Nascut la Bia, in Ungaria, Hantai locuieste si lucreaza la Paris; are cetatenie franceza din 1975. Pentru ca in satul sau natal electrificarea a ajuns abia in 1938, pictorul isi aminteste pata de lumina de pe masa si intunericul care-o inconjura, de
Nascut la Bia, in Ungaria, Hantai locuieste si lucreaza la Paris; are cetatenie franceza din 1975. Pentru ca in satul sau natal electrificarea a ajuns abia in 1938, pictorul isi aminteste pata de lumina de pe masa si intunericul care-o inconjura, de unde vine si utilizarea cu totul particulara a negrului si albului in lucrarile sale. Una din seriile sale de tablouri, intre 1955 si 1958, se numeste "Picturi cu semne": in ele, un unic element concentreaza si difuzeaza conceptia intregii lucrari, semnul devenind sens. Hantai refuza conceptul de progres aplicat operei sale, vorbind despre neutralizare a picturii si avangarda regresiva. In ultimul an al "Picturilor cu semne", ele se radicalizeaza in "scriitura monocroma"; albe pe fond alb, ele duc la o reductie a expresiei in care doar energia supravietuieste - "albul izbeste cu alb orice idee", spune artistul.
Pictura datand din 1957, "Amintire din viitor" (care poate fi vazuta in ultima din salile expozitiei "Umbre si lumini") a fost achizitionata de Muzeul National de Arta Moderna in 1994.
Ziarul ZIUA, partener media al expozitiei "Umbre si lumini. 400 de ani de pictura franceza", deschisa pana la inceputul lunii octombrie la Muzeul National de Arta al Romaniei de la Palatul Regal, ii prezinta in serial pe pictorii ale caror lucrari se afla la Bucuresti.
http://www.mnar.arts.ro/expozitia.html


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.