Ministerul Sanatatii (M.S.) este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, avand urmatoarele functii principale: elaboreaza politici generale sanitare; elaboreaza si gestioneaza
Ministerul Sanatatii (M.S.) este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, avand urmatoarele functii principale: elaboreaza politici generale sanitare; elaboreaza si gestioneaza programe de sanatate; asigura controlul calitatii serviciilor medicale prin directiile de sanatate publica; elaboreaza reglementari specifice domeniului sanitar; asigura asistenta medicala de urgenta; dotarea cu aparatura in profil teritorial; colectarea si difuzarea informatiei; coordonarea negocierilor si promovarea contractului-cadru al acordarii ingrijirilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate; aproba tarifele minime ce pot fi practicate in sistemul social de ingrijiri de finantarea cheltuielilor neprevazute, determinate de situatii precum dezastre naturale, epidemii etc. Obiectivele principale ale MS sunt imbunatatirea permanenta a starii de sanatate a populatiei; prevenirea si combaterea practicilor care dauneaza sanatatii; educarea populatiei in scopul evitarii imbolnavirilor; formarea si specializarea resurselor umane din sectorul sanitar; realizarea reformei in domeniul sanitar.
Promisiuni din programul de guvernare
Sanatate ca in tarile civilizate
Guvernul Romaniei si-a propus ca obiective prioritare: realizarea efectiva a accesului egal al cetatenilor la ingrijirile sanitare de baza; cresterea calitatii vietii prin imbunatatirea calitatii si sigurantei actului medical; apropierea de indicatorii de sanatate si demografici ai tarilor civilizate, in acelasi timp cu scaderea patologiei specifice tarilor subdezvoltate. Modul de functionare a sistemului asigurarilor sociale de sanatate va fi repus in forma initiala prin restabilirea principiilor de baza ale asigurarilor sociale de sanatate: solidaritatea (contributie in procent egal de la toti asiguratii care realizeaza venituri), echitatea, subsidiaritatea. CNAS va redeveni o institutie autonoma, controlul public asupra activitatii acesteia si folosirii fondurilor pentru sanatate revenind Parlamentului. Asigurarile private de sanatate vor reprezenta principala forma legala pentru reducerea platilor informale. Primele de asigurare vor fi deductibile. Limita deductibilitatii sumelor utilizate catre asigurarile de sanatate va fi stabilita anual prin HG. Managementul spitalelor va fi eficientizat, avandu-se in vedere o delimitare clara a atributiilor fiecarui spital prin impartirea in: spitale de urgenta, spitale clinice (institute si spitale de excelenta), spitale de cronici (preiau pacientii de dupa perioada acuta din spitalele de urgenta si de excelenta), spitale sociale (subordonate ministerului de resort): managementul spitalelor care nu fac parte din sistemul national de asigurare a urgentelor se va subordona exclusiv comunitatii locale; managerul spitalului, indiferent de pregatirea de baza, va fi obligat prin contract sa desfasoare doar activitatea pentru care este angajat; toate spitalele vor fi supuse activitatii de acreditare si se va stopa functionarea acelor unitati care nu indeplinesc conditiile de functionare din punct de vedere sanitar; vor fi adoptate masuri care sa limiteze numarul de internari pentru ingrijiri care pot fi acordate in ambulator in deplina siguranta. Plata actului medical in spital se va imbunatati; ea va fi corelata cu nivelul de performanta, precum si cu calitatea actului medical prestat; adoptarea de masuri care sa permita vanzarea spitalelor cu pastrarea destinatiei acestora, inchirierea, concesionarea sau vanzarea unor sectii de spital catre operatori privati precum si prin vanzarea tuturor spatiilor in care se desfasoara medicina de ambulator catre medicii care lucreaza in acestea; acordarea de deductibilitati de la plata impozitului pe profit pentru investitiile in infrastructura medicala, in scopul stimularii retehnologizarii si infiintarii de noi unitati medicale private.
Medicina de urgenta - o prioritate
Medicina de urgenta va reprezenta una din prioritatile MS. Va fi infiintat Sistemul national de asigurare a urgentelor, capabil sa acopere intreg teritoriul cu paramedici, fiind finantat din bugetul de stat. Asigurarea urgentelor care nu ameninta viata va fi preluata de medicul de familie, fiind finantat din Fondul asigurarilor sociale de sanatate. Medicina de ambulatoriu va reprezenta o alta prioritate, actele normative ce vor fi elaborate urmand a avea in vedere crearea posibilitatii de a prelua o cat mai mare parte din ingrijiri la acest nivel, concomitent cu scaderea numarului de internari. Activitatea medicilor de familie va fi orientata pentru a deveni adevarati consilieri de sanatate ai populatiei; aceasta se va realiza si printr-o plata mai buna a activitatilor care le revin: efectuarea de masuri de educatie si profilaxie, depistarea precoce a afectiunilor grave, preluarea ingrijirilor la externarea din spital, plata suplimentara pentru consultatiile de urgenta si cele din afara programului etc. Ingrijirile la domiciliu vor fi dezvoltate, printre altele, prin asigurarea lor de catre de asistenti medicali cu practica privata, dezvoltarea de programe speciale pentru persoanele in varsta sau care nu se pot deplasa si pentru cele cu afectiuni psihice, precum si prin programe specifice de facilitare a accesului pacientilor din localitatile izolate sau fara asistenta medicala la serviciile medicale si farmaceutice.
