Descentralizarea invatamantului romanesc - transferul competentelor decizionale mai aproape de beneficiar, scoala devenind principalul factor de decizie - este perceputa diferit de profesori si Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC), divergentele
Descentralizarea invatamantului romanesc - transferul competentelor decizionale mai aproape de beneficiar, scoala devenind principalul factor de decizie - este perceputa diferit de profesori si Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC), divergentele vizand mai ales aspectele financiare. Reprezentantii MEdC spun ca descentralizarea presupune mutarea responsabilitatilor de la autoritatile centrale la cele locale, ceea ce va face ca scolile sa isi poata gestiona singure resursele umane si financiare. Unitatea scolara devine astfel principalul factor de decizie, in conditiile in care se asigura participarea si consultarea celor interesati: cadre didactice, parinti si autoritati locale, a declarat ieri profesorul Serban Iosifescu, de la Institutul de Stiinte ale Educatiei, autorul proiectului vizand descentralizarea.
Descentralizarea invatamantului preuniversitar ar urma sa fie pusa in practica din anul scolar 2006-2007, procesul durand intre trei si cinci ani si presupunand trecerea responsabilitatilor si a gestionarii fondurilor catre unitatile locale, spune ministrul Educatiei, Mircea Miclea. MEdC isi propune ca, in 2006, sa implementeze acest proiect in circa zece judete, urmarind sa introduca competitia intre scoli, care sa fie interesate sa aiba cat mai multi elevi, pentru ca "finantarea urmeaza elevul". In cadrul descentralizarii, directorii sunt numiti de catre comunitate, pe durata determinata si pe criterii transparente, putand fi revocati daca rezultatele stabilite nu sunt atinse. Aurel Cornea, liderul Federatiei Sindicale Libere din Invatamant (FSLI), spune ca trebuie sa se tina cont de anumite lucruri inainte de aplicarea descentralizarii. Trebuie vazut in ce masura societatea este pregatita sa accepte total principiile descentralizarii, lipsa fondurilor fiind o alta problema, cat timp Guvernul s-a angajat sa acorde invatamantului 6% din PIB, dar nu a dat decat 3,8 procente. "Cu acesti bani nu cred ca se poate realiza o descentralizare reala", a declarat Cornea. Descentralizarea trebuie realizata concomitent cu descentralizarea administrativa, a celorlalte institutii, este de parere liderul FSLI, amintind de "esecul" experimentului in acest sens efectuat in aceasta vara in sase judete. Serban Iosifescu spune ca recrutarea, selectia, angajarea si disponibilizarea cadrelor didactice se va realiza la nivelul scolii, prin decizia directorului, cu aprobarea consiliilor de administratie si pe baza procedurilor elaborate de MEdC. Consiliile de administratie includ reprezentanti ai scolii, ai parintilor, elevilor, agentilor economici si ai administratiilor locale, directorul scolii fiind membru, dar nu presedinte al consiliului. Finantarea va veni din patru surse: bugetul de stat, consiliul judetean, consiliul local, dar si din veniturile proprii ale scolii. Finantarea de la bugetul de stat va contribui la acoperirea costului pentru cheltuieli de personal, manuale, partial pentru burse, transportul elevilor si pentru cheltuieli materiale si servicii. Bugetul judetean va acorda sume din fondul de echilibrare a bugetelor locale, pentru invatamant si pentru finantarea unor programe sociale si de investitii pentru elevi. Consiliul local va acoperi cheltuielile cu intretinerea, reparatiile, investitiile si cheltuielile materiale, precum si programe sociale pentru elevi.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.