In urma cu cateva saptamani, CNSAS anuntase luarea unor masuri de restrictionare a accesului cercetatorilor la dosare prin "perierea" lor de date considerate a avea caracter personal. Preocuparea Colegiului CNSAS pentru protectia datelor private este
In urma cu cateva saptamani, CNSAS anuntase luarea unor masuri de restrictionare a accesului cercetatorilor la dosare prin "perierea" lor de date considerate a avea caracter personal. Preocuparea Colegiului CNSAS pentru protectia datelor private este legitima si chiar necesara. Legea proprie acorda Colegiului CNSAS atributia de a pune la dispozitia cercetatorilor documente si informatii complete cu privire la structura, metodele si activitatile organelor de securitate "in conditiile legii si ale regulamentului Consiliului". Regulamentul de organizare si functionare a CNSAS a fost adoptat in luna mai 2000. El a completat legea, asigurand cercetatorii ca vor putea avea acces la dosarele de problema (tematice); la documentele referitoare la persoane care au jucat un rol in istoria tarii, dar exclusiv asupra activitatii desfasurate in exercitiul functiunii; la dosarele agentilor si colaboratorilor organelor de securitate.
Regulamentul mai stabileste ca nu se dau spre cercetare documente sau informatii despre viata privata a victimelor represiunii (persoanele urmarite), Colegiul CNSAS avand dreptul de a decide, "dupa caz". In sfarsit, Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea cercetatorilor care utilizeaza documentatia pusa la dispozitie in alte scopuri decat cele exclusiv stiintifice. In anul 2000, Parlamentul a dat Colegiului CNSAS astfel de puteri de decizie, caci nu exista nici un alt act normativ capabil sa protejeze multele date private din dosarele Securitatii.
Lucrurile s-au schimbat insa radical in anul 2001, odata cu adoptarea Legii nr. 677/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date. Conform noii legi, orice utilizare de date private poate fi efectuata numai daca persoana vizata si-a dat consimtamantul. Fac exceptie cateva cazuri, printre care prelucrarea ceruta de indeplinirea unei obligatii legale a operatorului sau cand se realizeaza analize statistice de natura istorica, stiintifica etc. In sfarsit, cand prelucrarea priveste date obtinute din documente accesibile publicului, conform legii. Persoanele care doresc sa aiba acces la documente sunt obligate sa se inregistreze ca operator de date personale la Avocatul Poporului. Procedura are avantajul de a confrunta solicitatorul cu textul de lege si de a-l responsabiliza in plus prin semnatura pe care si-o pune pe documente.
Cercetatorii care vin la CNSAS sa ceara acreditare beneficiaza de prevederile de mai sus, caci arhiva gestionata de Consiliu este accesibila publicului in conditiile legii 187/1999, iar investigatiile lor au continut stiintific. Tot ce urmeaza trebuie interpretat in contextul existentei unei legi generale privind protectia datelor personale. Astfel, prevederea art. 33 (3) din Regulamentul CNSAS prin care se sustine ca "De regula nu se dau spre cercetare documente sau informatii despre viata privata a victimelor" a devenit caduca. Argumentul ca o informatie privata nu poate ajunge la indemana cercetatorului, intrucat acesta ar utiliza-o iresponsabil, este astazi contrar Legii 677/2001. Caci actul normativ trateaza cetateanul drept o persoana responsabila si il obliga sa urmeze o procedura de autorizare.
Referirea la faptul ca CNSAS are "dreptul de a decide, dupa caz" cu privire la accesul la un dosar sau altul trebuie, de asemenea, interpretata in sensul Legii 677/2001. Accesul la documente trebuie sa fie "adecvat, pertinent si neexcesiv" in raport cu scopul in care datele sunt colectate. La randul lor, scopurile nu pot fi decat "determinate, explicite si legitime". Odata ce un cercetator a indeplinit conditiile de mai sus, refuzarea sa de catre Colegiul CNSAS devine arbitrara. Iar epurarea documentelor inainte de a fi date solicitantilor ar afecta grav actul cercetarii si, in plus, i-ar avantaja ilegitim pe cercetatorii angajati ai CNSAS in raport cu cercetatorii din afara institutiei.
In fapt, invocarea, astazi, a protectiei datelor cu caracter personal de catre conducerea CNSAS este ipocrita. Pana recent, Colegiul CNSAS nu parea deloc preocupat de ce se intampla cu informatiile private din dosare, ci de protejarea ofiterilor de securitate. Or, odata cu transferarea unui mare numar de dosare de la SRI si cresterea numarului cercetatorilor interesati, creste "pericolul" deconspirarii fostelor instrumente ale represiunii comuniste. Noile masuri ale Colegiului CNSAS par sa tinteasca punerea de obstacole in calea identificarii celor responsabili, exact contrar obligatiilor institutionale. Numai ca membrii Colegiului sunt mult mai putin protejati in fata plangerilor in Justitie decat sunt colegii lor de la SRI. Iata o cale pe care cercetatorii nemultumiti ar trebui sa o foloseasca macar ca exercitiu al spiritului civic.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.