Promisiuni personale
Relansarea reformei
Chiar daca a fost instalat de putin timp, Eugen Nicolaescu a avut timp sa se puna la punct cu problemele sistemului sanitar din Romania si, in acord cu Programul de guvernare al Aliantei D.A. a prezentat componentele majore ce vor fi urmarite in reformarea domeniului pe care-l conduce: cadrul institutional si serviciile medicale. "Cadrul institutional va defini elementele componente ale sistemului sanitar cu prioritate cele referitoare la rolul MS, modul de functionare a sistemului asigurarilor sociale de sanatate si asigurarilor private de sanatate, precum si managementul spitalelor. Asigurarile private de sanatate vor fi destinate platii diferentei dintre sumele acoperite de asigurarile sociale de sanatate si valoarea prestatiilor fiecarui furnizor de servicii medicale si farmaceutice, precum si pentru achitarea acelor servicii medicale care nu sunt platite de asigurarile de sanatate. Acestea vor contribui la diminuarea platilor informale, respective a atentiilor pe care pacientii le acorda personalului medical. Managementul spitalelor va fi eficientizat, printr-o modificare consistenta a actualei legi a spitalelor, prin care se vor introduce o serie de masuri vizand: delimitarea atributiilor fiecarui spital prin definirea categoriilor de spitale: de urgenta, clinice, de cronici, sociale care se vor subordona ministerului de resort; toate spitalele vor putea functiona numai in conditii de acreditare; managementul spitalelor care nu fac parte din sistemul national de asigurare a urgentelor se va directiona catre comunitatile locale; managerul spitalului va desfasura exclusiv activitate de management si va evita conflictele de interese si starile de incompatibilitate pe care le va reglementa legea; adoptarea de masuri pentru limitarea numarului de internari pentru ingrijiri care pot fi acordate in ambulator in conditii de deplina siguranta; imbunatatirea platii actului medical care va fi corelata cu nivelul de performanta si calitatea actului medical prestat; privatizarea spitalelor cu conditia mentinerii destinatiei, dar si dezvoltarii de sectii private in sistemul de sanatate publica. Promovarea sanatatii va fi canalizata pe lupta impotriva drogurilor, alcoolismului, fumatului, sedentarismului si obezitatii, pe educarea populatiei cu un nivel scazut de cultura", a anuntat, intr-un interviu acordat imediat dupa instalare, noul ministru al Sanatatii.
Pachetul de masuri care are in vedere relansarea reformei in sistemul sanitar vizeaza un nou cadru legislativ. Oficialul MS a spus ca acesta va fi finalizat pana la 30 noiembrie a.c. Primele masuri vizeaza reorganizarea MS si gestionarea treburilor curente avand ca prioritate incheierea anului 2005 fara datorii ale spitalelor catre furnizori. De anul viitor, licitatiile in sistem se vor baza in special pe raportul calitate-pret. Pentru a nu mai exista intarzieri vor fi elaborate caietele de sarcini si se vor porni licitatiile chiar de la nivelul anului 2005 asa cum este prevazut in Legea finantelor publice. Reprezentantii MS lucreaza la un proiect din care nu este exclus conceptul de licitatie internationala. Tot in cadrul pachetului de masuri este prevazut ca pana la sfarsitul anului sa se reorganizeze, actualizeze si imbunatateasca programele nationale de sanatate la care s-a constatat o proasta organizare si o neconcordanta intre MS si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) in ceea ce priveste derularea lor. Se va urmari o imbunatatire a modului de supraveghere si a nivelelor de finantare. De la 1 ianuarie 2006 va intra in vigoare o noua prevedere in unitatile medicale. Fiecare pacient va pleca dintr-un cabinet medical sau spital cu decontul care evidentiaza costurile asistentei medicale primite. Prin aceasta masura se incearca responsabilizarea atat a pacientului, cat si a cadrelor medicale privind banii publici cheltuiti in sistem, dar si o monitorizare a costurilor. Tot de la anul este prevazut a se realiza si un nou concept de prescriere si eliberare a medicamentelor. "Proiectia bugetului pe anul 2006 va fi in stransa legatura cu noul cadru legislativ pentru sistemul sanitar. Bugetul de anul viitor va tine cont de nevoile financiare reale din sistem si va fi dezbatut cu organizatiile si asociatiile profesionale din sistem, cu reprezentantii sindicatelor si cei ai autoritatilor locale", anunta Eugen Nicolaescu.
