Inainte de a ocupa fotoliul de ministru, Monica Macovei a functionat ca procuror o buna bucata de vreme. Prestatia sa ca procuror a fost analizata de catre Sectia de inspectie a Parchetului General ca urmare a semnalelor primite referitoare la modul
Inainte de a ocupa fotoliul de ministru, Monica Macovei a functionat ca procuror o buna bucata de vreme. Prestatia sa ca procuror a fost analizata de catre Sectia de inspectie a Parchetului General ca urmare a semnalelor primite referitoare la modul in care isi indeplinea sarcinile de serviciu.
Raportul final cu privire la calitatea muncii depuse in cadrul Serviciului pentru Drepturile Omului si Criminologie cuprinde o gama larga si minutios analizata de fapte si atitudini care ne arata o imagine necunoscuta a actualului ministru al Justitiei.
Nu vom publica consideratiile procurorului inspector bazate pe "am auzit ca...", "mi s-a spus ca...", "cred ca....", ci numai datele dosarelor si analiza pe termene a muncii de procuror indeplinita timp de trei ani de catre Monica Macovei.
Un procuror delasator
La sfarsitul anului 1996, conducerea Parchetului General a dispus un amplu control asupra activitatii procurorului Monica Macovei care isi desfasura atributiile in cadrul Serviciului pentru Drepturile Omului si Criminologie. Insarcinat cu aceasta evaluare a fost procurorul Mihail Carstea din cadrul Sectiei de control, organizare si studii - Serviciul Control.
Modul de redactare a raportului de analiza dovedeste ca inspectorul a fost dezamagit de atitudinea procurorului Macovei. Iata una dintre concluzii: "Domna procuror Macovei Monica Luiza intarzie in mod sistematic rezolvarea lucrarilor cu intervale foarte mari de timp, in mod nejustificat; dovedeste lipsa de oganizare in desfasurarea activitatii de procuror, in tinerea evidentelor lucrarilor; insubordonare in relatiile cu sefii ierarhici; intarzie la program in mod sistematic si lipseste nemotivat. Pentru deficientele constatate se face inovata si fosta conducere a Sectiei de urmarire penala si criminalistica care nu a urmarit activitatea doamnei procuror si nu a executat nici un control operativ curent, mai ales asupra lucrarilor cu termen".
O scurta parcurgere a tabelului din Anexa 1 a raportului intocmit de Mihail Carstea scoate la iveala modul in care se ocupa de dosare fostul procuror Monica Macovei. Din cele 43 de dosare luate in calcul de procurorul inspector ca fiind analizate "sporadic" de procurorul Macovei enumeram cateva cu scopul de a oferi cititorilor o imagine despre activitatea de magistrat a actualului ministru al Justitiei: in lucrarea 2032/1994, repartizata la data de 28.02.1994 si care continea o sesizare din presa, i-au fost necesare nu mai putin de 1000 de zile pentru a remite o "amarata" de adresa catre Parchetul Sectorului 5 in vederea continuarii lucrarii; in lucrarea 33sp/p/1995 care il viza pe Vadim Tudor, Monica Macovei nu a lucrat timp de 60 de zile fara a avea nici o explicatie plauzibila; in lucrarea 614 care viza o nota aparuta in presa si in care Parchetul General a cerut actul final si lucrarea, Monicai Macovei i-au trebuit nu mai putin de 1030 de zile pentru a trimite o adresa la Parchetul Bihor. Daca in lucrarile de mai sus, actualul ministru al Justitiei a mai facut cate ceva, in ceea ce priveste 21 de dosare, procurorul inspector a observat ca procurorul Macovei le abandonase "in totala nelucrare". Dintre acestea enumeram un caz de calomnie in care era cercetat Vadim Tudor, mai precis dosarul nr. 19sp/p/1995, pe care, timp de 240 de zile, Monica Macovei l-a lasat in nelucrare. Exista dosare care au zacut in fisetul procurorului Macovei chiar si 955 de zile fara a fi macar examinate.
