Incepand de sambata, "gestiunea de criza" a devenit in Romania nu numai o urgenta acuta, ci se constituie si intr-un test politic extrem de important, acum cu siguranta cu mult mai important pentru partenerii nostri din zona europeana si euro-atlanti
Incepand de sambata, "gestiunea de criza" a devenit in Romania nu numai o urgenta acuta, ci se constituie si intr-un test politic extrem de important, acum cu siguranta cu mult mai important pentru partenerii nostri din zona europeana si euro-atlantica decat datele tehnice privind indeplinirea unor prevederi continute in capitolele de negocieri cu UE, Banca Mondiala sau FMI.
O gestionare corecta, rapida, precisa si profesionista a acestei situatii (cu doua componente distincte, cea medico-sanitara si cealalta de imagine asupra eforturilor care sunt facute) poate plasa Romania - cel putin teoretic- pe o pozitie cu totul noua, cu potentialitati exceptionale, intr-un sens sau celalalt. Sa vedem cum si de ce.
Experienta gestionarii unor crize similare, dar nici pe departe cu posibile consecinte planetare ca aceasta, a aratat ca, din clipa producerii evenimentului, atentia lumii intregi se focalizeaza cu o viteza incredibila si cu o intensitate mediatica de execeptie, asupra modului in care actioneaza autoritatile din tara respectiva. Sa ne amintim cumulul de reactii politice si de "acoperire" media din timpul episoadelor succesive ale "bolii vacii nebune". Pe de o parte toata lumea politica de la Bruxelles, pe de alta parte mass-media, au analizat cu minutie si in cel mai mic detaliu fiecare moment al actiunilor britanice de controlare si distrugere a focarelor epidemice, au fost organizate sute si sute de ore de dezbateri de televiziune, au aparut mii si mii de articole de presa, interviuri, analize, prognoze, s-au scris apoi carti, lucrari de masterat si doctorat. Un flux de informatii cu adevarat enorm dirijat perfect pentru a raspunde cat mai exhaustiv tuturor intrebarilor posibile, pentru a evita instalarea sentimentului de panica si pentru a arata ca ceea ce se facea atunci (uciderea animalelor bolnave, cordoanele sanitare, arderea carcaselor, etc) justifica increderea viitoare a opiniei publice in decizia de a trece din nou la starea de normalitate, cu toate consecintele ei vizibile pe rafturile magazinelor alimentare.
Daca privim de la Bruxelles spre Romania, gestionarea corecta a situatiei actuale poate sa ofere tuturor, prieteni si neprieteni, un raspuns foarte clar asupra capacitatii noastre de a fi un partener pentru spatiul european si euroatlantic. Pentru decidentii europeni, pentru cei din statele membre, pentru analistii de la NATO, Romania este acum in fata unei situatii clasice de testare a capacitatii de asigurare a securitatii interne in cateva dintre componentele sale majore: securitate alimentara, securitatea consumatorului, securitatea granitelor, controlul asupra oricarui tip de trafic ilegal, capacitatea de securizare a perimetrelor afectate, securitatea sistemelor de transport, asigurarea infrastructurii medicale de criza. Pentru toti cei ce lucreaza acum in celulele speciale de criza din lume, dar mai ales pentru cei din capitalele europene, Romania este prima tara din spatiul UE unde problema apare si unde se pot ridica ceva bariere de protectie. Nimeni nu e atat de naiv sa se astepte la ridicarea unui scut impermeabil, fie si numai pentru ca in teoria razboiului bacteriologic si biologic se spune ca asa ceva este imposibil chiar si pentru detinatorii armelor respectiv, cei care detin implicit si vaccinurile pentru imunizarea propriei populatii. Ce se asteapta de la Romania este sa probeze ca, pe toate liniile de actiune mentionate, autoritatile nationale, regionale si locale au actionat coerent in regimul unui protocol de alerta pentru cazuri de criza similar cu cel folosit de partenerii nostri din UE.
In functie de toate acestea vor urma noi si foarte detaliate reevaluari de tara, asta la nivelul tuturor institutiilor europene, inclusiv NATO, dar si a celor internationale, amintind aici si pe cele care confera rating-ul de tara.
Romania poate demonstra practic faptul ca este capabila sa indeplineasca rolul de a asigura flancul cel mai indeparat spre est al NATO si UE. Numai ca, de data asta, riscurile nu mai sunt cele clasice (migratiune ilegala, droguri, arme, etc), ci pasari bolnave. Impotriva acestui risc nu se poate securiza vreo frontiera a lumii, in schimb o tara poate deveni, ca atare, linie de frontiera. Iar daca gestionarea acestei situatii unice in istoria noastra contemporana va arata Europei ca putem fi parteneri, atunci multe dintre stereotipurile negative de pana acum ar putea fi puse la inghetat la congelator, alaturi de esantioanele cu probe. In fine, ar mai trebui sa gestionam corect si imaginea despre toate acestea, ca un posibil nou "Brand Romaniai, dar unul de care lumea intreaga sa aiba nevoie. Cu un "cash flow returni in credibilitate politica pentru Romania.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.