Tarife mari, telefoane la preturi astronomice si de dimensiunea unei ""posetute"" si in plus achitarea unei taxe de conectare de 50 de dolari. Cu asta se laudau operatorii de telefonie mobila la intrarea pe piata romaneasca. Incet-incet, compan

Tarife mari, telefoane la preturi astronomice si de dimensiunea unei ""posetute"" si in plus achitarea unei taxe de conectare de 50 de dolari. Cu asta se laudau operatorii de telefonie mobila la intrarea pe piata romaneasca.

Incet-incet, companiile au incercat sa aduca ceva nou serviciilor clasice de voce. De la fax la videotelefonia denumita ""3G"", telefonia mobila a muls potentialul pietei. Ofertele au vizat mai intai persoanele dispuse sa plateasca sume importante. Odata castigat un segment, serviciile deveneau mai accesibile, pentru a atrage urmatorul strat al pietei. Daca voiai sa te numesti abonat Connex, trebuia sa platesti o taxa de 50 de dolari. Pentru persoanele juridice, taxa era de 80 de dolari. Primul abonament lansat costa 20 de dolari. La scurt timp, au aparut si abonamentele de 15 si 12 dolari.
Cei care deveneau abonati Dialog puteau vorbi la telefonul mobil prin intermediul terminalelor marca Ericsson, Nokia si Phillips, al caror pret se situa intre 200 si 600 de dolari. Pentru inceput, Mobil Rom a avut numai trei formule de abonament, respectiv Dialog 300, Dialog 150 si Dialog 50, in functie de numarul de minute de comunicatii nationale incluse gratuit in abonamentul lunar. Toate cele trei abonamente aveau o taxa de conectare de 50 de dolari si costau 60, 40, respectiv 20 de dolari.
ABONEMENTE NOI. Pentru a atrage noi clienti fara a-si diminua insa veniturile generate de abonatii mai vechi, Connex nu a micsorat tarifele la abonamentele existente, ci a lansat altele noi. Forumurile de pe Internet pastreaza amintirea acelor perioade: ""daca veneai de la Dialog la Connex iti dadeau o luna abonament gratuit si se purtau frumos cu tine"".
PROMOTII. La Connex, taxa de conectare a ramas mult timp in picioare. In campaniile promotionale care se desfasurau mai ales de sarbatori erai insa scutit de taxa care devenea doar ""o amenintare"". Trebuia sa te grabesti sa te abonezi, sa prinzi promotia. In timp, acestea aproape ca s-au permanentizat, iar taxa a fost pana la urma eliminata.
Politica Dialog a fost un pic diferita. Dupa lansare acestia au pastrat nemodificate timp de un an tarifele, dar au eliminat taxa de conectare la inceputul anului 1998.
SUCCES DE WEEK-END. Connex a dat o adevarata lovitura cu abonamentul Connex Cent. Succesul convorbirilor cu un cent in retea in week-end a fost atat de mare, incat in prima faza compania a fost nevoita sa limiteze numarul minutelor la 500 pe luna si, ulterior, la 200. Pentru a descongestiona traficul de la sfarsitul saptamanii compania a retras abonamentul. Numai cei care erau deja abonati mai beneficiaza de cent in week-end.
DIVERSIFICAREA SERVICIILOR. In februarie 1998, Mobil Rom a introdus serviciile Birou Mobil si Dialog Fax. Prin intermediul acestora se puteau transmite, in timp real, texte si date, precum si imagini statice. Pentru asta aveai nevoie de telefone mobile GSM care permiteau transmisiile de fax si date. Taxa de conectare pentru acest serviciu era de 30 de dolari. Abonamentul era de 12, respectiv 18 dolari.