Reactie in situatie de criza
Antibiotic
Criza medicamentelor ne-a oferit ocazia de a analiza viteza de reactie a ministrului Eugen Nicolaescu. A fost una rapida, ca dovada ca, doar cu putine ore inainte de a bloca furnizarea de medicamente catre farmacii si spitale, producatorii, importatorii si distribuitorii au renuntat la aceasta decizie. Cu putine vorbe, dar cu fapte, Nicolaescu a iesit cu obrazul curat din scandal. Si in plus, cu medicamante mai ieftine. S-a tinut de cuvant, si, asa cum a promis, a obtinut garantia Guvernului pentru deschiderea unor linii de creditare pentru plata arieratelor.
A avut curaj sa anunte introducerea "taxei de viciu", decizie care ii va ridica in cap pe producatorii de tigari, bauturi alcoolice si patronii de cazinouri. In cazul inundatiilor a actionat de asemenea rapid, a trimis de fiecare data in localitatile sinistrate echipe de medici, truse medicale, vaccinuri si medicamente.
Ministrul Eugen Nicolaescu - asa cum rezulta din scripte
Portavocea Aliantei, sef la aspirina
Eugen Nicolaescu este noul ministru al Sanatatii, inlocuitorul lui Mircea Cinteza, deputat liberal de Mures, absolvent al Facultatii de Comert din cadrul ASE, unde este si doctorand. S-a nascut pe 2 august 1955 intr-un sat din judetul Giurgiu. Este casatorit si are doi copii. Noul ministru a urcat in ierarhia PNL pana la functiile de presedinte de filiala judeteana, membru al Biroului Executiv si purtator de cuvant. A devenit apoi purtatorul de cuvant al Aliantei D.A.
Ca specializari, in CV-ul lui Eugen Nicolaescu sunt trecute pentru anul 2000 - standarde internationale de contabilitate la Ministerul Finantelor Publice si Banca Mondiala si audit financiar la ICAS - Scotia (The Institute of Chartered Accountants of Scotland). Pana la numirea in functia de ministru al Sanatatii a fost membru in Comisia pentru Buget, Finante si Banci a Camerei Deputatilor, prim-vicepresedinte al Camerei Auditorilor Financiari din Romania si lector universitar asociat la ASE. In 2000 a detinut postul de presedinte al Comisiei Nationale Interimare a Valorilor Mobiliare, de unde a demisionat; iar cu un an inainte a fost secretar general adjunct la Ministerul Finantelor. In perioada 1991-1998 a fost pe rand, sef serviciu buget si analize economice, director economic, apoi director general la RA Ratmil din Ministerul Industriei si Comertului. Revolutia l-a prins ca economist la CIES din Ministerul Industriei si Resurselor.
Vorbeste bine limba franceza si satisfacator limbile engleza si italiana.
In timpul discutiilor pentru formarea Guvernului Tariceanu, numele sau a fost vehiculat pentru postul de ministru al Finantelor ori pentru cel de sef la AVAS. Actualul ministru al Sanatatii a avut activitate publicistica, stiintifica, in foruri academice. Activitatea parlamentara in cifre a deputatului Eugen Nicolaescu este concentrata astfel: luari de cuvant in plen: 52 sedinte, din 21 declaratii politice, conform materialelor depuse la secretariatul de sedinta; propuneri legislative initiate: 9; Intrebari si interpelari: 7.
