In aceste zile, la Mamaia se desfasoara Adunarea Generala a Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania (UNCJR). Temele Adunarii sunt etapele care trebuie parcurse in vederea trimiterii reprezentantilor Consiliilor judetene la Bruxelles,
In aceste zile, la Mamaia se desfasoara Adunarea Generala a Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania (UNCJR). Temele Adunarii sunt etapele care trebuie parcurse in vederea trimiterii reprezentantilor Consiliilor judetene la Bruxelles, prezentarea si discutarea propunerilor de modificare a Legii 215/2001, inclusiv cele privind introducerea functiei de "city manager", discutarea propunerilor de modificare a Ordonantei privind finantele publice locale, precum si a propunerilor de modificare a legislatiei privind regimul pasapoartelor in Romania. Intr-un interviu acordat cotidianului ZIUA, presedintele Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania, Liviu Nicolae Dragnea a vorbit despre tintele majore ale Adunarii Generale a UNCJR.
Care sunt temele AG a UNCJR, pe care le veti aborda in aceasta reuniune a Adunarii Generale?
Prima tema vizeaza informarea tuturor membrilor despre stadiul in care se afla infiintarea si amenajarea biroului Uniunii la Bruxelles, pasii care trebuie facuti de catre fiecare consiliu judetean pentru a trimite stagiari acolo, dupa care urmeaza dezbateri despre cel mai fierbinte subiect -modificarea Legii 215/2001a administratiei publice locale. Noi avem o varianta la care am lucrat si pe care o vom dezbate astazi. De asemenea, vom vorbi despre intentia Guvernului de a modifica legea Institutiei Prefectului, prin dorinta de a introduce cateva prevederi care sunt putin apropiate de democratie si prin care se confera puteri sporite reprezentantilor Guvernului in teritoriu. Este vorba de intentia de a da posibilitatea prefectului sa controleze activitatea institutiilor publice precum si a ONG-urilor si obligativitatea acestora de a furniza date, materiale, informatii la solicitarea prefectului. Totodata se doreste ca prefectul sa aiba competente in a controla fondurile autoritatilor locale, exact ceea ce face in momentul de fata Curtea de Conturi. E un paralelism care nu inteleg cui foloseste si nu cred ca se mai aplica intr-o alta tara.
Pe langa aspectele semnalate de dvs. noua lege a functionarii Institutiei prefectului va aduce si un element de noutate, asimilat de toate democratiile europene, este vorba despre depolitizarea functiei prin introducerea efectiva a "meseriei" de prefect.
Mie mi-e greu sa cred ca va fi respectat acest amendament. Pentru multi ani de acum incolo, in Romania, cei care vor fi prefecti nu vor avea culoare politica in realitate. Depolitizarea este un angajament fata de Uniunea Europeana. Mi-e greu sa cred ca un prefect, indiferent din partidul din care provine, de la 1 ianuarie 2006, uita definitiv de partid si devine echidistant. E imposibil.
Care va fi rolul biroului UNCJR de la Bruxelles?
Principalul rol este facilitarea pentru fiecare consiliu judetean a accesului unui stagiar, care sa le permita sa intre in contact cu specialistii care gestioneaza fondurile structurale. Sa invete acolo, nediluat si netradus, mecanismele de gestionare a fondurilor europene. Pe de alta parte, Biroul creeaza consiliilor judetene premisele sa intre in interactiune cu alte regiuni din Europa pentru ca la acest moment toate tarile au deschise astfel de birouri. Pana in 2007, fiecare CJ va ajunge la un grup de 8-10 tineri foarte bine pregatiti care vor fi baza dupa integrare, ca sa intram in competitia dura cu regiunile cu traditie in accesarea fondurilor structurale. Biroul este pus la punct, iar pe 11 octombrie speram sa-l inauguram.
Opozitia vede un santaj
Presedintii Consiliilor Judetene, membri ai UNCJR au denuntat in ultimele luni faptul ca actuala putere, prin diverse institutii exercita presiuni, amenintari si chiar santaj politic asupra alesilor PSD si functionari publici. Au dus aceste incercari la amplificarea migratiei politice in randul primarilor?
