O noua tragedie aviatica a avut loc ieri, patru persoane murind dupa ce un elicopter al SMURD Iasi s-a prabusit, in timp ce efectua un zbor tehnic de verificare. Accidentul a avut loc in jurul orei 9.30 la trei kilometri de pista aeroportului, in tim
O noua tragedie aviatica a avut loc ieri, patru persoane murind dupa ce un elicopter al SMURD Iasi s-a prabusit, in timp ce efectua un zbor tehnic de verificare. Accidentul a avut loc in jurul orei 9.30 la trei kilometri de pista aeroportului, in timp ce elicopterul, care apartinea MAI, efectua un zbor de incercare. La bordul aparatului se aflau pilotul Valentin Stanescu, de 37 de ani, copilotul Augustin Toma, de 34 de ani, ambii angajati ai Ministerului de Interne, dar si medicul Liliana Puiu, in varsta de 36 de ani, si asistentul Mioara Hauta, de 34 de ani, de la Spitalul "Sf. Spiridon" din Iasi.
Cauzele producerii accidentului nu au fost stabilite inca, dar cert este ca, cu putin timp inainte de a se prabusi, elicopterul a pierdut legatura radio cu turnul de control. Aparatul s-a prabusit razant, cazand pe un teren apartinand unei unitati de jandarmi din apropierea aeroportului si rostogolindu-se pe o distanta de 30-40 de metri. In urma impactului cu solul, corpurile celor doua cadre medicale au fost proiectate in afara aparatului, in timp ce trupurile pilotului si copilotului au fost gasite in elicopter, acestia avand puse centurile de siguranta.
Conditii favorabile
Autoritatile nu cunosc inca imprejurarile exacte in care s-a prabusit elicopterul sau cauzele producerii accidentului, insa sustin ca nu se poate vorbi despre conditii meteo nefavorabile. In acest sens, prefectul judetului Iasi, Radu Prisacaru, a precizat ca ieri dimineata, la ora producerii accidentului, temperatura era de minus 3 grade Celsius, vantul sufla slab, iar vizibilitatea era buna, de pana la 5000 de metri. La randul sau, directorul Aeroportului Iasi, Mitica Rebegea, a declarat ca nu conditiile meteo au cauzat prabusirea elicopterului.
In aceste conditii, este foarte probabil ca accidentul sa se fi produs din cauza unei erori de pilotaj. Asta, cu atat mai mult cu cat, potrivit Romnet, ancheta preliminara arata ca elicopterul a cazut dupa ce pilotul ar fi pierdut controlul, iar coada aparatului ar fi lovit panta unui deal. Totusi, cauzele exacte ale producerii acestei tragedii aviatice vor fi stabilite in urmatoarele zile, la fata locului deplasandu-se mai multi specialisti. De altfel, ministrul Internelor, Vasile Blaga, a hotarat constituirea unei comisii de investigare a incidentului, din care vor face parte specialisti din MAI, Ministerul Apararii Nationale si de la Autoritatea Aeronautica.
Avansati post-mortem
Cei doi piloti din cadrul Unitatii Speciale de Aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) au fost avansati post-mortem de ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga. Astfel, pilotul Vasile Valentin Mihai Stanescu a fost avansat de la gradul de maior la cel de locotenent-colonel, iar colegul sau, copilotul Mihai Augustin Toma, de la gradul de locotenent-comandor la cel de capitan-comandor.
Valentin Mihai Stanescu avea la activ 1500 de ore de zbor, dintre care 450 pe acelasi timp de elicopter cu cel prabusit ieri. Colegul sau, Augustin Toma, avea 750 de ore de zbor la activ, dintre care o suta pe acest tip de elicopter.
Manevra obisnuita
La momentul prabusirii, elicopterul se afla intr-un zbor de incercare, manevra care - potrivit regulamentelor de zbor - se efectueaza in fiecare zi, de dimineata, inainte de a pleca in misiuni, in conditiile in care vremea permite ridicarea de la sol. In cursul acestui zbor, la bord trebuie sa fie nu doar pilotii, ci si personalul medical, unii pentru a verifica aparatele de bord, altii pe cele medicale, a caror functionare trebuie asigurata indiferent de conditii. Verificarile sunt facute pentru a adapta echipamentele in raport de factorii specifici fiecarei zile si pentru a preveni aparitia unor probleme tehnice in timpul misiunilor. Mai mult, o data pe saptamana, aparatul de zbor este supus unei verificari tehnice amanuntite.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.