Scandaluri in mass-media
Privatizarea spitalelor - apocalipsa dupa Nicolaescu
Cu gura cascata
Prima iesire la rampa a noului ministru al Sanatatii, intr-o emisiune televizata, a reusit sa lase insa, pe toata lumea, cu gura cascata. Nicolaescu a anuntat ca vrea sa scoata la privatizare spitalele romanesti, doar doua-trei ramanand publice, pentru oamenii de rand. Opinia publica a catalogat masura "aberanta si apocaliptica". Medicii au dat exemplu Institutul Fundeni. Actul normativ prin care urma sa se realizeze privatizarea acestuia a provocat la vremea respectiva un adevarat scandal in lumea medicala si nu numai. Motivatia privatizarii celui mai important institut medical din tara era legata de datoriile inregistrate de acesta, unitatea fiind considerata o povara pentru bugetul Sanatatii. Argumentele conducerii Institutului impotriva unei asemenea decizii periculoase erau activitatile complexe care se desfasoara, printre care si cercetari medicale si transplanturi renale si hepatice, precum si faptul ca 65% din bolnavii internati in acest spital erau transferati de la alte unitati sanitare. Medicii de la Fundeni si-au exprimat ingrijorarea ca un eventual investitor privat se va reorienta catre sectoarele profitabile, spitalul devenind probabil unul de lux, care ar limita sever accesul populatiei la serviciile medicale. In cele din urma, proiectul a fost respins. Intentia ministrului Nicolaescu a fost sanctionata de medici care au atras atentia ca "nu se poate face medicina pentru saraci si medicina pentru bogati". Ei au spus ca ar fi o decizie fara precedent in Europa: "Pana si in Anglia, 80% din asistenta medicala este in sistem public", au afirmat doctorii. Nicolaescu a decis ulterior retragerea de pe site-ul MS a proiectului de Lege a Spitalelor.
Criza distribuitorilor
In plina numire, Eugen Nicolaescu a fost surprins de anuntul furnizorilor, distribuitorilor si importatorilor de medicamente de a sista aprovizionarea spitalelor si a farmaciilor. In luna iunie a fost semnat un memorandum cu Executivul care promitea plata esalonata a datoriilor restante. Nu s-au respectat termenele, iar lucrurile s-au precipitat. Au urmat imediat noi discutii, dupa care s-a reusit intrarea in plata a sumelor restante din 2003, 2004 si martie 2005, in conditiile in care s-a obtinut si un discount la arierat de 6,5% din toata suma. Pentru restul datoriilor s-au deschis linii de creditare.
CAS pentru toti
O alta problema aprig discutata la inceput de mandat al ministrului Nicolaescu a fost extinderea numarului contribuabililor la asigurari medicale, mai precis si pensionarii si agricultorii care nu plateau pana acum CAS. "Probabil vor fi circa 17 milioane de contributorii: unii dintre ei sunt salariatii pe care ii stiti foarte bine, o mare parte sunt pensionarii, iar o alta parte sunt oameni care nu au venituri sau au venituri sociale. Vom incerca sa gasim toate aceste solutii prin care venitul net al fiecarei persoane sa nu fie grevat de inceperea contributiei la sistemul de sanatate", a tinut sa faca unele precizari Nicolaescu. Insa declaratia sa nu a facut altceva decat sa reaprinda scandalul intre PNL si PD, pentru ca numarul salariatilor adunat cu cel al pensionarilor si al agricultorilor nu atinge 17 milioane, Nicolaescu a fost acuzat ca se gandeste de fapt si la someri si studenti, dar nu s-a mai complicat cu detalii. Colegul ministrului Sanatatii, ministrul Muncii, Gheorghe Barbu, de la PD, l-a avertizat pe Nicolaescu ca, daca doreste sa initieze un proiect de lege in acest sens, sa nu se bazeze pe banii Casei Nationale de Pensii si nici pe cei ai pensionarilor. Si presedintele Federatiei Agrostar a anuntat ca, daca ministrul Sanatatii se gandeste sa ia vreun ban de la amaratii care traiesc de pe o zi pe alta dintr-o palma de pamant, o sa se trezeasca cu oamenii in strada. Nicolaescu a spus ca declaratia sa a fost interpretata gresit. "Sa recapitulam - 17.000.000 de persoane urmeaza sa contribuie la bugetul asigurarilor sociale, dar nu vor plati nimic. Asta insemna ca vor fi luati bani de la bugetul de stat si dati Casei Nationale de Pensii, pentru ca aceasta sa ii dea mai departe Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. De ce trebuie plimbati banii - cheltuieli suplimentare cu transferul si functionarii care vor intocmi teancuri de hartii - si nu pot fi alocati direct de la buget?
Asa ca subiectul inca se analizeaza.
Imaginea ministrului
Jovial
In calitate de purtator de cuvant al PNL, atat cand formatiunea se afla in opozitie, cat si acum cand aceasta este la putere, Eugen Nicolaescu a fost si este expus atacurilor, de multe ori fiind nevoit sa improvizeze raspunsuri in numele partidului sau Aliantei. Fire comunicativa, Nicolaescu considera ca are o relatie buna cu presa, mai ales ca, in permanenta are telefonul deschis si este dispus sa raspunda. Exista chiar si o poanta pe aceasta tema: in momentul in care o ziarista acreditata de putin timp la PNL i-a cerut numarul de telefon, Nicolaescu a spus razand ca este surprins ca nu-l are deja, pentru ca toata lumea il stie, "e scris pe toti peretii". Nu poate fi acuzat de partizanat in randul PNL. El a comunicat permanent punctul de vedere al acestuia, fara a sprijini interesele vreunei grupari anume din partid. Este jovial si stie sa intretina o discutie si in cadru oficial si in cadru neoficial.
