Dezbaterea cu privire la proiectul bugetului de stat pentru anul 2006 a inceput furtunos printr-o seama de proteste indreptatite ale cadrelor didactice si printr-o demisie, mai putin indreptatita, dupa parerea mea, a ministrului Educatiei si Cercetar
Dezbaterea cu privire la proiectul bugetului de stat pentru anul 2006 a inceput furtunos printr-o seama de proteste indreptatite ale cadrelor didactice si printr-o demisie, mai putin indreptatita, dupa parerea mea, a ministrului Educatiei si Cercetarii. Spun mai putin neindreptatita pentru ca, atata vreme cata ministrul a demisionat pentru ca educatiei nu I s-a alocat 5% din PIB, mi s-ar fi parut corect ca ministrul respectiv sa fi precizat inainte de a fi numit ca nu doreste sa fie ministru decat daca va avea o asemenea alocare. Atunci i s-ar fi spus domnului ministru ca nu vom putea avea peste 5% pentru Educatie mai devreme de anul 2008 si ca nici in programul de guvernare nu se prevede altceva. Dar, dincolo de acest gest al ministrului chestiunea finantarii Educatiei romane in dezbatere si ea va trebui solutionata astfel incat, ca procent in PIB, sustinerea invatamantului sa nu fie diminuata.
In rest, iata ca veniturile bugetare cresc, atat in termeni reali, cat si ca pondere in PIB, chiar in conditiile in care nu am fost nevoiti sa majoram TVA de la 19% la 22%. Fata de un program de 87.156 RON in 2005, veniturile bugetului consolidat urca la 100,6 miliarde RON in 2006, ceea ce inseamna o crestere de 15,5%, mult superioara ratei prognozate a inflatiei, de 5,5% pentru anul 2006. Cresterea in termeni reali este insotita si de o crestere a ponderii veniturilor bugetare in PIB, anume de la 31% in 2005 la 31,2% in 2006. Este o crestere mica, e drept, dar ea are loc, repet, in conditiile in care nu am majorat impozite cu impact asupra unor largi categorii de contribuabili. In acelasi timp, cheltuielile cresc de la 89.887 miliarde RON in 2005 la 102,3 miliarde RON in 2006. Procentul de crestere a cheltuielilor este mai mic decat cel al veniturilor, de 13,8% fata de 15,5%. Ca procent in PIB; cheltuielile scad de la 32% la 31,7%. Motivul scaderii cheltuielilor se datoreaza faptului ca deficitul bugetar va scadea de la 1% in 2005 la 0,5% in 2006. Aceasta scadere a deficitului este dictata mai ales de nevoia de reducere a cheltuielilor publice pe fundalul unui deficit de cont curent estimat la 6,9%.
In termeni reali, cheltuielile de personal cresc in acelasi ritm cu cheltuielile in general, ceea ce inseamna, in raport cu rata inflatiei, o crestere in termeni reali cu 7-8%, care este usor superioara ratei inflatiei.
Interesant este faptul ca in structura veniturilor bugetare se inregistreaza o sporire a impozitului pe venitul persoanelor fizice, de la 6 miliarde RON la 8,5 miliarde RON, adica o crestere procentuala de peste 42%, ceea ce inseamna ca in buna masura efectele pe buget ale introducerii cotei unice au fost absorbite. Cea mai mare crestere ramane pe TVA, peste 5,2 miliarde RON, ceea ce inseamna 0,7% din PIB.
Din cele patru prioritati ale programului de guvernare, doua isi gasesc o pozitie oarecum multumitoare, anume infrastructura si agricultura. Aceasta din urma inregistreaza o crestere de aproape 20%, avand o alocare de 600 milioane RON pentru programul "Fermierul". Tot cresteri, ca procent din PIB, inregistreaza Ministerul Transporturilor, care are, fata de 2005, un plus de aproape 2 miliarde RON. Sanatatea are un plus de 600 milioane de lei, dar scade, ca procent in PIB, de la 3,6% la 3,3%. Socotind ca in 2005 s-au cheltuit peste 900 milioane RON pentru plata furnizorilor la care statul era de mai multa vreme dator, putem socoti ca alocarile pentru acest domeniu sunt cam aceleasi, ca procent in PIB, ca si in 2005. Tema cea mai delicata ramane Educatia, unde alocarile sunt mai mari cu 1 miliard lei, cam aceleasi in termeni reali, dar cu 0,3% din PIB mai mici (3,7% in 2006 fata de 4% in 2005).
Guvernul a incheiat, cel putin declarativ, dezbaterile. E posibil ca dezbaterile aprinse si presiunile opiniei publice sa impuna o rediscutare a proiectului, in sensul realocarii spre Educatie a unei sume de cca 1 miliard lei. Decizia va trebui sa fie una politica, pentru a nu asista cu prilejul unei astfel de realocari la alte proteste din partea altor ministri. In orice caz, in actuala sa forma, proiectul de buget va fi extrem de stanjenitor pentru parlamentarii Coalitiei guvernamentale. Vom mai reveni.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.