In plina desfasurare sunt incercari pentru a se evita solutia - dupa cum spuneam deunazi "chinuita" - a alegerilor anticipate si a iesi din criza constitutionala existenta fara prejudicii prea mari pentru Romania si democratie. Punctul de plecare e c
In plina desfasurare sunt incercari pentru a se evita solutia - dupa cum spuneam deunazi "chinuita" - a alegerilor anticipate si a iesi din criza constitutionala existenta fara prejudicii prea mari pentru Romania si democratie. Punctul de plecare e cunoscut. Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale pentru articole din legea de reforma a justitiei modificate de Guvern pentru a satisface conceptul de legalitate al Uniunii Europene. Nu s-a spus de Guvern in mod oficial dar ce toata lumea stie este ca pe calea celor patru articole noua putere slabea esential posibilitatile fostului partid de guvernamant PSD de a dirija prin interpusii sai inalti magistrati numiti pe noua ani - aparatul justitiei.
Caci acesta este probabil nodul gordian... Un conflict de interese la numerosi magistrati "mosteniti" intre interesul public si interesele de partid. De aici toata galceava - dar si dificultatea pentru omul de buna credinta - mai putin informat - de a separa constitutionalitatea invocata de fostii guvernanti de interesele lor de putere.
Aceste considerente nu sunt noi si se parea ca presedintele Basescu - ca protagonist al alegerilor anticipate menite sa schimbe configuratia parlamentului - cat si premierul Tariceanu erau de acord cu solutia. Toate acestea pana in 12 iulie cand dintr-o data presedintele s-a spalat pe maini lasand raspunderea anticipatelor - pe care dansul le dorise mai mult ca oricare - asupra premierului. Ciudat, oricum si chiar cinic!
Premierul Tariceanu a reactionat cum nu se putea altfel, declarandu-se de acord ca Parlamentul insusi sa reformuleze cele patru articole din noua lege considerate de Curtea Constitutionala neconstitutionale. Presedintele Basescu a lasat ieri sa se inteleaga ca e posibila o solutie de compromis. Trei conditii pune premierul Tariceanu pentru a renunta la alegerile anticipate; ele merg mai departe insa decat cele patru articole din legile justitiei refuzate de Curtea Constitutionala. Ca urmare compromisul e indoielnic.
Prima conditie este ca deciziile CC sa poata fi respinse in viitor cu 2/3 din votul parlamentarilor.
A doua conditie este stabilirea incompatibilitatii intre calitatea de judecator la CC si cea de membru sau fost membru al unui partid politic.
A treia conditie este ca pachetul de legi privind reforma justitiei si restituirea proprietatilor sa fie adoptat in forma ceruta de Guvern.
A obtinut presedintele Basescu in negocierile sale de marti seara aceste concesii din partea opozitiei? Daca nu le-a obtinut atunci e indoielnic ca le va obtine azi sau maine. Si atunci din doua una sau renunta la restul din reforma si se face de ras sau face alegeri anticipate trecand peste aceleasi dificultati constitutionale bine cunoscute pe care in "intelepciunea sa" PSD-ul - asa cum am mai spus la acest microfon - le-a presarat ca niste pachete explozive in calea incercarii de neutralizare politica a statului si in vecii vecilor...
Miza este enorma deci iar presedintele Basescu are acum prilejul sa arate ca preocuparea pentru legalitate este compatibila si cu interesul national... Dar pentru aceasta mai exista o cale - calea unei ordonante de urgenta.
Guvernul Tariceanu a adoptat la 12 iulie o ordonanta de urgenta care modifica fondul Legii 90/2001 privind organizarea si functionarea guvernului. In felul acesta un guvern chiar interimar - precum cel urmand dizolvarii parlamentului va putea promova in perioada interimatului ordonante si proiecte de lege in trei situatii exceptionale - prima fiind "respectul angajamentelor asumate la Bruxelles". Sa fie acesta arma atomica pentru a invinge ultimele rezistente?

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.