Investigatiile declansate de Lituania cu privire la prabusirea, la 15 septembrie, pe teritoriul acestei tari, a unui avion de lupta rusesc SU-27 care a violat spatiul aerian al NATO sunt obstructionate si azi de Moscova, informeaza Vladimir Socor pri
Investigatiile declansate de Lituania cu privire la prabusirea, la 15 septembrie, pe teritoriul acestei tari, a unui avion de lupta rusesc SU-27 care a violat spatiul aerian al NATO sunt obstructionate si azi de Moscova, informeaza Vladimir Socor prin intermediul Eurasia Daily Monitor. Potrivit sursei citate, autoritatile militare si politice ruse ignora sau evita sa raspunda la intrebarile Lituaniei referitoare la radarul rusesc instalat la bordul avionului, la motivele pentru care aparatul era complet echipat cu arme sau despre natura componentelor metalice radioactive gasite in epava avionului. In schimb, Lituania a incercat sa isi dovedeasca bunavointa de a coopera cu Moscova, permitand unei delegatii de ofiteri ai aviatiei ruse sa participe ca observatori in toate fazele cercetarilor lituaniene si, nu in ultimul rand, sa asiste la interogatoriul pilotului rus.
Cu o Rusie care nu vrea cu nici un chip sa coopereze si cu o Lituanie slab echipata pentru a gasi singura raspunsuri la toate aceste neclaritati, ancheta avanseaza cu pasi de melc, noteaza Eurasia Daily Monitor, publicatie a Jamestown Foundation. Intre timp, Moscova solicita finalizarea imediata a investigatiilor si returnarea pilotului rus, maiorul Valery Trofimov, acasa, impreuna cu epava avionului, gest refuzat pana acum de Vilnius.
NATO, ridiculizata
Incidentul petrecut la jumatatea lunii septembrie a demonstrat insa ca politica aeriana a NATO pentru statele Baltice trebuie sa se imbunatateasca. Pentru ca radarele si avioanele Aliantei Nord-Atlantice aflate la baza Zoknai din Lituania au rectionat lent in detectarea si interceptarea avionului care a patruns in spatiul aerian lituanian. Comandantul sef al Fortelor Aeriene Ruse, generalul Vladimir Mikhailov, a ironizat incidentul, declarand: "Fortele aeriene de aparare din Lituania au fost transformate pentru a nu mai fi bune la nimic. Iar pilotii germani de la bazele NATO, care se aflau la datorie in acea zi, unde erau? S-au dus sa bea o bere? Timp de mai mult de 20 de minute, acest avion mare a survolat teritoriul Lituaniei, dar a fost identificat abia cand s-a prabusit", a comentat oficialul rus, citat de agentia rusa Interfax.
Decodificarile pasate Ucrainei
Dupa ce au gasit inregistrarile de zbor ale avionului, la 17 septembrie, autoritatile lituaniene au cerut aliatilor lor din NATO asistenta in vederea decodificarii. Iar reprezentantii Aliantei au spus ca nu au nimic impotriva ca aceasta operatiune sa fie facuta de Ucraina. Oficial, s-a motivat ca Ucraina poate asigura echipamentul necesar si specialistii in acest domeniu mult mai repede decat ar fi facut-o statele membre NATO. O echipa formata din patru experti a sosit in Lituania la 24 septembrie, la o saptamana dupa ce autoritatile de la Vilnius cerusera sprijin aliatilor din NATO.
La putin timp de la incident, un purtator de cuvant al Aliantei, James Appathurai, exprima "satisfactia NATO fata de cooperarea autoritatilor de la Vilnius cu partenerii rusi" si, in acelasi timp, se declara increzator ca ancheta va lamuri acest incident. Aceeasi declaratie facea referire si la faptul ca NATO si Rusia sunt parteneri strategici, fiind mentionat in acest sens dialogul politic din Consiliul NATO-Rusia, declaratie care a starnit controverse la Vilnius.
"No pilot, no gas!"
La 22 septembrie, presedintele lituanian Valdas Adamkus iesea la rampa pentru a-i sfatui public pe anchetatori "sa nu se grabeasca cu prezentarea unor concluzii ale anchetei inainte de a aduna cap la cap toate faptele, si abia atunci sa spuna in ce masura aceste lucruri pot afecta relatiile internationale". In paralel, ministrul lituanian al Apararii, Gediminas Kirkilas, afirma ca toate versiunile, inclusiv cea a unei operatiuni de spionaj sau a testarii deliberate a fortelor aeriene ale NATO, vor fi investigate. Ulterior, oficialul lituanian revenea pentru a anunta ca intruziunea avionului rusesc a fost, aproape sigur, un accident si ca pilotul va fi pus in libertate in curand si va putea pleca in Rusia. Procurorul general al Lituaniei, Mindaugas Duda, ii dadea peste nas ministrului Apararii, declarand ca, probabil, declaratia acestuia a fost facuta din motive politice. Duda preciza ca, oricum, ancheta va continua.
Oficialii de la Moscova, ministrul de Externe si cel al Apararii, Serghei Lavrov si respectiv Serghei Ivanov, continua sa solicite revenirea in tara a pilotului rus. Lor li s-a adaugat si "vocea poporului". Rusii au pichetat, la 23 septembrie, ambasada Lituaniei la Moscova, avand ca slogan: "No pilot, no gas!".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.