Greaua mostenire a Aliantei
Fara bani, management etc
Interese politice pe banii sanatatii
Lipsa banilor in sectorul sanitar este bine cunoscuta. Crizele din sistem, de asemenea. Toata lumea acuza subfinantarea acuta in raport cu nevoile reale. In vara, ministrul de atunci al Finantelor afirma insa ca, "sistemul public de sanatate nu ar avea o problema legata de bani, ci de management". Pozitia sa era in deplin acord cu cea a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, care considera ca niciodata n-a fost o concordanta intre venituri si cheltuieli in sistemul de asigurari de sanatate. Cert este insa un lucru, ca finantarea discontinua a sistemului, puternic marcata de interese politice de moment, a condus la acumularea de datorii imense care s-au adaugat la cele deja existente si rostogolite de la un an la altul. Astfel, guvernarea PSD a lasat pentru 2005 un buget pentru sanatate in care peste 18.000 de miliarde de lei (adica un sfert din intregul buget) nu erau prevazuti. S-au aranjat protocoale care au dus la cresterea consumului de medicamente. Erau firme cu un consum de 25-30.000 de dolari pe luna platit de CNAS - si o compensare de 50% suportata tot de Casa. In 2003 au fost prescrise 13 milioane de retete compensate; in 2004 numarul s-a dublat. In aceste conditii, peste 60% din bugetul CNAS a fost cheltuit in ultimul trimestru al anului, adica in plina campanie electorala. Si acumularile au fost corelate, in opinia fostului ministru al Sanatatii, Mircea Cinteza, cu obligarea farmaciilor in toamna lui 2004 "sa elibereze retete fara nici o limita, fara nici un contract, fara nici o lege". Si pentru ca tacamul sa fie complet, producatorii, importatorii si distribuitorii de medicamente si produse medicale au inceput sa-si ceara banii. In martie 2005, Asociatia Furnizorilor de Produse Medicale (AFPM) a incheiat cu MS si CNAS un protocol care prevedea plata pana la 30 aprilie a tuturor datoriilor acumulate de spitale catre furnizori in perioada noiembrie 2003-decembrie 2004. Intelegerea nu a fost respectata. Au inceput acuzele ca s-au livrat produse proaste care pun in pericol sanatatea oamenilor. Nu trece mult timp si Ministerul Finantelor, MS si CNAS anunta incheierea unei memorandum, de data aceasta. Documentul stabilieste ca in ianuarie 2006 datoriile catre producatorii de medicamente si importatori se vor achita, acestia obligandu-se in acelasi timp sa scada pretul medicamantelor in raft. Criza pare incheiata.
Intra in scena contribuabilii la fondul asigurarilor sociale de sanatate. Doar 4,5 milioane platesc si pentru accesul restului populatiei la serviciile sistemului sanitar. Este nevoie de independenta Casei, trebuie sa i se dea posibilitatea verificarii sumelor care intra, daca intra, in sistem. Si trebuie largita baza de impozitare.
Nou sistem pentru compensate
Calvarul compensatelor se rezolva printr-un nou sistem de prescriere a retetelor, care bulverseaza de fapt farmacisii si medicii. In acest moment, in farmacii, medicamentele prescrise sunt compensate la pretul de referinta - pretul medicamentului cel mai ieftin. Medicamentele clasice care au iesit de sub patent - Lista A - acopera toata patologia care se ingrijeste in ambulator pentru formele medii si uneori severe de boala si sunt compensate 90% din pretul de referinta. Lista B cuprinde medicamente mai noi, sub patent, "cu procent mai mare de vindecare, fiind folosite pentru boli in forma ceva mai grava". Acestea, de regula, au echivalente in Lista A, dar cele din Lista B ofera un grad mai mare de confort. Se compenseaza cu doar 50% din pretul de referinta. Cea de a treia lista este cea a medicamentelor gratuite. Acestea se adreseaza in general gravidelor, lauzelor, copiilor si altor categorii de acest fel. Si in cazul acestora a fost introdus pretul minim ca pret de referinta, ceea ce face ca doar cel mai ieftin medicament dintr-o gama sa poata fi eliberat gratuit. Pentru medicamentele din Lista A a fost eliminata limita de 1.000.000 de lei/reteta, la fel si pentru cele din Lista C, pentru care plafonul maxim era de 3.000.000 de lei. Totusi, medicii nu vor putea in continuare sa elibereze intr-o luna doua prescriptii pentru acelasi pacient, cu aceeasi boala cronica, sanctiunea pentru nerespectarea acestei prevederi fiind de 10.000.000 de lei. De curand a fost modificat si formularul de reteta, asa ca acum, medicamente compensate si gratuite cuprinse in listele A, B si C se pot prescrie pe o singura reteta.
