Dupa aproape o zi intreaga de deliberari, Instanta Judecatoriei Sectorului 6 a decis ieri ca este ilegala greva salariatilor de la Metrou. Ioan Radoi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), a declarat ca "decizia este surprinzatoare si ru
Dupa aproape o zi intreaga de deliberari, Instanta Judecatoriei Sectorului 6 a decis ieri ca este ilegala greva salariatilor de la Metrou. Ioan Radoi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), a declarat ca "decizia este surprinzatoare si rusinoasa, insa protestatarii o vor respecta". Prin urmare, trenurile de metrou reintra in program normal de circulatie din aceasta dimineata. Radoi a adaugat ca ramane deschis conflictul de munca de la Metrorex, avocatii USLM urmand sa decida modul in care va fi atacata decizia de ieri a instantei.
In cursul zilei de ieri, judecatorii au decis ca Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului sa nu fie parte in procesul privind legalitatea grevei de la metrou. In aceste conditii, Ministerul Transporturilor si-a reformulat cererea de interventie in dosarul privind legalitatea grevei la metrou, aceasta fiind, in cele din urma, admisa de instanta.
Pentru a argumenta ca au respectat legea inainte de a opri lucrul, avocatii USLM au depus la dosar un centralizator al persoanelor care s-au pronuntat in favoarea grevei, dovedind ca 3226 dintre cei 5500 de salariati ai regiei au fost de acord sa intre in greva generala. Instanta a ascultat argumentele partilor, cel mai disputat aspect privind asigurarea, pe timpul grevei, a treimii din activitate cerute de lege. Astfel, administratia Metrorex a sustinut ca treimea nu a fost asigurata, aratand ca acest lucru ar fi presupus diminuarea cu doua treimi a activitatii si functionarea unui tren din trei (la fel ca la grefa feroviarilor), nu incetarea totala a lucrului pe o perioada de timp. In replica, sindicatele au spus ca aceasta varianta ar fi generat probleme in trafic din cauza inghesuielii si a pericolelor la care erau expusi calatorii. Sindicalistii au invocat chiar un protocol incheiat cu regia acum opt ani, potrivit caruia asigurarea treimii in cazul unei greve generale presupune fie functionarea pe o treime din program, fie pe o treime din lungimea traseelor. A fost aleasa prima varianta, a doua fiind considerata discriminatorie pentru calatorii care se indreapta spre zonele marginase ale orasului.
In acest timp, bucurestenii au luat, pentru a doua zi, cu asalt, mijloacele de transport de suprafata. La fel ca si miercuri, sindicalistii au intrat in greva la ora 4.00, iar pentru ca legea obliga asigurarea unei treimi din activitate, dupa ora 16.00, circulatia trenurilor a revenit la parametrii normali.
Majorari salariale in 2006
Principala nemultumire sunt salariile, in conditiile in care media bruta, potrivit sindicalistilor, este de 8,6 milioane de lei. Ultima majorare salariala la metrou a fost acordata anul trecut, respectiv 17%. Ioan Radoi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM) si senator PSD, a afirmat, miercuri, ca Metrorex ar avea cele 16 miliarde de lei vechi necesare pentru majorarea salariala de 23% ceruta de grevisti, dar ca foloseste acesti bani pentru a acoperi salariile directorilor firmei franceze Alstom care se ocupa de mentenanta trenurilor.
Intr-o conferinta de presa organizata ieri, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a anuntat ca angajatii de la metrou vor primi majorari salariale doar in 2006, in proiectul de buget pentru anul viitor fiind prevazute sume in acest sens, in acest an fiind exclusa orice crestere salariala. Dobre a adaugat ca intelege solicitarea angajatilor, insa considera ca salariul acestora, nivelul brut fiind de 16,4 milioane de lei vechi, din salarii si sporuri, este decent. "Din pacate, al 13-lea salariu, desi este prevazut in contract, nu se poate acorda deoarece nu sunt sume prevazute pentru acest lucru de cei care au facut bugetul Metrorex in 2004, iar sindicalistii au stiut acest lucru", a explicat Dobre, care a precizat ca a inceput renegocierea contractului cu Alstom. Ministrul a spus ca "acest contract are cateva clauze nefavorabile pentru statul roman, ca multe alte contracte incheiate de Ministerul Transporturilor in trecut".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.