Unul dintre cele mai mari proiecte initiate de Consiliul Judetean Constanta in urma cativa ani cu fonduri europene este cel de reabilitare a sistemului de pompare si epurare a apei. Beneficiarul proiectului este Regia Autonoma Judeteana de Apa, institutie din subordinea Consiliului Judetean Constanta. Intreaga actiune face parte dintr-un amplu program ISPA destinat integral modernizarii, retehnologizarii si extinderii statiilor de epurare, a celor de pompare si a retelelor de ape uzate. Valoarea totala a programului este de 96,5 milioane de euro. 72,4 milioane reprezinta un credit nerambursabil de la Uniunea Europeana, 4,1 milioane de euro sunt de la Consiliul Judetean, iar 20 de milioane reprezinta contributia regiei, bani proveniti dintr-un credit rambursabil de la BERD. Obiectivul general al proiectului il constituie protejarea Marii Negre si a tarmului impotriva poluarii prin descarcarile de apa uzata, respectiv eliminarea descarcarilor de ape uzate neepurate in apele costiere. Acest program mai prevede o serie de alte actiuni, cum ar fi modernizarea statiei de epurare Constanta Nord, proiect in valoare de 28,5 milioane de euro, realizarea de conducte de descarcare in mare pentru statiile de epurare Constanta Nord si Eforie Sud, precum si modernizarea statiilor de pompare ape uzate si a conductelor de canalizare si conductei de descarcare la statia de epurare Constanta Sud. In vederea realizarii obiectivului, Oficiul de Plati si Control Phare, din cadrul Ministerului Finantelor, a organizat o licitatie care a avut loc in luna ianuarie 2002. Dupa finalizarea intregii proceduri, au fost desemnate drept castigatoare firma elena Themeliodoni SA si concernul german Passavandroediger, contractul de demarare a lucrarilor fiind semnat in luna iunie a aceluiasi an. Proiectul a fost demarat si a decurs normal pana acum o saptamana.
Una dintre firmele care si-a adjudecat licitatia organizata de Ministerul Finantelor-OPCP pentru construirea unei noi statii de epurare din Constanta a fost firma greceasca Themeliodoni SA. Obiectivul este amplasat pe malul lacului Tabacarie, chiar la intrare in statiunea Mamaia. Dupa aproximativ trei ani si jumatate de la demararea proiectului, lucrarile s-au impotmolit. Motivul, Themeliodoni SA a inceput sa nu-si mai plateasca subcontractorii. Mai grav este ca grecii au emis bilete la ordin catre firmele cu care lucrau ca o garantie pentru marfa livrata conform contractului. Surpriza a venit saptamana trecuta cand doua dintre firmele care aveau contracte cu Themeliodoni SA, Com Nord SA Bucuresti, cea care a livrat fierul beton si Comprest Util SRL, compania care a livrat betonul pentru intreaga constructie nu au mai putut sa-si recupereze banii pentru marfa livrata. Reprezentantii celor doua firme au dorit sa ia legatura cu reprezentantii companiei grecesti care au sediul in Bucuresti pe strada Icoanei, numarul 27, pentru a-si recupera banii. Telefoanele au sunat degeaba, pentru ca nimeni nu a raspuns, iar faxurile trimise au ramas fara ecou. In aceasta situatiei cele doua companii au trecut la executarea biletelor la ordin. Stupoare, Themeliodoni SA avea conturile goale si se afla in incapacitate de plata. Themeliodoni SA are de plata 8.142.214.000 de lei vechi catre Comprest Util si 5.000.000.000 de lei vechi catre Com Nord SA.


Faliment in Grecia, incapacitate de plata in Romania
Una dintre cauzele situatiei in care se regaseste acum Themeliodoni SA are legatura cu compania "mama" din Grecia. Se pare ca Themeliodoni Grecia a ajuns in faliment dupa un scandal legat de cateva lucrari executate pentru Olimpiada din 2004. Situatia financiara a firmei din Grecia a afectat si firma din Romania. Grecii au inregistrate in Romania doua firme prin care au incasat banii din programul ISPA si au efectuat plati in urma unor contracte cu furnizorii de materiale de constructii si alti subcontractori. In afara de Themeliodoni SA mai exista si Terom Themeliodoni SRL. Este posibil ca grecii sa fi transferat banii cu destinatie stricta pentru acest proiect in tara de origine prin intermediul SRL-ului. Pana la momentul de fata un singur lucru este cert, Themeliodoni SA este in incapacitate de plata si fondurile europene au luat probabil alte destinatii. Oricum, cele doua firme romanesti sunt anuntate si la Bruxell si sunt in evidentele forurilor UE ca subcontractori ai constructorului Themeliodoni SA. Ieri, pe santierul de la intrarea in Mamaia era liniste. Nu se mai lucra. Este posibil ca un proiect cu fonduri europene sa fie compromis si din cauza unor firme partenere din tarile Uniunii Europene.