Una din marile figuri ale neo-impresionismului, Paul Signac s-a nascut la 11 noiembrie 1863, intr-o familie bogata de comercianti, ceea ce i-a dat intotdeauna o independenta financiara. Initial, isi dorise sa studieze arhitectura, dar dupa ce a intra
Una din marile figuri ale neo-impresionismului, Paul Signac s-a nascut la 11 noiembrie 1863, intr-o familie bogata de comercianti, ceea ce i-a dat intotdeauna o independenta financiara. Initial, isi dorise sa studieze arhitectura, dar dupa ce a intrat in contact cu pictura impresionista, a inceput sa se ocupe de arta. In 1884 i-a cunoscut pe Claude Monet si Georges Seurat, si a fost marcat de metodele sistematice de lucru (principiul tusei divizioniste) si teoriile despre cromatica ale acestuia din urma, devenindu-i sustinator convins. Sub influenta lui Seurat, Signac a renuntat la tusele impresioniste pentru a experimenta stiinta punctelor de culoare pura, suprapuse pentru a se combina nu pe panza, ci in ochiul privitorului (aceasta fiind caracteristica principala a pointilismului ai carui "inventatori" sunt Seurat si Signac).
In 1885, Signac l-a cunoscut pe Camille Pissaro, caruia i l-a prezentat pe Seurat; Pissaro a gasit la Seurat un posibil raspuns la cautarile sale pentru un stil rational, si l-a adoptat cu entuziasm. Impotriva vointei impresionistilor, l-a invitat pe Signac sa participe la cea din urma expozitie a grupului, cea din 1886; lucrarile acestuia infatisau mai ales scene din portul Saint-Briac si suburbiile pariziene.
Signac a calatorit mult, mai ales la bordul iahtului sau, "L'Olympia", porturile - cu precadere coastele Frantei - constituind una din temele lui artistice favorite; in fiecare vara, parasea Parisul pentru satul Collioure sau pentru Saint Tropez, unde avea o casa deschisa prietenilor. A calatorit, de asemenea, la Genova, Florenta, Napoli, Rotterdam, iar intre 1913 si 1919 a locuit la Antibes. Lucrarea prezenta in expozitia "Umbre si lumini" este, de altfel, un peisaj marin numit "Portul Antibes, seara".
Dupa 1900, Signac a abandonat pointilismul pentru a picta in pete de culoare cu efect de mozaic; neo-impresionismul a avut insa un rol important pentru generatia urmatoare: Signac a fost o sursa de inspiratie pentru Matisse si Derain, si pentru fauvism in general. Ca presedinte al Salonului anual al Independentilor din 1908 si pana la moartea sa, Signac a incurajat noii artisti (a fost primul cumparator al unui Matisse), expunand la Salon controversatele lucrari ale fauvistilor si cubistilor. (I. POPOVICI)
Ziarul ZIUA, partener media al expozitiei "Umbre si lumini. 400 de ani de pictura franceza", deschisa pana la inceputul lunii octombrie la Muzeul National de Arta al Romaniei de la Palatul Regal, ii prezinta in serial pe pictorii ale caror lucrari se afla la Bucuresti.
http://www.mnar.arts.ro/expozitia.html


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.