Lucrarea prezentata in expozitia "Umbre si lumini", "Vanatoare de ursi" (1736), aflata acum la Muzeul Picardiei din Amiens, face parte dintr-o serie de noua vanatori exotice (toate gazduite de colectiile aceluiasi muzeu) comandate de Ludovic al XV-le
Lucrarea prezentata in expozitia "Umbre si lumini", "Vanatoare de ursi" (1736), aflata acum la Muzeul Picardiei din Amiens, face parte dintr-o serie de noua vanatori exotice (toate gazduite de colectiile aceluiasi muzeu) comandate de Ludovic al XV-lea pentru Palatul de la Versailles. In 1735, sase pictori din Academia Regala au primit comanda de a executa un tablou pentru Mica Galerie pe care monarhul intentiona s-o amenajeze la etajul al treilea al aripii de nord a Versailles-ului, spre Curtea de Marmura; alaturi de Van Loo, au beneficiat de aceasta comanda regala Nicolas Lancret, Jean-Francois de Troy, Francois Boucher, Charles Parrocel si Jean-Baptiste Pater. Ansamblul din Mica Galerie, demontat in 1767 pentru amenajarea apartamentelor doamnei du Barry, e unul dinte cele mai interesante si valoroase pe acest subiect. Cu atat mai mult, cu cat, cu totul exceptional, vanatorile pe care si le dorea regele nu erau franceze, ci "straine" si nici unul dintre artistii pe care-i alesese nu avea ca specific acest tip de compozitie.
Carle Van Loo provenea dintr-o familie flamanda de pictori, stabilita in Franta, dintre care cei mai cunoscuti au fost Jean-Baptiste (1684-1745), Carle (1705-1765), fratele lui Jean-Baptiste, si Louis-Michel (1707-1771), fiul lui Jean-Baptiste. Carle a calatorit impreuna cu fratele sau la Roma, in 1714, si s-a intors la Paris in 1720. A plecat din nou, dupa studii in Franta, in capitala italiana, ajungand acolo odata cu Francois Boucher, in 1727. Rivalitatea dintre ei era de notorietate, ea continuand, din Italia (Carle a lucrat la Torino, timp de doi ani, inainte de intoarcerea din 1734), la Paris, unde Boucher n-a putut deveni "pictor principal" al Regelui si director al Academiei decat dupa moartea lui Van Loo, in 1765 (Van Loo fusese numit in aceste functii in 1762 si, respectiv, 1763).
Carle Van Loo a primit primul premiu de pictura in 1724 si a devenit cavaler al Papei in 1731, multe din lucrarile sale aflandu-se acum in muzee prestigioase. Asta, in ciuda faptului ca, la sfarsitul secolului XVIII, reputatia sa a suferit o cadere rapida, astfel incat discipolii lui David au inventat epitetul de "vanlotier" ("vanlotter") pentru a desemna un stil lipsit de inspiratie si talent. (I. POPOVICI)
Ziarul ZIUA, partener media al expozitiei "Umbre si lumini. 400 de ani de pictura franceza", deschisa pana la inceputul lunii octombrie la Muzeul National de Arta al Romaniei de la Palatul Regal, ii prezinta in serial pe pictorii ale caror lucrari se afla la Bucuresti.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.