Vi se pare ca trimiteti sms-uri dintotdeauna? Fals. Mobil Rom a introdus acest serviciu la doi ani de la lansare, mai exact la 8 martie 1999. Abonatii retelei de telefonie mobila Dialog GSM beneficiau de un nou serviciu care permitea transmiterea si receptionarea, pe telefonul mobil sau de la un echipament special, conectat la telefonul mobil, a unor mesaje text de maximum 160 caractere. Pentru utilizarea serviciului nu se percepea taxa de conectare si nu era necesara plata unui abonament lunar. Sms-urile se transmiteau astfel: se forma pe telefon numarului Centrului de Mesaje Scurte Dialog, dupa care se selecta optiunea de transmitere de mesaje, se introducea mesajul, ultima etapa fiind formarea numarului destinatarului. De abia in octombrie 2000, cele doua companii rivale au semnat un protocol prin care abonatii acestora isi puteau trimite sms-uri intre ele. Acum, sms-urile au devenit o sursa buna de profit pentru companie, mai ales in perioada Sarbatorilor. La finele anului 2004, respectiv de Craciun si de Anul Nou, romanii au trimis peste 35 de milioane de sms-uri.
La cativa ani dupa, companiile de telefonie mobila au lansat serviciul Mesaje Multimedia (MMS), care permite clientilor sa transmita si sa primeasca mesaje ce combina imagini, sunet si text.
FIDELIZARE. O data cu transformarea Dialog in Orange Romania, mai toti abonatii se intrebau cu ce va veni nou Orange, tarife mai mici, sau e cazul sa aleaga un alt operator? In 2002, Orange a lansat un program de fidelizare, si anume Orange Thank You. Sistemul de puncte care se emit pe fiecare factura in functie de valoarea convorbirilor lunare a fost primit bine de catre clienti, mai ales ca punctele se transforma in dolari, iar cu acestia se pot achizitiona terminale mobile, se poate plati factura etc.
DE VORBA CU PRIETENII. De la taxarea la cent, pana la telefoane gratuite intr-un grup determinat nu a mai fost decat un pas. Lansat in martie 2003, pachetul Zapp Share Free a atras atat prin serviciile pe care le oferea, dar si prin reclama cu mult umor, care a ramas in mintea romanilor. La ce va ganditi cand comandati apa plata cu lamaie? ...
Pachetele Zapp Share Free 120/ 180/ 300/ 600 si 1.200 ofera acces atat la serviciile de voce, cat si la cele de date si permite formarea unor grupuri de maximum 10 utilizatori. Grupul beneficiaza lunar de maximum 3.600 de minute incluse, destinate convorbirilor dintre parteneri. Pentru pachetele Zapp Share Free se plateste un abonament lunar fix cuprins intre 25 si 165 USD. De asemenea, pentru fiecare partener se plateste un abonament lunar de 5 USD care-i asigura accesul la intregul pachet de servicii de care beneficiaza grupul. Factura lunara se emite pe numele titularului si cuprinde valoarea intregului consum de voce si date al grupului.
TEHNOLOGIA VIITORULUI. La 1 octombrie 2001 Orange a lansat tehnologia GPRS, iar trei ani mai tarziu, pe 15 octombrie, s-a lansat tehnologia EDGE. Astfel, aveai acces direct pe telefonul mobil la servicii video si Internet de mare viteza. De la inceputul lunii mai 2005 si utilizatorii PrePay si de abonament reincarcabil au acces la tehnologiile GPRS si EDGE. Incepand cu 20 aprilie 2005, o data cu lansarea portalului wap Orange World, tarifele GPRS s-au redus cu pana la 40% pentru toti clientii. Si Connex a lansat GPRS in octombrie 2001. Aceasta este tehnologia de telefonie mobila care face trecerea de la standardul GSM la a treia generatie (UMTS) si permite transmisia de date ""in pachete"" la o viteza cuprinsa intre 111 si 171 kbps. De fapt, GPRS reprezinta o modernizare a retelelor GSM astfel incat utilizatorii sa poata avea acces la servicii diverse: consultarea conturilor bancare, a evolutiilor bursiere sau a informatiilor meteo. Taxarea serviciilor se face la volumul de date transmis.

CARTELELE PREPLATITE AU FOST LANSATE PENTRU CEI CU BANI PUTINI


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.