Petrom anunta ca, incepand de astazi, preturile benzinelor se majoreaza cu 600 de lei litrul, depasind un euro pe litru. Astfel, ECO Premium costa 35.600 lei/litru, Premium fara plumb - 35.300 lei/litru, Euro premium - 35.300 lei/litru, iar Top Premi
Petrom anunta ca, incepand de astazi, preturile benzinelor se majoreaza cu 600 de lei litrul, depasind un euro pe litru. Astfel, ECO Premium costa 35.600 lei/litru, Premium fara plumb - 35.300 lei/litru, Euro premium - 35.300 lei/litru, iar Top Premium, 99+ - 38.700 lei/litru. BNR a anuntat pentru astazi un curs de 35.086 de lei pentru un euro. Practic, este pentru prima oara cand benzina "sare" de acest prag. In aceste conditii, preturile la benzine au ajuns la fel ca cele din Europa. Conform unui comunicat al Petrom, noile preturi urmaresc fluctuatia cotatiilor internationale ale produselor petroliere. Reamintim, conducerea companiei a anuntat, miercuri, rezultatele pe primele 6 luni, conform carora Petrom a inregistrat un profit net de circa 164 milioane de euro, de aproape sase ori mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut. Potrivit companiei, principalii factori care au influentat evolutia rezultatelor au fost preturile ridicate ale titeiului si, implicit, ale produselor petroliere, precum si cresterea eficientei si controlul costurilor. De remarcat, anul trecut pretul mondial al titeiului a crescut de la circa 28 dolari/baril, la circa 45 dolari/baril, iar anul acesta majorarea a depasit 50%, pretul barilului atingand 67 de dolari. Pe de alta parte, conform conducerii Petrom, costurile de productie ale companiei sunt de aproape 13 dolari pentru producerea unui baril de titei.
Motorina Super Euro Diesel se scumpeste cu 500 de lei litrul, ajungand la 33.300 lei/litru, iar Euro Diesel, cu 800 lei litrul, pana la 32.500 lei/litru. Autogasul se ieftineste cu 300 de lei litrul, pana la 17.000 lei/litru.
De altfel, pretul ridicat al petrolului va determina in acest an reducerea avansului economic global cu 0,8% si va majora deficitul de cont curent atat in tarile in curs de dezvoltare, cat si in cele dezvoltate, a declarat, recent, economistul sef al Agentiei Internationale de Energie (AIE), Fatih Birol, citat de Reuters. Potrivit acestuia, datele oferite de Banca Mondiala si de catre Fondul Monetar International arata ca pretul mediu al petrolului a fost, in 2004, de 43,5 dolari, ceea ce a avut ca efect reducerea avansului economic aferent anului trecut cu 0,5%.
Scumpirea carburantilor afecteaza contul curent
"State precum Turcia sunt afectate de pretul petrolului, care duce la adancirea deficitului de cont curent", a spus Birol. Si Romania este afectata de pretul petrolului: daca anul trecut a importat petrol si gaze din Rusia in valoare de 2 miliarde de euro, anul acesta, practic, pentru aceeasi cantitate va plati 3 miliarde de euro. Conform datelor anuntate de BNR, deficitul contului curent a ajuns la 2,705 miliarde de euro, nivel cu 60,1% mai ridicat decat cel consemnat la finele primului semestru al anului 2004. Datele BNR arata ca schimburile comerciale au avut un deficit de 3,33 miliarde de euro, in crestere cu peste 1,2 miliarde de euro mai mult decat la finele lunii iunie 2004.
De altfel, tot din cauza petrolului Franta a anuntat ca si-ar putea modifica politica energetica. In Franta, pretul benzinei la pompa a crescut pana la circa 1,25 euro pe litru. Unul dintre expertii guvernamentali a propus ca incasarile suplimentare generate de pretul ridicat al petrolului de pe piata internationala sa fie utilizate pentru reducerea impozitelor aplicate pe plan national asupra combustibililor.
In Romania, circa 65% din pretul "la pompa" al carburantilor este reprezentat de taxe. Avand in vedere ca romanii n-au nici pe departe salariile francezilor, iar guvernantii de la Paris se gandesc la o scadere a taxelor, o solutie si pentru romani ar fi ca autoritatile de la Bucuresti sa reduca taxele inglobate in pretul benzinei, pentru ca acesta sa scada.
Surse din Institutul National de Statistica (INS) au declarat ca preturile de consum al populatiei au inregistrat, in primele 10 zile din august, o usoara scadere, de aproximativ 0,1%, existand sanse pentru o prima luna cu deflatie, transmite Mediafax. "Daca se mentine aceasta deflatie de 0,1%, atunci inflatia fata de august 2004 va fi de 8,6% si de 5% pentru primele opt luni. In aceste conditii, exista sanse mari ca inflatia sa nu treaca de 7,5%, nivelul prevazut pentru finele anului", a explicat sursa citata. Cum benzina "sare" de un euro, este putin probabil ca optimismul INS sa-si mai aiba rostul.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.