Procurorul Macovei coresponda prin biletele cu sefii
Din datele extrase de la procurorul inspector reiese ca munca de procuror a Monicai Macovei a fost superficiala, atitudinea aroganta si zeflemitoare fata de colegi si sefi, considerandu-se mai degraba deasupra acestei munci "umile" de procuror. Iata observatiile inspectorului: "doamna procuror ( n.red. Monica Macovei) obisnuieste sa inchida lucrari ocolind controlul sefilor si nedand solutia, pentru documentare a se vedea xerocopii de pe lucrari de acest gen. De mentionat ca sub acest aspect a fost atentionata si de catre seful de serviciu. De asemenea, s-a mai remarcat ca doamna procuror, in relatiile cu seful de serviciu, foloseste biletele in locul convorbirilor directe (vezi model xerocopie fila 56). Din continutul unui astfel de bilet mai deducem si atitudinea sa superficiala in legatura cu modul operativ de solutionare a plangerilor venite de la cetateni, precum si modul in care intelege sa se poarte in relatiile cu colegii de serviciu". Atitudinea refractara a magistratului Macovei in legatura cu indeplinirea indatoririlor de serviciu rezulta si din modul de abordare a doua dosare, cazuri pe care le oferim spre exemplu: lucrarea nr. 8293/93- repartizata la 20.10.1993 pe care doamna procuror o solutioneaza dupa 1140 de zile; lucrarea 9218/95 - repartizata la 27.10.1995 - la care seful de serviciu fixeaza termen 17.11.1995, nu se face nimic si doamna procuror inchide lucrarea la 03.12.1996 dupa 371 de zile. Dupa cum se poate observa, nu este vorba despre lucrari complexe, cu implicatii politice care sa fi atras "protestul" Monicai Macovei, ci este vorba de lucrari simple, ordonate de sefi, care ar fi trebuit sa fie solutionate.
In cei trei ani cat a activat ca procuror, Monicai Macovei i-au fost repartizate 198 de lucrari. A rezolvat 29 dintre acestea. Fiecare dintre dosarele solutionate i-a ocupat intre 60 si 1100 de zile. Iar lucrarile nesolutionate aveau o vechime "de raft" cuprinsa intre 60 si 1030 de zile.
Un procuror cu absente multe
Intarzierile din dosarele procurorului Macovei au fost oarecum explicate de inspectorii care au verificat calitatea muncii prestate in cadrul institutiei de catre Monica Macovei. Problema cea mare a Monicai Macovei era venitul la munca. Astfel, conform raportului, "procurorul Monica Macovei obisnuieste sa intarzie de la program aproape zilnic". Luand la intamplare un an din cariera de procuror al actualului ministru al Justitiei, observam urmatoarele: in perioada 1 august - 15 septembrie - concediu de odihna; in perioada 3 - 18 octombrie - concediu medical; in perioada 29 octombrie - 1 noiembrie - absent. Monica Macovei a avut sase plecari in strainatate in perioada 1994 - 1996, toate deplasarile fiind la simpozioane.
Iata ce crede ministrul despre acel raport: "Raportul intocmit de procurorul inspector Carstea s-a inscris in practica abuziva a cercetarii disciplinare a procurorilor care nu erau iubiti de procurorii generali. Acel raport a fost intocmit pe fondul unui conflict pe care l-am avut cu procurorul general de atunci, Nicolae Cochinescu, care mi-a interzis o deplasare la Parlamentul European, la Bruxelles, unde fusesem invitata pentru o dezbatere, conflict in urma caruia mi-am dat demisia". Poate cele spuse de Macovei astazi sunt adevarate, dar un lucrur e cert: daca ar fi rezolvat dosarele, nimeni nu avea ce sa-i reproseze.
Este limpede ca Monica Macovei nu a avut inclinatie spre a fi procuror. A dovedit asta! Prin delasare. Nici in calitate de avocat nu a dovedit ca isi respecta munca. Asta inseamna ca poate fi un bun ministru? Nu putem da un raspuns fara echivoc, dar e limpede ca in Ministerul Public nu a "sfintit locul".

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.