15 ministri in 15 ani
Romania a avut la Sanatate, in ultimii 15 ani, 15 ministri dintre care doi interimari. In cel putin patru cazuri, ministrii Sanatatii abia desemnati, au fost schimbati in urma unor scandaluri. Altii pe motive de coruptie, incompetenta sau indiferenta. Dupa Revolutie, primul pe lista a fost Dan Enachescu. Au urmat Mircea Maiorescu, Bogdan Marinescu, Iulian Mincu (care a avut si cel mai lung mandat), Stefan Iosif Dragulescu, Ioan Bruckner, Francisc Baranyi, Valeriu Stoica (interimar), Hajdu Gabor, Daniela Bartos, Mircea Beuran, Ionel Blanculescu (interimar), Ovidiu Branzan, Mircea Cinteza si, acum, Eugen Nicolaescu. Cu exceptia interimarilor (care nu au fost medici), a lui Hajdu Gabor (jurist) si a ultimului numit - economist, in fotoliul de ministru au stat doctorii. In colajul de mai jos, va prezentam 10 ministri din cei 15 care s-au perindat pe la Sanatate.
Mircea Cinteza, Daniela Bartos, Eugen Nicolaescu, Ovidiu Branzan si Ionel Blanculescu (sus); Hajdu Gabor, Francisc Baranyi, Mircea Beuran, Ioan Bruckner si Stefan Iosif Dragulescu (jos). Nicolaescu dupa Cinteza
Pentru actualul Cabinet, portofoliul a apucat deja o schimbare - Mircea Cinteza, dupa numai opt luni de mandat. A intrat in vizorul presedintelui Traian Basescu. Ar fi dorit sa vada decizii rapide, cu efect, nu vaicareala legata de lipsa banilor si de greaua mostenire pesedista. Au fost si acuze legate de coruptia din sistemul de sanatate.
Cel mai longeviv a fost Iulian Mincu (PDSR), cu aproape trei ani si jumatate de mandat, la polul opus aflandu-se Francisc Baranyi (UDMR), cu numai o luna si jumatate de activitate ministeriala. In 1996, noul ministru al Sanatatii Stefan Iosif Dragulescu anunta, ca prioritate a mandatului, modificarea sistemului de compensare a medicamentelor. Acesta a fost cel care a avut curajul sa critice autoritatile pentru situatia dezastroasa in care se afla sistemul sanitar din lipsa fondurilor. In decembrie 1997, Dragulescu este inlocuit cu Ioan Bruckner. Acesta dorea o reforma rapida si, mai ales, sa faca ordine in minister. A avut ghinionul sa semneze o lista a medicamentelor compensate diferita de cea aprobata de Guvern si a fost schimbat. UDMR l-a propus pe Francisc Baranyi la conducerea ministerului. A rezistat cel mai putin, fiind schimbat pentru ca a colaborat cu fosta Securitate. Interimar a fost numit Valeriu Stoica. UDMR n-a mai gasit nici un medic demn de fotoliul ministerial, asa ca a propus un jurist - pe Hajdu Gabor. Nu a reusit mai mult decat predecesorii.
Inceputul anului 1999 - "colaps" - dupa cum spun specialistii. Datoriile de peste 700 de miliarde de lei la medicamente compensate, gratuite, materiale sanitare si regie blocheaza sistemul. In decembrie 2000, noul ministru Daniela Bartos afirma ca "este foarte greu de spus" de unde trebuie inceputa ordinea in sistemul sanitar. Mandatul ei se incheie in iunie 2003, dupa mai multe proteste sindicale. Fotoliul ministerial este preluat de Mircea Beuran, care insa nu a apucat sa sparga gastile din minister ca, in octombrie 2003, acesta demisioneaza, in urma scandalului implicand acuzatii de plagiat a unor ghiduri medicale. 2003 continua cu lipsuri. Conflictele au culminat cu nu mai putin de patru inlocuiri ale titularului portofoliului. Interimatul la Sanatate l-a asigurat Ionel Blanculescu, iar la sfarsitul lui noiembrie 2003, a fost numit ministru Ovidiu Branzan, care duce mandatul pana la capat fara scandaluri de rasunet, in aceeasi saracie.
In 2005, pentru prima data, presedintele tarii iese in public pentru a cere coalitiei de guvernare sa puna capat coruptiei din sanatate.
Sondaj
Trei din cinci romani dau spaga la medic
In prezent se afla in derulare un proiect finantat de Banca Mondiala privind "Asistenta tehnica pentru dezvoltarea unui plan de imbunatatire a transparentei si scaderea platilor informale din sectorul de sanatate romanesc", avand ca si client Ministerul Sanatatii.
