Pe campul politic, evolutia situatiei este prestabilita si previzibila. Printre liberali contina sa domneasca "nesiguranta si rafuiala". Nici in tabara stangii si a social-populistilor lucrurile nu stau mai bine. Comunistii s-au multumit cu rolul de
Pe campul politic, evolutia situatiei este prestabilita si previzibila. Printre liberali contina sa domneasca "nesiguranta si rafuiala". Nici in tabara stangii si a social-populistilor lucrurile nu stau mai bine. Comunistii s-au multumit cu rolul de opozitie tacuta si nu intreprind nimic, cu exceptia actiunilor protocolare de protest. In randurile "Rodina" se adanceste dezbinarea care va conduce la scaderea popularitatii atat a aripii lui Rogozin, cat si a celei conduse de Baburin.
Alegatorul de rand este, prin urmare, pus in fata perspectivei de a opta din nou pentru Rusia Unita, care, desi e plictisitoare si a plictisit, se afla, totusi, alaturi de puterea reala. Tot mai definita devine dispozitia electorala si in privinta campaniei prezidentiale. Plecarea neasteptata peste hotare a lui Konstantin Merzlikin dupa discutia avuta la Procuratura Generala a redus simtitor sansele sefului acestuia, fostul premier Mihail Kasianov, de participare la urmatoarele alegeri prezidentiale. Ceea ce inseamna ca votantul va trebui sa aleaga dintre politicienii din anturajul apropiat lui Vladimir Putin.
Dar figuri marcante si care sa se bucure de popularitate nu prea se gasesc in echipa de la Kremlin. De aceea, elita politica tot mai des se pronunta pentru pastrarea lui Vladimir Putin in functia de sef al statului si dupa 2008. In ultimele saptamani aceasta idee s-au decis sa o sustina politicieni de diferite calibre. De la deputatii din Petersburg si Primorie, care nu cunosc detaliile delicate ale dreptului constitutional, pana la sefii subiectilor federali - Mihail Prusak si Leonid Markelov.
Alt motiv care i-a determinat sa procedeze ca atare au fost chiar cuvintele rostite recent de presedinte, cum ca el, poate, nu s-ar opune unui nou mandat, dar Constitutia nu-i permite. Deputatii regionali si, impreuna cu ei, presedintele Mari El (republica din Districtul Federal Volga - n. Rusia la Zi), s-au grabit sa propuna o solutie simpla si radicala - excluderea din Legea Fundamentala a mentiunii privind interdictia sefului statutui de a fi ales de trei ori succesiv. Se pare insa ca ei nu acorda suficienta importanta faptului ca insusi presedintele s-a pronuntat de nenumarate ori impotriva oricaror modificari a Constitutiei ca baza legislativa a stabilitatii. Valoarea acestei observatii este mai bine inteleasa de politicienii cu experienta - presedintele Consiliului Federatiei, Serghei Mironov, si guvernatorul de Novgorod, Mihail Prusak.
De aceea, in luarile lor de pozitie despre faptul ca Putin trebuie sa ramana lider al Rusiei si dupa 2008, s-a facut aluzie la alta solutie. Se poate presupune ca a fost vorba despre crearea unei uniuni ruso-beloruse reale. Desi, si in acest caz, sunt greu de evitat unele modificari la Legea Fundamentala. De fapt, aceste detalii nu sunt, deocamdata, foarte importante, pentru ca ele indica doar alta cale de rezolvare a problemei 2008 decat permisiunea pentru un al treilea mandat. In discutiile care prind tot mai multa viteza, nu poate fi exclusa perspectiva revenirii la vechea idee de transformare a Rusiei in republica parlamentara, unde lider al natiunii trebuie sa fie un premier puternic. Sunt posibile propuneri si mult mai exotice.
Totusi, aceasta nu inseamna ca "problema 2008" poate fi rezolvata usor, fiind suficienta doar selectarea variantei optime de solutionare. In spatele fiecareia din variante se ascund interese absolut determinate. Iar pentru cei care, de exemplu, ar prefera, din diferite puncte de vedere, sa-l vada pe Putin reales a treia oara, perspectiva crearii unei Uniuni Rusia - Belorusia poate parea ingrijoratoare. Pentru ca realizarea ei ar conduce la aparitia pe scena politicii ruse a figurii lui Aleksandr Lukasenko.
Iar pentru cei care s-au obisnuit sa-si apere interesele folosind canalele neoficiale ale relatiilor din interiorul puterii, caracteristice sistemului superprezidential din Rusia, ideea unei republici parlamentar-prezidendentiale cu transparenta ei si repartizarea puterii intre diferitele centre de decizie, nu este deloc atragatoare. Prin urmare, lupta pentru decizia "corecta" va degenera inevitabil intr-o confruntare dura de interese, cu consecinte si rezultate deocamdata neclare atat pentru cei de sus, cat si pentru Rusia in totalitatea ei.
Comentariu de Andrei Riabov, difuzat de Agentia Gazeta, Copyright: Agentia Rusia la Zi


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.