Desi din toate partile li se cer rezultate imediate, procurorilor, judecatorilor si ofiterilor de politie judiciara care se ocupa de marile cazuri de coruptie si de criminalitate organizata li se va diminua salariul cu aproximativ 20 la suta, din cau

Desi din toate partile li se cer rezultate imediate, procurorilor, judecatorilor si ofiterilor de politie judiciara care se ocupa de marile cazuri de coruptie si de criminalitate organizata li se va diminua salariul cu aproximativ 20 la suta, din cauza eliminarii sporului de 40 la suta. Diferenta rezultata din aceste economii va fi impartita intre toti angajatii sistemului judiciar. Practic, cei care se ocupa de marile cazuri de coruptie vor avea indemnizatii aproape identice cu cei care au munca de birou. Aceasta este concluzia la care se poate ajunge in urma studierii proiectului supus ieri dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Justitiei.
Proiectul privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei vizeaza "eliminarea unor dezechilibre in acest domeniu", "urmarind uniformizarea salarizarii tuturor judecatorilor si procurorilor, prin echilibrarea indemnizatiilor de incadrare lunara ale acestora".
Ministerul Justitiei propune abrogarea dispozitiilor prin care se acorda sporul de 40 la suta pentru urmarirea penala si judecarea cauzelor de coruptie si a celor de criminalitate organizata si terorism, sustinand ca, in prezent, mai mult de jumatate dintre procurori si judecatori (3.700) beneficiaza de acest spor. "Ministerul Justitiei considera ca eliminarea acestui spor va permite o reechilibrare salariala prin majorarea corespunzatoare a indemnizatiilor tuturor judecatorilor si procurorilor cu 20%", se mai arata in comunicat, precizand ca proiectul poate fi consultat pe site-ul www.just.ro. In cazul in care proiectul va primi acceptul Guvernului, noile reglementari vor fi aplicate incepand cu data de 1 ianuarie 2006.

Asa-zisa mentinere a echilibrului salarial

Potrivit Notei de fundamentare publicate pe acelasi site, "in vederea evitarii parasirii sistemului de un numar mare de profesionisti, ceea ce ar avea un impact negativ asupra functionarii eficiente a institutiilor de prevenire si combatere a coruptiei si criminalitatii organizate, este necesara mentinerea si asigurarea unui echilibru salarial".
Astfel, pe langa drepturile salariale de care beneficiaza in prezent, se propune instituirea sporului de vechime in munca pentru munca prestata in alte functii decat cele juridice inainte de a intra in sistemul justitiei si care nu este materializata in drepturi de care pot beneficia. Pentru a nu exista o suprapunere a acestui spor cu majorarea care se acorda pentru vechimea efectiva in magistratura, proiectul a prevazut ca sporul de vechime se acorda numai pentru vechimea in munca prestata anterior intrarii in sistemul justitiei. Cu alte cuvinte, personalului care primea pana acum cei 40 la suta i se vor acorda cei 20 la suta plus un procent conform vechimii in munca.

Membrii nepermanenti ai CSM, 5 la suta din salariul unui judecator de la Inalta Curte

In ceea ce priveste salarizarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, "in vederea permanentizarii activitatii Consiliului si a cooptarii judecatorilor si procurorilor ca membri cu activitate permanenta, se propune ca indemnizatiile membrilor fara activitate permanenta sa fie micsorate de la 55% din indemnizatia unui judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, la 5% din aceasta indemnizatie; pentru membrii cu activitate permanenta se pastreaza salarizarea prevazuta in Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, respectiv cea corespunzatoare presedintelui de sectie de la Inalta Curte de Casatie si Justitie", se mai arata in acelasi document, precizand ca se elimina, totodata, si sporul de 30, prevazut de Legea nr. 50/1996 pentru personalul civil din Ministerul Justitiei cu atributii de coordonare si control si cel care efectueaza lucrari in legatura cu activitatea penitenciarelor.
Spre exemplu, "coeficientii de multiplicare" pentru procurorii, ofiterii si agentii de politie judiciara si specialistii din Departamentul National Anticoruptie (DNA) si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) au valori cuprinse intre 7 si 24 la suta astfel: procuror-sef al DNA - 24; adjunct al acestuia sau procuror-sef al DIICOT - 23; procuror-sef adjunct DIICOT - 22,8; procuror-sef sectie - 22,6; procuror-sef sectie adjunct - 22,2; consilier al procurorului-sef al DNA - 22; procuror-sef serviciu - 21,8; procuror-sef birou - 21,4; procuror - 21; ofiter de politie judiciara/sef serviciu -15,6; ofiter de politie judiciara/sef birou -15; ofiter de politie judiciara/specialist - 13,5 si agent de politie judiciara - 7.
Ramane de vazut cum vor fi motivati acesti profesionisti sa lupte impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate...
Pe de alta parte, surse din cadrul Ministerului Justitiei ne-au declarat ca, practic, veniturile procurorilor DNA si DIICOT sunt aproape aceleasi, "poate chiar mai mari datorita coeficientului de multiplicare". "Din calculele estimate de MJ reiese ca diferenta dintre venitul unui procuror de la Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti (care va primi coeficientul de multiplicare 18) si unul de la DNA (coeficient de multiplicare 21) este de maximum un milion de lei vechi", ne-au spus aceleasi surse.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.