In acest sens a fost realizat un sodaj reprezentativ la nivel national printre pacienti privind platile informale in sectorul de sanatate. Rezultatele acestuia sunt ingrijoratoare. Esantionul a cuprins 998 de subiecti; perioada de cercetare a fost 9-16 mai 2005; marja de eroare maxima plus/minus 3,1% la o probabilitate de 0,95.
- 10% dintre subiecti declara ca nu au asigurare de sanatate, jumatate dintre ei pentru ca nu lucreaza;
- 53% au o perceptie negativa fata de platile informale; 9% toleranta fata de salariile mici ale personalului; 23% toleranta pentru ca asa este obiceiul;
- 60% considera ca "spaga" este o forma de coruptie;
- 42% dintre cei care au apelat la o unitate sanitara de stat au dat spaga din proprie initiativa catre medici; 55% - au dat catre asistente;
- 20% dintre cei care au oferit atentii asteapta in schimb un tratament adecvat din partea medicului/asistentei;
- 5% dintre cei care au oferit atentii au facut-o pentru ca asa li s-a cerut de catre medici si 10% pentru ca asa le-au cerut asistentele;
- 46% dintre intervievati ar prefera sa plateasca pe loc cu chitante pentru serviciile care nu sunt acoperite de stat;
- 27% ar prefera sa plateasca lunar, fie ca asigurari suplimentare, fie prin cresterea contributiei la asigurarile publice;
- 36% dintre cei care au facut plati informale nu si-au permis aceste sume din veniturile curente;
- 47% dintre repondenti considera ca aparitia asigurarilor suplimentare, concomitent cu diminuarea pachetului de baza de servicii va conduce la imbunatatirea calitatii serviciilor;
- 34% ar fi dispusi sa incheie asigurari suplimentare, in timp ce 42% nu;
- 63% dintre persoanele peste 55 de ani apeleaza numai la unitati publice comparativ cu 38% in cazul celor intre 31 si 55 de ani si 32% pentru cei intre 18 si 30 de ani
- 60% din cei cu venituri foarte mici au o atitudine negativa fata de platile informale fata de media de 50% pentru celelalte categorii de venituri;
- 35% dintre cei carora li s-a cerut ceva au fost abordati in mod direct de catre personalul sanitar.
Sistemul privat de asigurari de sanatate, solutia pentru eliminarea "spagii"
Sistemul privat de asigurari de sanatate este vazut drept o solutie de ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, introducerea acestuia eliminand astfel "spaga" pe care trei din cinci romani o lasa doctorului si ducand la o concurenta - benefica pentru pacient - cu sistemul public de asigurari de sanatate. "Trebuie sa facem legea sa functioneze si, pentru inceput, vom face un pachet minimal de asigurari private, in asa fel incat, daca pacientul nu este multumit de asigurarile sociale de sanatate, sa se poata duce la asigurarile private", a declarat Nicolaescu. Timp de cel putin zece ani, asigurarile sociale vor functiona in paralel cu cele private si - potrivit ministrului - este posibil "ca acest paralelism sa dureze mereu". "Cu cat pacientul este mai instruit si stie la ce sa se astepte din banii pe care ii da, el cere sa i se acorde serviciile la care are dreptul, stie cat costa sistemul in care el intra si omul va fi cel care va determina schimbarea de mentalitate", este de parere Nicolaescu. Sistemul privat de sanatate este, in opinia ministrului Sanatatii, un mijloc prin care oamenii isi vor schimba mentalitatea. "Un sistem concurential public - privat, un sistem concurential de asigurari de sanatate public - privat va schimba lucrurile. Acest lucru este dovedit de experienta altor tari", sustine ministrul.
Averea ministrului
Sarac lipit
Potrivit declaratiei de avere, ministrul pare suspect de sarac: are doar un apartament de numai 40 mp (probabil confort doi sau trei). Familia Nicolaescu nu detine masina, colectii de arta, bijuterii sau conturi in banca. Anul trecut, el si sotia sa - directoare la grupul Tofan si actionar unic la o firma - au avut venituri de circa 45.000 de euro. Pe ultima pagina a declaratiei de avere, sub data, Nicolaescu scrie o nota: "Detin contravaloarea a 50.000 de USD", fara o alta precizare.
