beneficiu in natura ca stimulent pentru a prescrie, achizitiona, furniza, vinde sau administra un produs medicamentos'', prevede unul dintre articolele celei de-a doua editii a ''Codului ARPIM de etica in promovarea medicamentelor'', lansat de Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM). Cu toate acestea, codul mai prevede ca ''atunci cand se promoveaza produse medicamentoase catre profesionisti din domeniul sanitar, se pot furniza, oferi sau promite cadouri, avantaje pecuniare sau beneficii in natura unor astfel de persoane numai daca cele in cauza sunt necostisitoare si relevante pentru practicarea medicinei sau farmaciei''.
In acelasi timp, ''Codul ARPIM nu intentioneaza sa restranga promovarea produselor medicamentoase intr-un mod daunator competitiei echitabile.
In schimb, el cauta sa asigure desfasurarea promotiilor de acest fel intr-un mod onest, care corespunde realitatii, cu evitarea practicilor inselatoare si a potentialelor conflicte de interes la nivelul profesionistilor din domeniul sanitar si sa fie in concordanta cu legile si reglementarile din Romania'', a precizat Marius Savu, presedintele ARPIM. Totodata, ''promovarea produselor medicamentoase trebuie sa fie documentata stiintific'', iar ''orice comparatie intre produse medicamentoase diferite trebuie sa se bazeze pe aspecte relevante si comparabile. Publicitatea comparativa nu trebuie sa fie derutanta sau defaimatoare''.
Incalcarea prevederilor ''Codului ARPIM de etica in promovarea medicamentelor'' se sanctioneaza chiar si cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 15.000 de euro. Sanctiunile sunt stabilite de catre Comitetul de Arbitraj al ARPIM.
Aceasta asociatie cuprinde 23 de companii, care reprezinta aproape 70 la suta din piata romaneasca.