Negocierile in formatul 5 plus 2 sunt programate sa inceapa la 25 si 26 octombrie, in cadrul unor sesiuni ce se vor tine la Chisinau si Tiraspol. In acest format, SUA si Uniunea Europeana vor avea dreptul de a pune si de a raspunde la intrebari, dar nu vor putea vota si nici nu vor fi parte a luarii deciziilor. Iar ce vor reusi sa obtina gratie rolului pe care il detin pare destul de neclar.
In primul rand, Chisinaul si Tiraspolul vor continua sa fie tratate ca parti co-egale, iar negocierile vor decurge, mai departe, pe principiul impus de Moscova potrivit caruia intre cele doua parti ale Moldovei exista un conflict. Negocierile in format 5 plus 2 par a fi deja stabilite, fara a se lua in seama faptul ca Rusia este angajata intr-un conflict interstatal, confiscand o parte a teritoriului Moldovei prin forta si numind cetateni ai Federatiei Ruse care sa administreze acest teritoriu. Curtea Europeana a Drepturilor Omului a recunoscut aceste lucruri in mod explicit in verdictul pronuntat in iunie 2004 si care califica Rusia drept "forta de ocupatie", iar pe liderii de la Tiraspol drept "agenti" ai acestei puteri. La randul lor, SUA si UE au recunoscut ca acest conflict nu este unul interetnic si au solicitat retragerea trupelor ruse. Astfel, implicit, se recunostea natura interstatala a conflictului. Totusi, SUA si UE nu par sa mearga pe aceasta logica si in cadrul formatului 5 plus 2.
In al doilea rand, prapastia dintre Departamentul de Stat al SUA si conducerea americana a misiunii OSCE pare tot mai adanca. Intervievat, la 24 septembrie, de revista "Saptamana" din Chisinau, seful misiunii OSCE, William Hill, a afirmat ca propunerile Rusiei si ale OSCE reprezinta cel mai potrivit cadru pentru rezolvarea conflictului din Moldova. Aceste propuneri preconizeaza legalizarea autoritatilor instalate de Rusia in Transnistria, garantandu-le participarea in cadrul puterii centrale de la Chisinau si plasand Moldova "federalizata" sub principalele "garantii" ruse. Moldova a respins aceasta propunere si orice proiect de federalizare, in iunie 2004, iar Departamentul de Stat a abandonat aceasta idee in luna noiembrie a aceluiasi an.
In al treilea rand, continuarea excluderii Romaniei, tara vecina Moldovei, este de nejustificat si nu face decat sa afecteze noul format. Washingtonul pare sa favorizeze participarea Romaniei la negocieri, insa conducerea americana a misiunii OSCE la Chisinau s-a opus, asa cum, de altfel, a facut si UE, spre satisfactia Rusiei si a Tiraspolului.
Mai mult, Uniunea Europeana pretinde ca Romania isi poate transmite punctele de vedere asupra acestei chestiuni prin intermediul Politicii Externe si de Securitate Comuna (CFSP) a UE. Aceasta scuza pare artificiala, nu doar pentru ca Romania nu este inca membru al UE si participant in CFSP, dar mai ales intrucat CFSP ca atare nu exista inca.
In plus, Bruxelles-ul penalizeaza astfel un viitor membru al UE (Romania urmeaza sa se alature Uniunii in 2007), in timp ce o alta tara vecina Moldovei, Ucraina, este tratata ca participant cu drepturi depline in cadrul negocierilor.
Copyright: Eurasia Daily Monitor, Jamestown Foundation
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Sursa: retail.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 22-28 aprilie
Sursa: garbo.ro
-
Cine sunt câștigătorii premiilor RoFintech Awards 2024?
Sursa: futurebanking.ro
-
O companie importantă de logistică și transport achiziționează 100 camioane...
Sursa: wall-street.ro
-
10 Mesaje pe care ar trebui să le lipim prin toată casa ca să le vedem cât...
Sursa: kudika.ro