Referendumul organizat in Italia pentru relaxarea legii privind reproducerea asistata nu a intrunit cvorumul necesar pentru validare, doar 25,9% dintre alegatori prezentandu-se la urne. Asa cum prevede Constitutia italiana, pentru validarea referendu
Referendumul organizat in Italia pentru relaxarea legii privind reproducerea asistata nu a intrunit cvorumul necesar pentru validare, doar 25,9% dintre alegatori prezentandu-se la urne. Asa cum prevede Constitutia italiana, pentru validarea referendumului, desfasurat in zilele de 12 si 13 iunie, era nevoie ca cel putin 50% dintre italieni sa isi exprime dreptul de vot. Legea italiana privind folosirea diverselor tehnici de reproducere asistata, care ajuta cuplurile sterile sa aiba copii, a fost votata de Pralamentul de la Roma in februarie 2004 si este considerata drept una dintre cele mai rigide din Europa, interzicand donarea de sperma si de ovule, precum si cercetarile efectuate pe embrioni umani. Totodata, actul normativ reglementeaza strict numarul de embrioni umani creati pentru fertilizarea in vitro. Dupa cum se anticipa, absenteismul masiv, datorat in buna masura si apelurilor sustinute ale Bisericii Catolice, care s-a pronuntat impotriva abrogarii unor articole ale legii, a dus la esecul referendumului. In ajunul referendumului privind fecundarea artificiala, subiect de mari dispute intre o parte a laicilor si catolici in Italia, l-am rugat pe Monsenior Elio Sgreccia, presedintele Academiei Pontificale pentru Viata si, in acelasi timp, personalitatea cu cea mai mare autoritate in materie de de bioetica a Sfantului Scaun, sa ne prezinte viziunea Bisericii in aceasta materie.
Eminenta Voastra, va rog sa aveti amabilitatea de a impartasi cititorilor ziarului ZIUA pozitia Bisericii catolice in legatura cu controversatul subiect al fecundarii artificiale.
Inainte de toate, doresc sa evidentiez faptul ca, in elaborarea viziunii sale in legatura cu acest subiect, Biserica catolica nu se raporteaza doar la dimensiunea credintei, ci si la acelea ale stiintei si ratiunii. Crestinul catolic este o persoana care gandeste, reflecteaza precum ceilalti. Credinta lumineaza ratiunea, neinlocuind-o, insa.
Conform viziunii Papei Ioan Paul al II-lea.
Desigur. In "Fides et ratio", ratiunea si credinta nu reprezinta doua cai paralele, ci credinta actioneaza inauntrul ratiunii, iluminand-o, purificand-o, facand-o sa vada cu claritate.
Sa definim in primul rand conceptul de "fecundare artificiala".
Conform conceptiei catolice, sunt "artificiale" toate acele tehnici care, in scopul obtinerii fiilor, substituie actul conjugal dintre barbat si femeie. Nu se condamna, insa, toate tehnicile medicale care pot pregati femeia sau barbatul pentru a putea avea copii, fie ele tehnici preparatorii sau reparatorii (intervenirea pentru favorizarea ovulatiei sau a spermatogenesei). Substituirea actului conjugal pentru a obtine fecundarea este considerata ilicita. Biserica pledeaza in favoarea procrearii naturale in care fiii reprezinta rodul si semnul unui act de iubire unitar dintre barbat si femeie, exprimat prin intermediul trupului si participarea afectiva a persoanei umane. Actul de iubire este desavarsit doar prin uniunea sotiei (a mamei) cu sotul sau (tatal copilului), iar nu in cadrul concubinajului care nu reprezinta o familie, o uniune autentica. Substituirea actului de dragoste cu mecanisme nu este aprobata de Biserica. Toate celelalte forme de procreere (de la cele mai simple, precum inseminarea artificiala, pana la fecundarea in vitro, transferul de gameti in trompele ovariene (asa-numitul "Gift") sau clonarea insasi) sunt "artificiale", "depersonalizate" sau "delegate altor persoane" si, in conceptia Bisercii, ilicite. Asadar, toate tehnicile care substituie actul conjugal.
Iar in cazul fecundarii eterologe (spre deosebire de fecundarea omologa, cand se utilizeaza sperma sau ovulul sotilor, in cea eterologa se utilizeaza gametii unor terte persoane), se poate ajunge in situatia absurda in care un copil poate avea trei mame si doi tati. Multiplicandu-se si, in consecinta, atenuandu-se maternitatea si paternitatea, se aduce atingere insasi acestor concepte. Si asta intrucat maternitatea sau paternitatea se realizeaza deplin doar in interiorul uniunii sotilor. De asemenea, este compromisa insasi intelegerea conceptului de casatorie in Biserica.