Pana in luna mai, era vorba despre peste 500 de cazuri de primari asupra carora s-au facut presiuni, dar mai au.... pana la 7100 cati primari are PSD. Membrii PSD au rezistat. A fost efectul invers. Colegii nostri, primarii, sau regrupat si au rezistat. E greu cand esti santajat sa nu cedezi. Intentia de modificare a Legii 215/2005 are bataie foarte lunga. Dupa ce presedintii de CJ membri PSD, vor fi schimbati, primarii PSD din judetul respectiv e clar ca vor ceda si vor pleca din partid. Oricum asta este intentia nedeclarata a actualei puteri, pentru ca vor sa controleze si sistemul administratiei locale.
Exista si prevederi propuse de Coalitia de guvernamant pe care le-ati accepta pentru a ajunge la un compromis util?
Coalitia nu are nici un document, nu are decat declaratiile de revocare a presedintilor de CJ, membri PSD. Ministerul Administratiei are un draft care ne-a fost transmis si noua de modificare a Legii 215, cu care in mare parte suntem de acord. Am mai comunicat, am facut schimb de pareri, avem si noi cateva initiative.
Cum vor putea fi schimbati efectiv sefii de CJ atat timp cat aliantele politice din interiorul consiliilor functioneaza de minune?
in momentul in care Legea 215 va fi modificata, fiecare consilier isi va reconsidera importanta. Se poate naste permanent in minte ideea santajului, pentru ca de votul fiecarui consilier va depinde presedintele. Alt aspect periculos este metoda care a fost folosita si cu primarii, masurile coercitive care vor pot fi aplicate si consilierilor. Avem cateva cazuri in tara la nivel de viceprimar, care au fost schimbati la interventia rudelor unor prefecti. Personal mi-e greu sa inteleg de unde dorinta asta de a schimba niste persoane. Din pacate, Coalitia are tinte pe care incearca sa le atinga cu tenacitate. Nastase si Vacaroiu nu influenteaza cu nimic voturile in parlament, competentele lor sunt foarte restranse. In cazul presedintilor de Consilii Judetene, vor puterea totala. Au declarat-o si probabil asta vor face.
Functia de "city manager"
Functia de "city manager" pe care o va introduce noul act normativ va fi benefica pentru reforma in administratie?
Ideea de a introduce functia de administrator public - city manager are parti indiscutabil foarte bune. Ideea este ca aceasta functie sa fie introdusa daca Consiliul local doreste acest lucru. In cazul oraselor va fi mai simplu, insa la comune mult mai greu. E nevoie de cultura si de o perioada de tranzitie cand puterea exemplului va face diferenta. Mai este o discutie interesanta, OU45 a finantelor publice locale prin care actuala putere doreste sa repartizeze fondurile catre comunitatile locale prin trezorerii. Daca stam sa ne gandim, prin toate aceste masuri se doreste centralizarea parghiilor pentru controlul intregului sistem. Nimeni nu intelege de ce un functionar din trezorerie e mai competent decat o autoritate administrativa aleasa.
Retragerea alesilor locali
In conditiile in care Legea 215 va fi modificata cu amendamentele Coalitiei, ce face PSD si care va fi atitudinea Uniunii pe care o conduceti? Pana unde veti merge pentru a se ajunge la o situatie cat de cat onorabila?
Poate vom merge pana la capat. Poate vom merge pana la retragerea tuturor alesilor locali ai PSD de la nivelul tuturor consiliilor judetene si din functiile alese. Aici este vorba de terorism politic. Ei vor efectiv sa distruga opozitia pentru ca-si doresc puterea totala. Noi dorim sa facem pasi fermi catre o normalitate. Sigur exista foarte multe patimi acumulate din campania electorala si dintr-o parte si de cealalta. Totusi, dupa 9 luni de zile era vremea sa treaca toate astfel, pentru ca nu e normal ca o greseala sa te legitimeze.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.