Consilierul prezidential Theodor Stolojan a declarat, luni, cu ocazia reuniunii anuale a diplomatiei romane ca integrarea europeana ramane "obiectivul prioritar al tarii", criticand afirmatii ale unor oameni de afaceri care ar dori ca aderarea sa nu
Consilierul prezidential Theodor Stolojan a declarat, luni, cu ocazia reuniunii anuale a diplomatiei romane ca integrarea europeana ramane "obiectivul prioritar al tarii", criticand afirmatii ale unor oameni de afaceri care ar dori ca aderarea sa nu aiba loc, pentru a-si continua afacerile, transmite Mediafax. "As vrea sa nu va luati dupa acele declaratii facute de unii dintre oamenii de afaceri din tara, care spunand ca Romania nu este pregatita inca pentru a se integra, ar vrea sa vada integrarea, dupa dorintele lor, undeva, la calendele grecesti, pentru ca s-au obisnuit sa faca acel gen de afaceri care nu se vor mai putea realiza intr-o Romanie care se apropie tot mai mult de Uniunea Europeana si care intra in Uniunea Europeana", a declarat Stolojan.De asemenea, el a spus ca azi va avea loc o intalnire intre presedintele tarii Traian Basescu si ministrul de Externe, Mihai-Razvan Ungureanu, in cadrul careia seful diplomatiei romane va fi informat despre "obiectivele din perioada urmatoare". Stolojan si-a exprimat convingerea ca "Romania este o tara atractiva pentru afaceri", amintind ca este al saselea an consecutiv de crestere economica, iar ritmul este printre cele mai ridicate din regiune. El a spus ca exista sectoare cu cresteri mai mari de 20 la suta, dand exemplu anumite banci, care au inregistrat cresteri ale profitului pe an cu 60-80%. In opinia sa, "marja pentru politici economice nesanatoase s-a ingustat foarte mult", datorita monitorizarii externe, realizate de Uniunea Europeana si organismele financiare internationale, dar si gratie monitorizarii interne, exercitata tot mai mult de asociatii ale grupurilor de investitori romani si straini. In plus, el a apreciat ca perspectiva integrarii europene creste atractivitatea tarii.
Problemele Romaniei
Totusi, el a precizat ca inca exista probleme, pe termen scurt, mediu si lung si a enumerat unele dintre acestea. Prima categorie este cea a gestionarii unor dezechilibre care insotesc dezvoltarea economica a Romaniei. Este vorba despre inflatie, inca cea mai mare din zona, desi in scadere, dar si de deficitul balantei comerciale. De asemenea, el a atras atentia asupra altor probleme pe termen mediu, printre care "marirea capacitatii de finantare a tarii, nu numai din punct de vedere al necesitatii de a finanta cerintele de infrastructura (energie, transporturi, comunicatii), dar si al serviciilor publice - invatamant, sanatate, asigurari sociale -, unde deficitul acumulat in tranzitie este enorm". Stolojan a mai cerut finalizarea reformelor caracteristice tranzitiei si a insistat ca, dupa 15 ani de tranzitie, Romania continua sa aiba probleme cu intreprinderi care nu-si cunosc soarta, dar a apreciat ca este momentul conceperii generatiilor a doua si a treia de reforme, "care sa tinteasca transformarea economiei tarii intr-o economie competitiva". Tot potrivit acestuia, este nevoie si de reformarea conceptului, in anumite domenii, cum ar fi pensiile si sanatatea, care "astazi functioneaza in sisteme ce nu mai pot fi sustinute financiar". Pe de alta parte, Stolojan considera ca Romania face prea putin pentru a reveni pe pietele de pe care a disparut si a atras atentia asupra numarului tot mai mare de procese declansate impotriva Romaniei in strainatate, in legatura cu obiective politice sau economice. (D.E.)