Un alt argument al Bisericii impotriva referendumului rezida in faptul ca, prin fecundarea extra-corporala, multi embrioni sunt distrusi si pierduti. Embrionii reprezinta o realitate, fiind fiinte umane, cu o valoare similara a copiilor care se nasc. Se estimeaza ca, din 100 de ovule fecundate, (deci 100 de embrioni, 100 de fii conceputi), numai 4 ajung in bratele mamei. Distrugerea embrionilor reprezinta un lucru ingrozitor: congelarea lor, pentru a renunta ulterior a-i utiliza este un lucru oribil. (Sunt circa un milion de embrioni congelati in lume, din care 30.000 numai in Italia).
De asemenea, femeia indura, prin intermediul acestor tehnici, tratamente foarte dificile, bombardamente hormonale care, in majoritatea cazurilor, nu duc la rezultatul dorit. Permanentele bombardari hormonale, apoi interventia chirurgicala pentru a introduce sau a extrage ovul fecundat nu sunt benefice pentru femeie. In absenta dragostei, femeile sunt folosite ca obiecte de reproducere.
In consecinta, Biserica catolica este convinsa ca fecundarea artificiala este o cale gresita. Desigur, este corect sa se previna sterilitatea si sa se incerce combaterea cauzelor acesteia, precum poluarea, infectiile, abuzul de medicamente, anticonceptionale, abuzul sexualitatii.
Salvgardarea facultatilor procreative si sanatatea corpului rezida intr-o atitudine cotidiana, sub semnul unei frumoase tinute morale.
In cazul unor efecte ireparabile, precum situatii de infertilitate fara remediu, care este recomandarea Bisericii?
Adoptia. Sunt atat de multi orfani in lume. Se pare ca 30.000 de copii mor zilnic din cauza malnutritiei. Multe persoane motiveaza optiunea in favoarea procrearii artificiale prin faptul ca embrionul, in primele faze, nu ar reprezenta o fiinta umana cu deplina demnitate. Dar asupra acestui aspect, stiinta, asemenea Bisericii, admite faptul ca embrionul detine intregul patrimoniu genetic pentru a se dezvolta (asa-numita "auto-poiesi": embrionul, prin intermediul fortelor din interiorul sau, se autoconstruieste in continuu). Embrionul, subliniez, este deja o fiinta umana bine definita, individualizata din punct de vedere al sexului, al calitatilor sale fizice. Valoarea acestei fiinte umane reprezinta valoarea fiecaruia dintre noi, intrucat si noi, la randul nostru, am fost embrioni si nu am fi vazut lumina zilei daca nu am fi fost respectati. Deci, nu poate fi admisa o evaluare diversa intre un embrion de o zi si unul de noua luni.
Copiii trebuie protejati
In ajunul referendumului, impartasiti-ne, va rog, cateva consideratii asupra legii italiene actuale privind fecundarea artificiala.
Desi se impotriveste tuturor formelor de procreare artificiala, Biserica admite elaborarea unor legi care sa reglementeze acest aspect. Legea este necesara intrucat, in societate nefiind toti catolici, nu putem pretinde ca toate persoanele sa fie ghidate de valorile Bisericii. Astfel, reglementarea legala este necesara pentru a proteja embrionii conceputi. Orice embrion conceput este deja un copil. Chiar daca un fiu a fost conceput intr-un moment gresit, acesta trebuie ulterior sa fie protejat. Si acest lucru trebuie sa se intample nu in cadrul concubinajului, ci in sanul familiei, al casatoriei, intrucat fara o familie autentica un copil nu se poate dezvolta plenar si armonios, dar si datorita faptului ca, altminteri, se aduc prejudicii societatii.
Cu ocazia elaborarii legii in vigoare, catolicii au incercat sa obtina aceste doua lucruri: evitarea utilizarii sau aruncarii embrionilor conceputi, precum si mentinerea integra a conceptului de familie, ca nucleu al societatii.
Asadar, evitarea fecundarii eterologe, astfel incat orice copil care se naste sa aiba cel putin un tata si o mama care sa poata fi recunoscuti. Actuala lege italiana se apropie de aceste obiective fara sa le atinga in mod perfect (legea limiteaza numarul embrionilor utilizabili la trei). Cu referendumul exista, insa, riscul ca aceasta situatie sa se agraveze, tocmai in dimensiunile cele mai delicate: embrionii si familia.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.