Inedit
Linie de credit pentru pilule
"Promisiunile se transforma in fapte. In numele Guvernului ne-am angajat sa garantam plata arieratelor pana la 30 septembrie 2005, conform precedentului Protocol semnat intre MS, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), Ministerul Finantelor si reprezentantii furnizorilor de medicamente si materiale sanitare. Prin actul normativ semnat astazi (n.r. - 29 septembrie 2005) CNAS este autorizata sa garanteze deschiderea unei linii de credit la institutii bancare, agreate de catre semnatarii protocolului, pentru a fi platite arieratele din sistemul sanitar, aferente anilor 2004 si 2005, in limita sumelor prevazute in OG 42/2005 si nedecontate pana la 1 octombrie 2005, care au scadenta la 31 ianuarie 2006", declara Eugen Nicolaescu.
Pentru 2006, in bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate vor fi cuprinse sumele aferente liniei de credit. Cei care doresc sa foloseasca din aceasta linie de credit sume anticipat datei de 31 ianuarie 2006, vor putea sa faca acest lucru platind comisioanele de utilizare a creditului. Linia de finantare deschisa in favoarea tuturor acestor beneficiari este nepurtatoare de dobanzi sau comisioane bancare, in afara situatiei in care acestia "trag" din linia de credit. Comisioanele si dobanzile se vor calcula proportional cu sumele utilizate din respectiva linie de credit. Dobanda se va negocia de catre CNAS impreuna cu banca finantatoare la care vor participa si beneficiarii. Fiecare firma poate sa "traga" valori de pana la concurenta sumei recunoscuta oficial de catre CNAS.
Asadar, problema platii datoriilor restante catre furnizorii de produse medicale si medicamante pare pentru prima data rezolvata. O noutate si modul in care se rezolva aceasta problema.
Ce a realizat
A ieftinit medicamentele
Poate cel mai important lucru, a ieftinit medicamentele, de la mijlocul lunii septembrie. Este vorba de medicamentele din productia interna si cele din import, care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala. Reducerea a fost posibila prin impunerea ca farmaciile sa scada adaosul comercial practicat in pret, dar si prin micsorarea taxei de import la aproape jumatate din cat era inainte. Precizam ca inainte de aceasta masura farmaciile practicau un adaos comercial de maximum 33%, in prezent acesta neputand sa depaseasca 24%. Taxa de import s-a micsorat si ea la jumatate, adica 8,5%. Rezultatul - medicamente mai ieftine cu 9-11%. Asadar, bolnavul plateste mai putin. Farmaciilor care nu respecta ordinul le va fi reziliat contractul cu CNAS.
Vesnica problema a distribuitorilor, producatorilor si importatorilor de produse medicale si medicamente pare rezolvata. Dupa o sumedenie de protocoale, acte, memorandumuri incheiate, in sfarsit acestia vad ca incep sa li se plateasca datoriile. Chiar daca esalonat. Chiar daca dupa ce au acceptat un discount la arierat de 6,5%. Au primit pentru inceput 20% din sume, pentru restul deschizandu-se linii de creditare.
A mutat plata concediilor medicale si a celor de maternitate de la Ministerul Muncii la MS, urmand sa fie elaborat un proiect de lege in care sa se prevada ca plata acestora se va realiza din Fondul Unic de Asigurari de Sanatate. Plata bolilor profesionale se face de catre Ministerul Muncii din Fondul de Risc si Accidente pentru boli profesionale, astfel incat nu se vor mai consuma fonduri din bugetul Sanatatii.
Recent, ministrul Sanatatii a anuntat ca, pentru tigari, bauturi alcoolice si cazinouri se va pune "taxa de viciu", din aceasta resursa fiind preconizat a se obtine resurse bugetare de circa 200 de milioane de euro pe an. "Aceasta va fi o alta sursa de finantare a fondului national de sanatate. Vom lua sume fixe sau procentuale pe pachetul de tigari, sticla de bautura alcoolica si procent din incasarile cazinourilor", a declarat Eugen Nicolaescu. Acesta a precizat ca nu are o estimare asupra procentului care sa fie perceput la cazinouri, insa estimeaza taxe de un euro pe pachetul de tigari si sume diferentiate pentru bauturile alcoolice. Astfel, se preconizeaza ca pentru bauturile alcoolice sub 250 de mililitri sa se perceapa o taxa de 0,5 euro pe sticla, pentru cele pana in 500 de mililitri - un euro, pentru cele pana in 750 de mililitri - 1,5 euro, cele de un litru sa fie taxate cu doi euro, iar cele peste un litru cu 2,5 euro.
Implicat in toate actiunile legate de inundatiile produse in acest an in tara, MS a dispus trimiterea in zonele sinistrate a echipelor de medici, specialisti in medicina de urgenta, ambulante, truse medicale, medicamente, vaccinuri. Poate ca eficienta a reusit sa opreasca epidemiile ce ar fi putut sa apara in aceste localitati. A trimis medici legisti in SUA pentru a sprijini eforturile autoritatilor americane de limitare a efectelor uraganului Katrina.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.