"9 si..." este o expozitie de fotografie unica dedicata nudului feminin, purtand semnatura artistei poloneze Jolanta Zuchniewicz. Organizata de Institutul Polonez din Bucuresti in colaborare cu Galeria UNA (str. General Budisteanu nr. 10), expozitia
"9 si..." este o expozitie de fotografie unica dedicata nudului feminin, purtand semnatura artistei poloneze Jolanta Zuchniewicz. Organizata de Institutul Polonez din Bucuresti in colaborare cu Galeria UNA (str. General Budisteanu nr. 10), expozitia va fi vernisata astazi, 16 martie, ora 18.00, in prezenta artistei. Jolanta Zuchniewicz este absolventa a Academiei de Arte Frumoase (FAMU) din Praga, unde a studiat intre anii 1982-1987. Urmatorii sapte ani i-a petrecut in Franta, colaborand, ca fotograf, cu publicatia lunara "Dauohine News" (Grenoble), precum si cu teatrele Les Sud-Est Theatre, Les 102, Les Comediens du Possible si Hexagon (Avignon). In 1995 a revenit in Polonia si a lucrat pentru diverse reviste, agentii foto si de publicitate (Elle, Cosmopolitan, Playboy, Glamour, Przekroj, Gazeta Wyborcza, FOTO). In paralel cu activitatea "comerciala", artista a participat permanent la expozitii individuale si colective. Privind trupurile goale prezentate de diverse reviste ramanem cu impresia unei abateri extreme de la ideile originale care stau la baza nudului ca gen artistic. In mod clar, acele fotografii pline de culoare nu au nimic in comun cu traditia artei nudului feminin. Creatiile Jolantei Zuchniewicz se inscriu admirabil in adevarata arta a nudului. Seria de 34 de fotografii are un efect puternic asupra privitorului, comunicand cu acesta prin intermediul spiritului, al starilor sufletesti, al compozitiei, precum si al mesajului psihologic si biologic. "Nudul este precum painea" afirma artista. "Inca nu s-a saturat nimeni de el". In cazul ei, confesiunea suna mai degraba minimalist. Potrivit Jolantei, expozitia "9 si..." reprezinta o imortalizare a "transformarilor fizice si psihice suferite de femeia-balerina, de artista al carui trup este un instrument de lucru". Pe parcursul "Primei luni" de sarcina, balerina continua sa exerseze. Nu a intrerupt ritmul exercitiilor zilnice, corpul sau poseda inca flexibilitatea castigata de-a lungul anilor de munca, iar stomacul sau inca se aseamana cu abdomenul concav al unui fotomodel. Ochii, insa, dezvaluie constientizarea (ea deja stie) si nesiguranta: ce se intampla cu ea? Ce va fi cand viata si corpul sau se vor schimba radical? Parul lung, lasat liber, accentueaza frumusetea fizica si trecutul adolescentin, din ce in ce mai indepartat. In cea de-a "Sasea luna", dansatoarea este infatisata intr-o miscare de dans a bratelor si o inclinare fermecatoare a capului. Celelalte parti ale corpului, marite in mod caracteristic si natural, se supun deja conditiei de femeie insarcinata. Trecutul recent este pus fata in fata cu viitorul apropiat. In cea de-a "Opta luna", ea poarta un tutu din muselina, usor strans pe corp, si nelipsitele poante. Ridicata pe varfuri, intr-o maniera bine exersata, isi aseaza capul in palmele intinse ale unui barbat. Nu suntem siguri daca el este surprins apropiindu-se sau departandu-se de ea. Forma nudurilor este la fel de remarcabila ca si mesajul pe care il comunica. Compozitia minimalista, decorul si postura trupului (silueta bine conturata are un efect puternic asupra spectatorului) sunt atent gandite si, cu toate acestea, departe de a fi agresive. Atitudinile balerinei par a fi explicate in mod natural. Aici se regasesc maiestria si frumusetea extraordinara a fotografiilor Jolantei Zuchniewicz.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.