aCand aud vorbindu-se despre "declansarea procedurii alegerilor anticipate" ma intreb daca este vorba despre incompetenta, inconstienta sau inselaciune.
Aceasta procedura nu exista! O procedura reprezinta o succesiune de pasi meniti a permite o
aCand aud vorbindu-se despre "declansarea procedurii alegerilor anticipate" ma intreb daca este vorba despre incompetenta, inconstienta sau inselaciune.
Aceasta procedura nu exista! O procedura reprezinta o succesiune de pasi meniti a permite obtinerea unui anumit rezultat. Formarea unui guvern presupune respectarea unei proceduri. Constituirea unui parlament, de asemenea. Desfasurarea alegerilor, asisderea. Alegerile anticipate, insa, sunt iesirea dintr-un impas la care s-a ajuns ca urmare a unui blocaj politic si a esuarii incercarilor de a iesi din el. Spre alegerile anticipate nu mergi din propria vointa ci esti impins de evenimente. A declansa procedura alegerilor anticipate inseamna a planifica esecul. Or, pentru asa ceva nici o Constitutie nu prevede proceduri.
Intr-o lume normala optiunea pentru intoarcerea la popor inainte de termen este precedata de o serie de proceduri - de asta data reglementate de Constitutie - menite a o evita. Fiecare actor politic - puterea si opozitia - incearca sa demonstreze ca a facut tot ce se putea spre a debloca situatia si spre a asigura functionarea eficienta a mecanismului politic. Cel care se face vinovat de esuarea acestor incercari se prezinta in alegerile anticipate cu un handicap, iar nu cu o aura de merit. La noi pare a fi invers. Liderii politici isi fac un titlu de glorie din a aduce tara in impas.
Intr-o tara normala impasul care impune - fara a le scuza - alegerile anticipate consta in imposibilitatea guvernului de a obtine sprijinul parlamentului pentru masurile legislative indispensabile in promovarea politicilor promise prin programul sau electoral. Acest lucru se produce atunci cand un partid care a obtinut in alegeri majoritatea absoluta a mandatelor se scindeaza si sustinatorii guvernului generat de acel partid ajung sa fie minoritari; sau cand, intr-un sistem legislativ bicameral, partidul majoritar care a format guvernul, pierde majoritatea intr-una din camere; sau cand o coalitie de partide, toate minoritare, care a sustinut formarea unui anumit guvern, se rupe si astfel guvernul cu pricina ramane fara sprijin. Romania nu se afla in nici una dintre ipoteze. Guvernul functioneaza la limita capacitatii (sau incapacitatii) sale; proiectele de lege ale Guvernului trec in Parlament, dupa cum s-a vazut, chiar si atunci cand sunt neconstitutionale; motiunile de cenzura promovate de opozitie cad.
Problema este ca un Presedinte ales la limita si care ar fi trebuit sa fie mediator, iar nu jucator in concursul institutiilor, a decis sa abuzeze de Constitutie si sa cheme la guvernare alte partide decat cele formand coalitia castigatoare in scrutinul parlamentar. Odata pornit pe linia abuzului acum incearca sa provoace o criza - cand el este chemat sa o evite - in speranta ca electoratul, derutat fiind, va da mai multe voturi partidelor sustinute de el. Pe front, soldatii care se automutileaza spre a scapa de lupta, sunt considerati lasi si sunt executati. In politica, rationamentul trebuie sa fie identic. Un guvern care se automutileaza spre a ajunge la alegeri anticipate nu poate fi tratat mai bine decat un dezertor oarecare. Posibilitatea recurgerii la alegeri anticipate nu a fost prevazuta de Constitutie spre a justifica crearea unor impasuri politice artificiale ci spre a permite iesirea din cele nascute natural. A rasturna aceasta logica este un abuz constitutional.
Multi afirma ca alegerile anticipate ar fi necesare pentru a ne da un guvern mai tare, adica mai putin expus atacurilor opozitiei. Culmea este, insa, ca aceiasi analisti spun ca momentul este potrivit pentru alegeri tocmai intrucat opozitia este slaba. Prin urmare guvernul se comporta asemenea acelui lenes din poveste care a cerut zanei celei bune sa il inzestreze cu mai multe perechi de brate. Zana l-a refuzat observand ca nici pe cele pe care le are nu le foloseste.
De ce are nevoie Guvernul de mai multa putere? Nu ni se spune. Se poate insa ghici: nu pentru a tine in frau opozitia ci pentru a tine in ascultare populatia care este pe punctul de a se trezi si a intelege ca nu are conducatorii pe care si-i doreste.
De ce ar vota cetateanul astazi altfel decat a facut-o cu cateva luni in urma? Unii isi vor fi dand seama, poate, ca la putere nu este cine trebuie si ca, de fapt, sunt inselati, manipulati, folositi. Altii ar vota cu puterea gandind ca nu trebuie sa isi iroseasca votul cu partidele care tocmai au pierdut-o. Din echilibrul intre aceste doua categorii s-ar putea sa iasa un rezultat similar cu cel anterior. Or, acesta ar fi lucrul cel mai rau intrucat nimic nu demoralizeaza si nu demobilizeaza mai mult populatia decat un exercitiu inutil si, ca atare, absurd. Cum ar putea fi realizata atunci coeziunea sociala necesara atingerii adevaratelor tinte nationale? Prin abuz se pot organiza alegeri anticipate. Nu insa si un viitor mai bun pentru Romania.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.