Desi existau toate motivele ca sa fie definitiv ingropat, proiectul lansat de Traian Basescu, la aterizarea din SUA, privind schimbarea radicala a sistemului nostru parlamentar a fost repus pe tapet. In urma unor "consultari limitate". Fara PSD si P
Desi existau toate motivele ca sa fie definitiv ingropat, proiectul lansat de Traian Basescu, la aterizarea din SUA, privind schimbarea radicala a sistemului nostru parlamentar a fost repus pe tapet. In urma unor "consultari limitate". Fara PSD si PRM, care l-au acuzat pe seful statului ca s-a ante-pronuntat si, respectiv, ca monteaza o mascarada. Dintre partidele prezente la Cotroceni, doar PD - plasat, invariabil, in trena presedintelui - s-a declarat total de acord cu un Parlament unicameral, realizat pe baza votului nominal. PNL nici nu vrea sa auda de o asemenea initiativa, pentru ca a sustinut intotdeauna varianta bicamerala, UDMR e contra, iar PC, in mod ironic, crede ca un asemenea proiect necesita un studiu si o pregatire prealabila de circa un an. In aceste conditii, totusi, Basescu face o declaratie publica stupefianta, in care anunta ca, daca partidele vor fi de acord, va face la sfarsitul anului viitor un referendum pentru revizuirea Constitutiei, iar daca nu vor fi de acord, tot il va face, pentru ca asa ar dori populatia. Numai ca despre un acord al partidelor nici nu mai poate fi vorba, in timp ce consultarea cetatenilor peste capul Parlamentului reprezinta o incalcare grosolana a Constitutiei si a Legii referendumului. Este poate motivul pentru care Basescu pregateste un atac la Curtea Constitutionala asupra Legii referendumului, care sa ii dea posibilitatea sa declanseze aceasta procedura, impotriva vointei partidelor. Rezultatul unei asemenea incercari este, insa, extrem de indoielnic. Si atunci se pune, fireste, intrebarea daca ne aflam in prezenta unei manevre abile a presedintelui, care solicita ceva pentru a obtine altceva, sau daca el este, pur si simplu, victima propriei sale utopii.
Probabil, exista o singura posibilitate de consens in ceea ce priveste Parlamentul Romaniei. Si anume, ca numarul senatorilor si deputatilor ar trebui sa fie mai mic, acestia urmand sa fie alesi intr-un sistem mixt, printr-o combinatie a votului nominal cu cel pe liste. Si, cu certitudine, se impune revenirea la viziunea initiala asupra "diviziunii muncii", in cele doua Camere. Deci, o constructie care, in final, sa insemne atributii si competente la deputati si senatori, care sa nu se suprapuna. Sistemul unicameral este respins de romani, prin traditiile istorice. Toate incercarile de a fi introdus au fost initiate doar de dictatori. In Uniunea Europeana, cele cateva state cu sistem unicameral au o populatie de sub 10 milioane de locuitori. Ar fi ilogica o schimbare din aceasta perspectiva, daca luam in calcul si faptul ca, mai devreme sau mai tarziu, va exista o Constitutie europeana ce va fi adoptata si de Romania. Probabil de aceea, baroneasa Emma Nicholson a respins, cu promptitudine si intr-un mod implacabil, ideea promovata de Basescu. Daca proiectul este gresit, urmatoarea intrebare este de ordin practic: exista vreo sansa ca Basescu totusi sa castige?
Legea referendumului nu lasa loc nici unui echivoc. Presedintele, de capul lui, nu poate initia un referendum, decat in cateva situatii strict enumerate in articolul 5, care ii dau dreptul sa se consulte in unele privinte cu populatia. Toate ipotezele, astfel cum sunt ele formulate in respectivul act normativ, exclud posibilitatea initierii, de catre Basescu, a unui referendum pentru revizuirea Constitutiei. Inclusiv cea - de care seful statului se cramponeaza - care vorbeste de consultarea asupra unor chestiuni tinand de reforma. Basescu ar vrea sa insinueze ca populatia poate fi consultata in legatura cu schimbarea sistemului parlamentar, pentru ca, in esenta, ar fi vorba de o reforma a acestuia. Fals! Pentru ca aceeasi lege arata ca schimbarea sistemului parlamentar presupune, de fapt, o revizuire a Constitutiei. Or, revizuirea Constitutiei nu este o chestiune lasata la latitudinea sefului statului. Tocmai pentru ca romanii sa fie feriti de vreo noua dictatura. Numai Parlamentul poate decide initierea unui referendum pe aceasta tema. Si nimeni altcineva. Ori, Parlamentul, cu exceptia unei parti prea putin importante, reprezentata de deputatii si senatorii PD, tocmai a respins initiativa lui Basescu. Prin urmare, el nu poate promova la sfarsitul anului viitor, cu ocazia alegerii euro-parlamentarilor, un referendum pe aceasta tema, decat in eventualitatea in care violeaza Legea referendumului ori Constitutia. Sau daca determina, sub presiune, Curtea Constitutionala sa-i largeasca atributiile. Ceea ce e greu de presupus ca poate face. Se pare ca, in absenta unei lecturi atente a legilor si a unor discutii prealabile cu consilierii sai, Basescu tocmai a lansat un proiect utopic. Pe care va trebui, cumva, sa-l piarda pe drum.
Dar daca intreaga poveste nu este decat o perdea de fum? Daca Basescu intentioneaza sa provoace o criza constitutionala, la capatul careia sa obtina un avantaj? Si care ar putea fi avantajul? Ori puteri prezidentiale sporite, ori o lovitura de imagine impotriva clasei politice, de natura a compensa scaderea sa de popularitate. Ori, cine stie, vreun plan de propulsare a unui PD scos in opozitie.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.