Unele dintre figurile cele mai influente ale politicii din Romania ies arareori la lumina zilei. Sunt oficiali cu o lunga cariera in diverse ministere publice si in alte structuri esentiale ale statului. Ei au propria lor agenda. Asa se face ca, dupa
Unele dintre figurile cele mai influente ale politicii din Romania ies arareori la lumina zilei. Sunt oficiali cu o lunga cariera in diverse ministere publice si in alte structuri esentiale ale statului. Ei au propria lor agenda. Asa se face ca, dupa 2000, Ministerul Agriculturii a preferat sa-i asiste pe sefii cooperativelor de dinainte de 1989, in stradania lor de a deveni mari latifundiari. Ministerul Educatiei a aratat o usoara toleranta fata de universitatile private care au proliferat incepand din anii '90, pe masura ce figuri ale vechii garzi din sistemul educational de stat cautau noi lumi pe care sa le cucereasca.
Ocazional, oficialii au dat de ministri hotarati, care aveau propriile planuri. Andrei Marga, ministru al Educatiei la sfarsitul anilor '90, a fost o astfel de figura. Ca si Gheorghe Flutur, care vrea sa nu mai fie neglijati micii fermieri, iar privilegiile noilor boieri "rosii" sa inceteze. Flutur si-a adus oamenii lui in Ministerul Agriculturii in acest scop.
Dar un numar surprinzator de mare de ministri au ajuns sub controlul oficialilor de prima marime. Nu au o agenda pentru reforma si oficialii lor dau adesea sute de explicatii, pretinzand ca orice idei ale acestora sunt premature, au fost deja testate, contravin diverselor legi sau pur si simplu nu merg. Serialul TV britanic numit "Yes Minister", realizat in anii '70, a fost un succes in intreaga lume deoarece parea sa confirme universala lege de fier a birocratiei.
Insa in Romania sunt implicati unii factori speciali. Adesea, ministri cu idei originale nu se pot baza pe sprijin puternic din partea partidului. Birocrati vicleni reusesc uneori sa convinga partidul sau coalitia sa le spulbere acestora planurile. Un ministru remarcabil precum Monica Macovei s-a confruntat si a reusit partial sa invinga astfel de piedici, pentru ca ea poate conta cu adevarat pe sprijin exceptional din afara tarii. Pozitia fragila pe care o are in Parlament si izolarea in care se afla pentru ca este independenta sunt partial compensate de acest sprijin. Dar acesta este un caz unic ce nu se va repeta, de vreme ce Bruxelles-ul are puterea de a grabi lucrurile in Romania numai pana in 2007.
Mare parte din puterea de care se bucura administratorii seniori deriva din faptul ca ei cunosc labirintul regulilor si al regulamentelor in care trebuie sa patrunzi pentru a realiza schimbari durabile. O persoana familiarizata cu sistemele administrative din lumea post-comunista observa ca fie principiile de operare s-au mutat fie de la general la specific, fie de la specific la general. Dar in Romania ciocnirile apar curand din cauza principiilor specifice rivale chiar si intr-o arie restransa a activitatii administrative. Haosul pune stapanire curand si nu se face nimic. Pletora legilor, a regulamentelor si a controalelor din fiecare minister inseamna ca nu exista reguli generale care pot fi invocate pentru a grabi realizarea unei schimbari. Mai multe initiative valoroase ale UE, de incurajare a tinerilor talentati, pregatiti in Occident sa primeasca sarcini dificile, care sa grabeasca reforma intampina dificultati. Imparatii birocratiei din Agentia Nationala a Functionarilor Publici blocheaza angajarea lor. Acesta este un organism presupus a fi reformator, dar membrii conducerii citeaza regulamente arhaice pentru a impiedica ocuparea posturilor - cheie de catre profesionisti tineri, care ar putea introduce un vant al schimbarii pe coridoarele prafuite ale puterii.
Mult mai mult decat in Franta, pe al carei sistem birocratic s-au mulat, oficialii pierd foarte mult timp ca sa adapteze regulamente sofisticate, care ingreuneaza aparitia schimbarilor concrete. Un ministru care are viziunea sa si se poate baza pe aliati puternici din partid si din Cabinet, care sa-l ajute sa invinga obstacole pentru a realiza schimbarea, este o exceptie.
Parlamentul nu este de mare ajutor. In ciuda tentativelor menite a-i imbunatati profesionalismul, el are resurse putine si personal insuficient. Asadar, nu este echipat sa asiste ministri si chiar parlamentari in incercarile lor de a da legi eficiente. Daca pe Romania o asteapta o perioada in care va guverna o coalitie instabila, atunci puterea "eminentelor cenusii" din ministere se va raspandi cu siguranta. Exista semne cu-adevarat alarmante care arata ca Cotroceniul reflecta slabiciunea Parlamentului. De cand actualul presedinte este la conducere, acolo nu au fost atrasi profesionisti talentati. Mai multi profesionisti remarcabili au plecat repede. Daca este vorba despre o tendinta, Traian Basescu va descoperi ca si el a devenit, involuntar, servitorul birocratilor care raman pe pozitii, in timp ce politicienii intra in si ies din disputele de partid frenetice, dar de obicei futile, care marcheaza politica din Romania.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.