Potrivit unui recent sondaj de opinie, majoritatea populatiei nu pare a fi de acord cu politica fiscala a anului 2005, socotind ca impozitele au crescut. Rareori s-a intamplat, in ultimii cincisprezece ani, ca o masura economica precum este cota unic
Potrivit unui recent sondaj de opinie, majoritatea populatiei nu pare a fi de acord cu politica fiscala a anului 2005, socotind ca impozitele au crescut. Rareori s-a intamplat, in ultimii cincisprezece ani, ca o masura economica precum este cota unica sa fie mai mai clara in privinta avantajelor sale si totusi mai supusa disputelor si controverselor. Introducerea cotei unice de impozitare de 16% pentru impozitul pe profit si pentru impozitul pe venit, chiar in conditiile introducerii unor majorari pentru impozitul pe dividende si pe castigurile de pe pietele financiare, este, chiar daca in masura diferita, avantajoasa pentru toata lumea.
In primul rand ne intereseaza efectele acestei masuri asupra contribuabilului roman. Fara a socoti influentele ce decurg din celelalte modificari ale Codului fiscal si avand in vedere si alte efecte datorate cresterii economice, precum si marirea, pe primele zece luni ale anului, a numarului de salariati pe economie cu peste 100.000, contribuabilii vor castiga pe parcursul anului 2005 o suma suplimentara de aproape un miliard de euro. Daca socotim intreg mandatul 2005-2008, aceasta cifra depaseste 6 miliarde de euro. E dificil de spus cat anume din aceasta suma va reveni salariatilor si cat patronilor. Exista situatii, cum sunt cele ale salariatilor din domeniul bugetar sau din cel privat al statului, unde contractul de munca prevede nivelul salariului brut. Astfel de situatii se regasesc si in sectorul privat. In cazurile acestea, castigul datorat introducerii cotei unice revine integral salariatilor. Acolo unde negocierea a fost facuta pe salariul net sunt rare situatiile in care managerii au ridicat veniturile salariale nete, pastrand salariul brut. Cel mai adesea ei au pastrat aceleasi salarii nete, reducand corespunzator salariile brute. In astfel de cazuri castigurile din introducerea cotei unice duc la sporirea profiturilor brute ale companiilor. E drept ca acest plus in buzunarele romanilor aduce un minus la veniturile bugetare, de circa 600 de milioane de euro (o parte din bani se reintorc la buget prin impozite indirecte), dar cum vom vedea, cea mai mare parte a acestui minus a fost compensata.
Iata, asadar, un plus de 1,5% din produsul intern brut care ramane la dispozitia contribuabililor. Introducerea cotei unice a insemnat, astfel, o reducere fiscala fara precedent din 1990 incoace si ea a fost facuta indeosebi prin avantajarea contribuabilului roman. De altfel, acest lucru se poate observa pe piata imobiliara, pe piata automobilelor, pe presiunea pe care consumul o exercita pe piata monetara si pe deficitul de cont curent care se apropie de 9% din PIB.
Un lucru este cert. Odata cu introducerea cotei unice de 16% si reducerea la acelasi nivel a impozitului pe profit, disputa privind fiscalitatea ridicata in privinta impozitelor directe se sfarseste. Romania a ajuns chiar in situatia in care este, mai mult sau mai putin voalat, acuzata de dumping fiscal. Singurele teme importante in ce priveste despovararea fiscala raman, pe viitor, reducerea contributiilor la asigurari sociale si ameliorarea comportamentului fiscal al statului.
In ce priveste exercitiul bugetar pe anul in curs, efectele introducerii cotei unice creeaza anumite dificultati pentru Guvern. A spune, insa, ca introducerea cotei unice a pus in pericol echilibrul bugetar este o afirmatie excesiva pe care cifrele o contrazic. Chiar in conditiile in care romanii raman cu sume suplimentare importante, veniturile, in termeni reali, ale bugetului pentru anul 2005 au crescut. Fata de proiectia legii bugetului, votata in toamna anului 2004, cand nu exista cota unica si care prevedea un procent de venituri bugetare in PIB de 31,2%, veniturile vor fi, dupa introducerea cotei unice, de 30%, ceea ce inseamna o diferenta mica in minus, mai ales in comparatie cu castigurile pentru contribuabili. Daca socotim proiectia pentru anul 2006, atunci efectele negative se absorb cu totul, proiectul legii bugetului pentru anul 2006 avand in vedere o crestere a veniturilor, ca procent in PIB, la 31,3%.
S-a invocat, de asemenea, pericolul ca introducerea cotei unice va periclita veniturile administratiei publice locale, dat fiind ca impozitul obtinut din veniturile persoanelor fizice va fi mai mic. Cifrele contrazic si aceasta asertiune. Odata cu modificarea procentului din impozite, care ramane la dispozitia administratiei locale, veniturile acesteia au sporit, ele urcand de la 17 miliarde RON in 2005 la o proiectie de 21 miliarde RON in 2006, adica un spor de peste 25%.
E drept ca neintroducerea cotei unice ar fi facut mai usoara viata Ministerului Finantelor, dar, la urma urmei, guvernam pentru producatorii de impozite, si nu pentru culegatorii de impozite.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.