E drept ca majorarea TVA ar rezolva multe dintre problemele bugetare. Cresterea la 22% a TVA, inclusiv pentru unele categorii de servicii taxate in prezent cu 9%, ar aduce bugetului un plus de circa un miliard de euro, adica, la nivelul anului 2006, cam 1,4% din PIB. Cu alte cuvinte, mana cereasca pentru functionarii Ministerului Finantelor.
Numai ca noi trebuie sa ne gandim, in primul rand, cum sa usuram viata contribuabililor, si nu cum sa facem viata mai usoara administratorilor. Realitatea anului 2005 a aratat ca exercitiul bugetar poate fi dus pana la capat chiar si fara majorarea TVA. E drept ca anumite segmente, cum ar fi sanatatea sau investitiile, au avut de suferit, dar daca socotim ca in acest an trebuie sa reducem, fata de programul initial, cam 55.000-60.000 de miliarde de lei, in urma diminuarii deficitului bugetar, a onorarii unor cheltuieli angajate anul trecut, dar neplatite, si efectelor inundatiilor, atunci avem si explicatia acestei stari de lucruri.
In anul 2005, chiar si in conditiile reducerii impozitelor directe, veniturile au fost, in termeni reali, mai mari decat cele preconizate prin Legea bugetului. Anul viitor, efectele pozitive ale reducerii impozitelor se vor vedea in evolutia veniturilor bugetare. Vom avea, de asemenea, un plus de 16.000-18.000 de miliarde de lei din continuarea programului de crestere a accizelor, program angajat de Guvernul anterior si care trebuie respectat. Vom avea un plus rezultat din majorarea unor categorii de impozite pe economii si investitii in capital sau in imobile de la 10% la 16%. E posibil ca evolutia PIB-ului sa marcheze o crestere economica sporita. Ceea ce indreptateste sa credem ca pentru anul 2006 putem porni programul de reducere a contributiilor la asigurarile sociale, putem continua programul de recalculare a pensiilor si putem asigura cofinantarea de 10.000 de miliarde de lei pentru agricultura fara sa fie nevoie sa majoram taxa pe valoarea adaugata.
Pentru cresterea pe termen mediu a veniturilor bugetare cu 3-4% din PIB e nevoie de o strategie care sa aiba in vedere urmatoarele: cresterea ponderii fiscalizate in Produsul Intern Brut, ceea ce inseamna reducerea economiei subterane si a economiei naturale, imbunatatirea administrarii fiscale si stimularea ofertei interne. In plus, filosofia bugetara trebuie construita in stransa legatura cu evolutia balantei de plati externe, in principal cu evolutia deficitului de cont curent, ceea ce va obliga la deficite bugetare cat mai mici cu putinta.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
She's Next: femeile adună mai ușor oameni. Cum se aplică asta în antreprenoriat?
Sursa: start-up.ro
-
Cora devine Carrefour: până la începutul lunii mai toate hipermarketurile vor...
Sursa: retail.ro
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Creștere de 40% a portofoliului Ecofinance România
Sursa: futurebanking.ro
-
De ce te lasă Dumnezeu să urli de durere?
Sursa: garbo.ro
-
Sondaj Libris: Când, unde, cât și de ce citesc românii. Ce buget alocă lunar...
Sursa: wall-street.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 24 aprilie?
Sursa: kudika.ro