Sosit intempestiv la conferinta de presa organizata de "Anonimul" in Bucuresti, la care au participat, de asemenea, Marcel Iures, Irina Margareta Nistor si Miruna Boruzescu, regizorul britanic a vorbit aproape de unul singur mai bine de o jumatate de
Sosit intempestiv la conferinta de presa organizata de "Anonimul" in Bucuresti, la care au participat, de asemenea, Marcel Iures, Irina Margareta Nistor si Miruna Boruzescu, regizorul britanic a vorbit aproape de unul singur mai bine de o jumatate de ora, clamand (si nu e singurul!) moartea cinematografului in secolul XXI si victoria tehnologiilor revolutionare, a televiziunii, DVD-ului si jocurilor pe calculator.
Pentru Greenaway (invitat de onoare al Festivalului de film "Anonimul" a carui a doua editie se va desfasura intre 15 si 20 august, la Sfantu Gheorghe), decesul cinematografiei e bine datat - el a avut loc pe 31 septembrie 1983, o data cu aparitia telecomenzii.
"Zeitgeist-ul contemporan inseamna interactivitate si multimedia. Cinematograful nu poate fi interactiv si multimedia. Stai acolo pe intuneric...Ce naiba sa faci pe intuneric doua ore?!", spune cineastul, dorindu-si un film care sa se adreseze in special mintii si apoi ochiului. Pentru Greenaway, istoria cinematografului inseamna "110 ani de texte ilustrate" (ca "Harry Potter" sau "Stapanul inelelor"). Nici o mirare, atunci, crede Greenaway, ca cinematograful sufera de patru mari "tiranii": a textului, a cadrului, a actorului si a camerei de filmat.
Cinema-ul a ajuns, dupa acest secol si ceva, in situatia plicticoasa a sahului, in care toate miscarile posibile au fost jucate si epuizate, si, deci, trebuie sa se reinventeze tinand cont de dinamica lumii de azi. Ieri, Greenaway a fost ghidat intr-un tur al Capitalei, plecand apoi spre Delta Dunarii, pentru deschiderea Festivalului "Anonimul". Regizorul va parasi Romania marti seara, indreptandu-se spre Olanda, unde locuieste de ceva timp.
Peter Greenaway a devenit celebru in 1982 cu filmul "The Draughtsman's Contract", si a participat in competitia principala de la Cannes cu "The Belly of an Architect" (1987), "Drowning by Numbers" (1988), "8 Femei 1/2" (1999) si "Tulse Luper Suitcases" - partea I (2003). In prezent, lucreaza la un film despre Rembrandt, de la nasterea caruia se implinesc 400 de ani in 2006, si cel mai celebru tabou al acestuia, "Rondul de noapte". (Iulia POPOVICI)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.