Singurul submarin aflat in dotarea Fortelor Navale Romane ar putea fi supus, incepand cu anul viitor, unor reparatii pentru a putea participa la misiuni militare, a declarat, ieri, ministrul Apararii Nationale, Teodor Atanasiu, aflat la Constanta, cu
Singurul submarin aflat in dotarea Fortelor Navale Romane ar putea fi supus, incepand cu anul viitor, unor reparatii pentru a putea participa la misiuni militare, a declarat, ieri, ministrul Apararii Nationale, Teodor Atanasiu, aflat la Constanta, cu ocazia zilei Marinei. Atanasiu a precizat ca, in functie de bugetul Statului Major al Fortelor Navale, va fi facuta o esalonare a platilor pentru reabilitarea submarinului "Delfinul", astfel incat in maximum doi ani acesta sa devina functional. El a precizat ca nu este vorba despre o investitie de sute de mii de euro, insa cheltuielile sunt destul de mari. Potrivit ministrului Apararii, trebuie inlocuite bateriile submarinului, care in prezent nu functioneaza, dar vor mai exista si alte costuri, mai ales ca de zece ani echipajul nu s-a mai pregatit.
Istoria "Delfinului"
Fortele navale romane dispun in momentul de fata de un singur submarin - "Delfinul" - care este succesorul primului submersibil romanesc. Istoria actualului submarin "Delfinul" a inceput in anii '80, cand Ceausescu a ordonat achizitionarea unui submarin de la partenerul nostru de atunci, URSS. Guvernul a lansat comanda in 1985 si s-a optat pentru un submarin de atac din clasa KILO. Santierul naval Nizi Novgorod a demarat lucrarile imediat. Doua echipaje romanesti au fost trimise la cursuri de pregatire in URSS, iar receptia submarinului a avut loc in august 1986.
Din anul 1995, "Delfinul" nu mai este operational. Acumulatorii cu care se alimenteaza propulsorul electric au ajuns la epuizare, iar inlocuirea acestora nu s-a facut din cauza lipsei fondurilor. Conform specialistilor, suma necesara repunerii sale in functiune se ridica la peste 20 de milioane de euro. "Delfinul" din clasa KILO are un deplasament de 2325 tone la suprafata, 3076 tone in imersiune, lungime 74,3 m, latime 10 m si pescaj 6,6 m. "Delfinul" poate ambarca 18 torpile sau 36 de mine si dispune de patru tuburi lansatoare. Submarinul dezvolta o viteza de 10 noduri la suprafata si 20 in imersiune, are o autonomie de 6000 de mile marine la o viteza de trei noduri. Adancimea maxima de coborare este de 240 m. "Delfinul" este un submarin clasic, cu propulsor electric.
"Obtii o suma intreaga de informatii cu el"
Submarinul a fost inspectat de doua ori, la sfarsitul lui decembrie 2003 si in ianuarie 2004, de oficiali ai Comandamentului Naval Aliat din Sud-Estul Europei (NAVSOUTH), de unde se deduce interesul NATO pentru el. "Chiar daca e construit de rusi, e aproape indetectabil", sustin mai multi specialisti militari. Acestia ne-au explicat de ce "Delfinul" ar reprezenta interes chiar si pentru americani: "Obtii o suma intreaga de informatii cu el. Il poti deplasa pe toate coastele Marii Negre. Ganditi-va ca, prin acorduri, submarinele americane nu pot sub nici o forma sa intre in Marea Neagra, ci doar o anumita cota de forte militare americane. Deci ei trebuie sa se bazeze aici pe forte militare aliate, respectiv Romania, Turcia, Bulgaria".
Se pare ca, imediat dupa 1989, in perioada in care nava era inca operationala, singurul submarin romanesc a dat batai de cap americanilor care incercau cu disperare sa-l localizeze dupa ce acesta disparuse de la chei si era intr-o misiune de rutina in Marea Neagra. Motivul il constituie invelisul dintr-un material special care diminueaza reflexia submarina. Datorita propulsorului electric, zgomotele sunt mult reduse si greu de detectat de cele mai sofisticate sonare.
Pareri impartite
In privinta utilizarii lui in viitor de catre Statul Major al Fortelor Navale, parerile sunt impartite, dar majoritatea marinarilor isi doresc ca acesta sa reintre in serviciul de lupta, el putand participa la misiuni si aplicatii care au loc in Marea Neagra. Desi ministrul Apararii propune repararea submarinului, fara echipaj specializat acesta nu face doi bani. Asa ca ministrul Teodor Atanasiu trebuie sa gaseasca o cale pentru antrenarea echipajelor. El are doua solutii: fortele navale din Rusia sau Turcia, unde sa fie trimisi marinarii romani la pregatire.
Teodor Atanasiu a mai declarat ca si cele doua fregate achizitionate din Marea Britanie vor fi modernizate si dotate cu munitia si sistemul de comunicatii necesare pentru a lua parte la misiuni pe mare. El a mentionat ca este vorba despre o investitie pe termen scurt si ca doar cele doua nave intrate in dotarea Fortelor Navale Romane, "Regele Ferdinand" si "Regina Maria", vor fi modernizate astfel incat sa poata executa toate tipurile de misiuni pentru care au fost achizitionate.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.