Anuntul privind deschiderea cursurilor dumneavoastra post-universitare de Arta icoanei (cf. ZIUA din 17 septembrie) i-a surprins pe multi. Ce v-a determinat sa va aventurati in aceasta insolita "cateheza" vizuala, lasata de obicei in seama practicii
Anuntul privind deschiderea cursurilor dumneavoastra post-universitare de Arta icoanei (cf. ZIUA din 17 septembrie) i-a surprins pe multi. Ce v-a determinat sa va aventurati in aceasta insolita "cateheza" vizuala, lasata de obicei in seama practicii de pe santierele mesterilor zugravi de biserici?
Pe de o parte, disponibilitatea noii echipe de la conducerea Universitatii Nationale de Arta, avandu-l in frunte pe actualul rector, Sorin Ilfoveanu. Pe de alta parte, faptul ca in Romania de astazi bisericile sunt pictate urat si gresit, adica iesit din adevarata Traditie. Cauza? Estomparea constiintei ecleziologice, atat a clerului si zugravilor de biserici, cat si a majoritatii laicatului ortodox. Credinciosul crestin de astazi a devenit in mod practic disponibil unui crestinism intimist, "de apartament", aproape de cel "oficial" doar la inmormantari, casatorii sau botezuri, cand acesta nu mai poate fi evitat! Evlavia imbisericita pare a fi pe cale de disparitie. Cu vremea, i s-a substituit un individualism crestin feroce si tumoral, care lesne poate fi considerat cancerul credintei dreptmaritoare. Or, credinta dreptmaritoare este in mod ireductibil ecleziologica, fundamental imbisericita. In arta Bisericii, aceasta alunecare are relief vizual pronuntat, se vede razbit in icoane: intimismul icoanei portabile, "personale" s-a instituit ca model al artei bisericesti. Astfel, individualismul crestinului solitar a ajuns pana la urma sa se atinga pana si de chipurile sfintilor. Chipurile s-au transformat treptat in fizionomii. Este urgent nevoie de o reasezare precisa a artei icoanei, exact in perimetrul temeliei ei bisericesti. Se uita ca icoana este contemporana Bisericii. Inainte sa ia fiinta Biserica, n-au existat icoane. De aceea, la fel de urgent este nevoie de o redefinire teologica si practica a artei icoanei, a stilului iconic, pana in cele mai mici si aparent mai nesemnificative amanunte.
Pictorii de biserici trebuie sa redevina savantii si iconarii Duhului Sfant, savantii si iconarii harului, mesterii unui invatamant si ai unor proceduri formative de deprinderi artistice altele decat cele proprii didacticii conceptuale, sistematice. Pe scurt, arta icoanei trebuie urgent sa-si recapete bizantinitatea latina intreaga si ecumenica.
Puteti sa dati mai multe detalii asupra modului concret in care veti organiza tematic si practic aceasta pedagogie, pare-se, pe cat de surprinzatoare, pe atat de veche?
Mai intai, printr-un tip de selectie atipica: voi alege 5 persoane (de preferinta cu studii superioare), carora Fundatia Anastasia, in urma unui protocol semnat cu Universitatea Nationala de Arta, le va oferi 5 locuri de audienti ai cursurilor mele practice si teoretice, din cadrul programului de masterat al Universitatii. Pe parcursul unui an de impreuna-lucrare, respectivii audienti vor avea tot timpul sa lepede prejudecatile si dulcegariile care infesteaza mortal parerile asupra icoanei si frescelor bisericesti. Vor trebui sa se prezinte cu o mapa cu lucrari personale originale. In rest, vor fi testati practic altfel decat la probele obisnuite de examen si alfel se va sta de vorba cu ei. Cum, este secretul examinatorului! Inscrierile se pot face pana in 3 octombrie 2005, la sediul Fundatiei Anastasia din strada Parintele Galeriu nr. 13, sector 2, tel. 211.67.45, 210.16.87 sau 210.95.30. Selectia efectiva va avea loc in zilele de 4-5-6 octombrie, iar cursurile vor incepe pe 10 octombrie 2005, la Universitatea Nationala de Arta.
In linii mari, dar extrem de practic, adica cu "pensula in mana", capitolele invatarii vor fi urmatoarele: Ce inseamna a innoi in arta icoanei; Dreptarul iconic si criza canonului; Studiul aprofundat al tehnicilor de asteptare, specifice lucrarii iconice; Icoana - organul vizual al simtirii intelegatoare; Cum poate fi adus Hristos in icoane; Dispozitie harica si proiect in arta icoanei; A lauda si a judeca pe zidurile bisericilor; Functia desenului si a culorii in arta bisericeasca; Cand e terminata o fresca sau o icoana; Tehnici si strategii de producere a viziunii vedeniilor sfintilor etc.
Totul insa pe facutelea!


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.