"Fata vazuta si nevazuta a muzicii. Stardom-ul" de Costin Grigoras (Editura Editrex, Bucuresti, 2004): peste 600 de pagini de dictionar, peste 500 de "intrari" (artisti si formatii, de la ABBA la Zappa si ZZ Top) din zona jazz, blues, world music, ne
"Fata vazuta si nevazuta a muzicii. Stardom-ul" de Costin Grigoras (Editura Editrex, Bucuresti, 2004): peste 600 de pagini de dictionar, peste 500 de "intrari" (artisti si formatii, de la ABBA la Zappa si ZZ Top) din zona jazz, blues, world music, new age, soul, funk, rythm'n blues, country, rock'n roll, psihedelic, hard rock, jazz rock, metal, progressive, art rock, punk, AOR (Adult Orientated Rock), new wave, electronic, disco, pop, techno... si cate si mai cate altele. Plus un numar incalculabil de mentiuni mai mult sau mai putin fugare, plus capitole autonome - ramificate reticular - despre genuri, subgenuri si sub-subgenuri, plus, plus... Fiecare dintre cele 500 si ceva de "intrari" ale volumului ofera o micromonografie critica a artistului/ formatiei cu pricina. Fiecare album e atent "recenzat" si situat critic, analizat uneori piesa cu piesa, pe firul biografiei si al discografiei. In paranteza fie spus, biografiile artistice schitate aici sunt adevarate miniromane colcaind de viata. Fiecare capitol se incheie cu o discografie selectiva, albumele fiind gratulate cu note de la 3 la 9. Fiecare artist/ formatie monografiat(a) are atasat un indice de calitate: de la zero la patru stele, dupa caz. In finalul cartii - o lista de albume preferate, chintesenta optiunilor autorului.
O opera impresionanta, cu o structura rock-simfonica. Verva si diversitate stilistica dezlantuita pe toata gama atitudinala, de la vehementa polemica devastatoare (capitolul despre Tom Waits e o bijuterie sadica!) la elogiul-foc de artificii. Enciclopedie, dictionar si istorie critica a pop rock-ului postbelic. Lista canonica subiectiva si panorama stroboscopica a unui fenomen in miscare. Dar si o poveste a luptei de guerilla dintre arta rebela, adevarata, profunda si comercialismul industriei muzicale. Caci stardom-ul este - pentru cine nu stie... - fata vizibila a fenomenului, cea din care se recruteaza star-urile internationale.
Abunda conexiunile cu literatura si artele contemporane, cu varii contexte si evenimente social-politice, cu mentalitati si institutii show-biz. Fraza are nerv, expresivitate poetica si densitate conceptuala, plasticitate teoretizanta si simt infinitezimal al nuantei, capacitate de a surprinde concis sound-uri, tipologii si atmosfere. Autorul e un elitist inrait, hiperexigent, cu criterii axiologice ferme si gust educat. "Busola" sa estetica ramane, fara indoiala, muzica progressiva - a carei formula imprima configuratia intregului volum -, dublata de un discernamant (aproape) mereu pe faza, indiferent de genul discutat. Aversiunea fata de "triumful comercialismului" din anii '80 este insa numai in parte justificata. Iar de aici poate incepe o intrega discutie...
Cine e Costin Grigoras? Un fost politehnist al Epocii de Aur, care, dupa ce s-a exersat in poezie, si-a afirmat adevarata vocatie "enciclopedica" in domeniul criticii rock. Este, probabil, cel mai avizat si mai erudit cunoscator al rockului progressive pe care il avem. Cititorii defunctei reviste "Musical Report" - o publicatie blues-rock prea desteapta, prea incisiva si prea anticomerciala ca sa reziste pe piata romaneasca de gen - stiu, desigur, despre ce e vorba. Ceilalti vor descoperi, daca vor pune mana sa citeasca opul. Ii asigur ca nu vor regreta. Poti sa impartasesti sau nu gusturile si evaluarile autorului, dar nu poti sa nu tii cont de ele. Si, cel mai adesea, ele se impun cu forta evidentei.
Daca as avea ceva sa reprosez acestei opere monumentale, fara precedent la noi ("Dictionarul" de la Humanitas al Danielei Caraman-Fotea nici nu e de luat in seama, prin comparatie!), nu i-as reprosa eventualele absente, ci mai ales lipsa unui redactor de carte profesionist. Stiu ca e greu sa "iei la puricat" peste 600 de pagini mari, fiecare cu cate doua coloane de text, dar greselile de culegere, virgulele plasate aiurea, anacoluturile si celelalte scapari de nefilolog - altminteri foarte talentat - strica putintel impresia coplesitoare a ansamblului. Si e pacat.
Autorul pregateste si un al doilea volum - de dimensiuni comparabile - dedicat underground-ului. Sper ca va avea parte de o receptare mai pe masura acestei intreprinderi... progresive.
Una peste alta, Costin Grigoras ne arata ce inseamna sa fii cult, exigent si elitist in materie de pop-rock, fenomen la fel de complex si cel putin la fel de viu ca si arta mainstream. Cartea lui are o valoare ce depaseste interesul criticii "de specialitate". Majoritatea criticilor nostri literari ar avea de ce sa fie invidiosi. Eu, unul, sunt.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.